Att åka tv-bräda har inte varit sig likt sedan Skate gav Tony Hawk en rejäl pungspark förra året. Frågan är om Electronic Arts lyckas revolutionera lika hårt på Wii, en plattform få utvecklare har lyckats bemästra.

#Skate var det första spelet jag köpte till Xbox 360 och det fick mig att sluta tillbe Tony Hawk och istället avguda den högra analoga spaken. Kontrollen var toktajt; superenkel att förstå och svår att bemästra fullt ut. Alltså raka motsatsen till spelen som bär den fyrtioåriga skejtarens namn. Kan kontrollen till #Nintendos lilla vita göra ett lika bra jobb?

Skate 1,5

Mellanbarnet som går sin egen väg

Medan #Black Box är upptagna med att utveckla #den riktiga uppföljaren har #EA Montreal fått uppdraget att skapa en lika bra brädupplevelse till Wii. Inte helt otippat har wiimotens rörelsesensorer huvudrollen i styrningen men utvecklarna har även gjort det möjligt att utföra trick med balance board (brädan från #Wii Fit).

Du står helt enkelt i 90 graders vinkel mot teven och genom att lägga tyngden på olika zoner på brädan så styr du och trycker upp plankan i olika trick. Det är mycket vingligt till en början och det är svårt att få kontroll över rörelserna men efter en halvtimme går det bättre. Jag ser det mer som en kul grej än förstahandsvalet så det är tur att kanadensarna även kodat kontroller som inte innefattar Nintendos hälsovåg.

När mitt dåliga balanssinne inte längre är en del av ekvationen har jag två alternativ: wiimote med eller utan nunchuck. Utan Michelangelos favoritvapen inkopplat är upplägget ungefär detsamma som med balansbrädan, fast i din hand. Du tiltar åt sidorna för att svänga och med ett ryck uppåt utför du en ollie, nedåt och det blir en nollie. Ryck med vinkel blir en kickflip medan cirkulerande rörelser blir olika shuvits. Det känns hyfsat naturligt men jag saknar ändå den totala kontroll som den analoga spaken gav. Tyvärr uppnås den heller inte med nunchuken inkopplad; det blir lättare att styra med hjälp av spaken men kontrollerna är långt ifrån lika responsiva som i föregångaren. Varför inte låta originalkontrollen finnas kvar som ett fjärde alternativ? Devisen att inte laga något som fungerar kanske saknas i Kanada.

Ensam i den stora vida världen

Det är inte förrän trottoarhindren är borta som du saknar dem

Skate It är heller inte lika fritt. Hårdvaran slänger in handbromsen och områdena är kraftigt begränsade. Den fiktiva staden San Velona är också helt tömd på folk och trafik, en naturkatastrof har rensat hela området på liv och inte ens när du reser till andra platser får du sällskap. Istället för att leta efter nya utmaningar teleporterar du dig mellan dem med en knapptryckning vilket jag tycker känns ryckigt och saknar sammanhang.

På Wii är spelupplevelsen helt enkelt långt ifrån lika stark som i originalet. Vi har kontroller som inte är i närheten av lika precisa och uppstyckade områden som berövar oss på känslan av frihet. Äger du En PS3 eller 360 råder jag dig att vänta på Skate 2 istället för att investera i det här sidospåret, som i sig själv är helt ok men som hamnar i skuggan av sin mycket bättre storebror.

Skicka en rättelse