Bortom lanseringsstrulet väntar en värld sprängfylld av mmo-potential. Här är första delen av FZ:s utförliga Wildstar-recension.

En charmig CGI-trailer med en motorcykelknutte, en stöddig krigare gjord av sten och en kvinna med ludna kaninöron. Det var allt som krävdes för att kittla min nyfikenhet på #Wildstar. Nästan tre år har passerat sedan den ursprungliga Gamescom-presentationen, och jag har följt utvecklingen av science fiction-äventyret med stort engagemang. Att vi nu äntligen är framme vid lanseringen känns nästan surrealistiskt. Men långt ifrån obekant.

Det senaste halvåret har jag betatestat spelet i omgångar och åkt till Kalifornien för att träffa utvecklarna. Wildstar är därför inte någon ny bekantskap för mig, och förmodligen inte för dig heller. De öppna betaperioderna har varit många och praktiskt taget alla som vill testa spelet har haft möjlighet att göra det.

Ett par timmar i Wildstar-kön kan få vem som helst att surna till.

Har du ändå missat vad Wildstar handlar om så är det debutspelet från #Carbine Studios, där vi hittar genreveteraner som jobbat med #World of Warcraft, #Warhammer Online och #City of Heroes. Handlingen kretsar kring den nyss upptäckta planeten Nexus, där två fraktioner koloniserar, nystar i ett av universums stora mysterier och bråkar med varandra. Tycker du att imperiet från Star Wars står för sunda värderingar kan du välja att ansluta till Dominion-fraktionen. Känner du istället mer gemenskap med det sorglösa gänget från tv-serien Firefly kan Exiles vara ett vettigare val. Förutsatt att du kommer in på servrarna förstås.

Tvivel och hopp

Tjuvstarten för förbokare inleddes med att en DDOS-attack slog ut infrastrukturen och sköt fram lanseringen med flera timmar. Och det var bara det första problemet. Köerna in till de knökfulla servrarna har varit långa, med extrema väntetider för många spelare. Väl inne gör de överbefolkade zonerna det svårt att klara centrala spelmoment som de tidsbegränsade utmaningarna som går ut på att spöa fiender, eftersom fienderna helt enkelt redan är döda.

En farhåga från betaperioderna har också besannats i och med att Carbine inte heller lyckats få ordning på optimeringen. Trots att jag klarar av de rekommenderade systemkraven (jag har Intel Core i7 2.8GHZ, 16 GB Ram och Geforce GTX 770 4GB) sjunker bilduppdateringen ständigt ner mot 15-20 fps – utan att jag ens har maxat alla inställningarna. Har du inte tålamod med småbuggar och allmänt trassel gör du bäst i att hålla dig borta i ett par veckor tills problemen (förhoppningsvis) är åtgärdade.

St. Patrick's Day? Nix, planeten Nexus.

Bortom lanseringskrångel finns dock ett spel med stor potential. När jag sätter ner fötterna på planeten Nexus kastas jag bakåt i tiden, till 2005, då jag tog mina första trevande steg i det ständigt uppkopplade Azeroth. Känslan av att befinna mig i en helt ny och levande värld är lika spännande nu som då, och i Wildstar finns det mycket som stimulerar upptäckarglädjen.

Slå ett gigantiskt monster på käften. Rusa uppför ett berg och bli belönad om du är tillräckligt snabb. Befria bönder i ett uppror där du och fyra andra spelare själva bestämmer hur ni ska agera i de olika konflikterna. Bygg och inred ett eget hus. Mörda andra spelare i krigszoner. Plantera frön som du sår, skördar och använder för att göra en fin tröja.

Så såg min söndag ut. Antalet aktiviteter är svindlande och det finns alltid någonting jag vill ägna mig åt. Men samtidigt som jag frossar i alla möjligheter bedrövas jag av själva uppdragen, som mycket väl kan komma att bli spelets akilleshäl.

Vilka var väl de att ifrågasätta weekendkursen i färglära som sa att röd var deras färg?

Trots en försening på ett halvår för att styra upp just uppdragen är vi ändå kvar på de “döda jättemånga djur”-nivåer som mmo-genren har sådana problem att fly ifrån. #The Elder Scrolls Online gjorde ett bra jobb med att maskera den mekaniken med skickliga röstskådespelare och intressanta historier – två bristvaror under Wildstars uppdrag. Det som istället styr upp situationen är den rörliga stridsmekaniken där jag ständigt måste tänka på placering och sikta med mina förmågor för att besegra motståndet. Att slå ihjäl de där ilskna vargarna må vara en i grunden oinspirerad utmaning, men livas upp genom att de faktiskt är väldigt kul att döda.

Sedan jag lade pilbågen på hyllan i World of Warcraft har jag letat efter nästa stora mmo-spel där jag kan hänga den digitala hatten. Många har kommit nära, men ingen har lyckats hålla mig kvar några längre stunder. Det finns goda chanser att Wildstar kommer lyckas där andra har gått bet, men än är det för tidigt att avgöra. Därför fortsätter jag mina äventyr på Nexus och återkommer med ett till omdöme – och ett betyg – när jag upptäckt mer av den lovande världen.

Fotnot: Läs del två av FZ:s Wildstar-recension (med betyg).

Nix, blev inget bättre för mig. Men aja det är spelbart på mina 30 fps i.a.f men jag vill gärna få mina 60, kanske när AMD släpepr drivrutiner nästa gång då. 07/06 Personligen älskar jag spelet vääldigt mycket! Just nu är jag level 25, och om man inte gillar att raida, well... Då är Wildstar inget spel för er! Jag tror på spelet en hel del, och det kommer antagligen bli bättre ju mer tiden går! 04/06 Har du något bevis på att det var skitsnack, eller sitter du där och skitsnackar? 04/06 Yay, missade att det släppts! :D 04/06 Det var ingen DDOS attack, det vara ett skitsnack för att de inte kunde förutse den stress som servrarna skulle ta i och med att så många spelare faktiskt skulle spela. En "bra" ursäkt dock för att kunna skylla sitt misstag på någon "annan". 04/06 Jag sa dock "med betyg". Och vad är "rimlig tid" då? Ett mmo är inte som andra spel, man måste inte vara skitsnabb med ett betyg. Det finns ju en anledning varför världsledande sidor såsom IGN kör pågående recensioner på mmo's. Där dom tar gott om tid... 04/06 Jag tycker nog att det där går till överdrift och gränsar till löjligt, varför skulle det här spelet vara ett undantag? Det går inte att 'erfara alla aspekter' av ett MMO under någon som helst rimlig tid för en recension. Dessutom är varje upplevelse... 04/06 De kan inte låta bli att recensera spelet bara för det, då utesluter de ju alla läsare som inte kört mmo spel innan! 04/06 Ändå alldeles, alldeles för tidigt att recensera med betyg.. 04/06 Läser alla dessa kommentarer om hur mycket problem vissa har, själv har jag inte upplevt något sånt alls. Jag och guildet jag är i (50 pers ca) var alla i betan, det röstades på hur stabilt alla tyckte det var om crashar osv och ingen rapporterade något... 04/06
Skicka en rättelse