Square Enix gör ett nytt försök att erövra MMO-genren. Vi plockar fram tålamod och intuition och kastar oss huvudstupa rätt ut i hjälplöshetens rike.

#Final Fantasy XIV är #Square Enix försök att än en gång göra ett framgångsrikt onlinerollspel av den månghövdade serien. Det förra var #Final Fantasy XI, som hade en viss framgång och nu är det alltså dags igen. Men vi börjar väl från början med att berätta om hur min resa genom spelet förlöpte.

Det första som händer efter karaktärsgeneratorn (som jag inte fattar ett dugg av; inget förklaras, och varför blir min kvinnliga karaktärs bröst större när jag byter ansiktstyp?) är att jag får se en rätt välproducerad filmsekvens som visar hur jag anländer till hamnstaden Linsa Lominsa. Mitt i avbryts filmen för en kort snutt där jag får slåss mot tre svävande maneter. Eftersom ingen berättar hur man GÖR när man slåss mot maneter, går det inte så bra. Som tur är hoppar en NPC in efter en stund och avlivar de två återstående maneterna.

Pampiga, men svårnavigerade landskap. Och den värdelösa kartan hjälper inte.

Så anländer jag till staden och kastas direkt rakt ut i storyn. Tror jag. Jag blir åtminstone ombedd att gå ut genom porten och söka upp någon i ett läger där jag tydligen ska få veta mer om vad som händer. Om någon berättar det, så missar jag det antagligen. Istället får jag ett uppdrag.

Episkt eller inte?

Min första riktiga quest går ut på att hjälpa till med strömmingen. Tydligen ska jag fånga tre strömmingar, som ska rökas. Det är lite oklart hur, men eftersom jag är en fiskare borde jag ju kunna dra upp ett par strömmingar på den halvtimme jag har på mig. En ikon poppar upp överst på skärmen. När jag klickar på den kommer huvudmenyn upp. Där finns ett nytt alternativ: hjälp. Så praktiskt, tänker jag, och klickar på hjälp-ikonen. Inget händer. Jag klickar på ikonen överst igen. Klickar på hjälp igen. Inget. Efter en stunds klickande upptäcker jag att varje gång jag klickar på hjälp så dyker en kort, lila textsnutt upp i det mikroskopiska chattfönstret – det är DET som är hjälpen! Inte för att den är till någon, hjälp alltså. Jag får veta att jag måste vara nära mitt quest-mål för att lyckas. Inga problem, jag går mot den pil som uppenbarat sig på minikartans kant tills jag står mitt i en glödande cirkel på kartan. Detta kräver förstås att jag tar mig runt några omotiverade osynliga väggar på vägen, eftersom min karaktär varken kan klättra eller hoppa. Inga ledtrådar här, dags att prova hjälpen igen.

Svenska krogar behöver ha lite fler sådana här etiketter hovrande över kunderna.

Hjälpfunktionen (som bara verkar funka vid specifika tillfällen som det här, någon generell hjälp finns inte, och det skulle verkligen behövas) upplyser mig om att jag ska använda min färdighet att hitta fisk. Efter en stunds experimenterande inser jag att jag måste få fram mina färdigheter. Hmm, var var de nu igen? Visst ja, huvudmenyn, som allt annat! Men när jag hittar färdigheterna i huvudmeny så funkar det inte att klicka på dem. Dubbelklicka? Nej. Högerklicka? Nej. Efter ytterligare en stund inser jag att jag kan dubbelklicka på mig själv för att få upp en liten quickbar där jag ser vad jag kan göra. Därefter kan jag faktiskt använda siffertangenterna som genvägar till olika färdigheter; det första tecken på användarvänlighet jag sett i Final Fantasy XIV!

Jag använder min hitta fisk-färdighet. Inget händer. Jag ser att dess ikon är mörkgrå och inte verkar aktiverad. Jag klickar på den en stund bara ifall, men inget händer. Inte heller verkar det gå att fiska från det ställe kartan ledde mig till, eftersom jag står på toppen av klippor som är säkert 100 meter höga, och så lång metrev har jag nog inte. Hjälpen upplyser mig om att min hitta fisk-skill bara funkar en gång, sedan är den inaktiverad ett tag. Men mitt problem är ju att den inte funkade första gången! Jag alt-tabbar till Windows för att försöka hitta en lösning på spelets forum, och då kraschar spelet stenhårt.

Föregående Nästa
Föga förvånande att detta sulle faila, tyvärr. 16/10 >Ser ut som en burk som har ett läderband runt om med spel namnet på med lock på. Efter nogrann koll och tester så kommer jag fram till att det är en termomugg som jag vill kal för "te kopp" efter som jag är en te drickare :P, aja den håller värmen väld... 15/10 Varför ska man multiplicera dem? Jag gillade XI och hade hoppats på att detta skulle bli bra. Nu ska jag dock bort på en längre resa så jag hade inte tänkt skaffa spelet förens nångång nästa år så förhoppningsvis har dom fixat det värsta med spelet och... 15/10 Ha! Jag sa i kommentarerna till förtitten att spelet får 2/5 :D. multiplicera det med två och det blir..... just det. 4.0 15/10 Men jag fick ju ingen tekopp :/. Då hade det kanske blivit en trea :). Det är sant att man inte måste ha ett Members-konto, men det var det mest uppenbara i paketet, så jag reggade ett sådant först. Bara för att så småningom inse att det inte hade något... 15/10 Så det var Uwe Boll som gjorde spelet? HEYOOOH! 15/10 haha nä han skulle ha gjort det totalt ospelbart! :P 15/10 Lite väl kort recension, den tog inget upp om stridssystemet eller crafting systemet. Fiske svårt, chocobos är sjuka och krångligt betalsätt kan man summera recensionen med känns det som. Lite mer utvecklad recension vore trevligt att läsa även om det... 15/10 Tack för filmen, då slipper man köpa det. Det här är spelet Uwe Boll kunde ha gjort. 15/10 Tjenare jag har lirat detta sen beta och lirar fortfarande och visst jag kan hålla med om att det e lite svårt att komma igång efter man inte får större förklaringar hur saker och ting fungerar . men det kräver juh dock inte många minuter att lära sig... 15/10
Skicka en rättelse