Havsbrisen blåser lätt i ditt hår och några fåglar kvittrar från ett träd någonstans i närheten. Runt dig står ett hundratal åskådare, alla tysta som möss. Det är artonde hålet och Tiger Woods sänkte precis en putt för birdie. En eagle hade givit dig bansegern, men hålet är par fem och du har redan slagit två slag. Mellan dig och segern står sju meter green och hjärtat slår som om det ville hoppa ut ur bröstkorgen, tack vare snålblåsten från havet. Har du lugnet som krävs för att sänka putten eller kommer Tiger ta hem segern igen?

Tiger Woods PGA Tour 06 är det senaste golfspelet från EA Sports och frontar förstås Tiger själv på framsidan med en självsäker min och den numera karaktäristiska segergesten – en knuten näve. Nike-loggan på hans tröja syns förstås även den väldigt tydligt. Spelet har givetvis i sann EA-anda släppts till alla plattformar man möjligtvis hade kunnat tänka sig att spela på och i slutet av oktober tog vi en titt på spelet till PC här på FZ.

Grafiken har ändrats till det bättre

Precis som med de tidigare sportspel från EA Sports som släppts till Xbox 360 en tid efter dess PC-motsvarigheter så är det framför allt grafik, animationer och gränssnitt som fått sig en uppfräschning. I det här spelet kan du antingen spela fritt eller välja ett karriärläge där målet i slutändan är att sätta farbror Woods på pottan och sno åt sig trofén. Men vägen dit är kantad av både långa och svåra matcher varvade med mindre utmaningar som puttävlingar och tävlingar i vem som slår längst drive.

Rollspelselement förekommer förstås, de blir allt mer vanliga inte minst i sportspel. Varje gång du spelar och gör något bra som slår en lång drive, lägger bollen nära hålet på få slag eller helt enkelt sänker den under par så får du skillpoäng i olika kategorier. Dessa kan du sedan portionera ut på dina egenskaper, för att i slutändan utvecklas som golfspelare. Du kan även förtjäna specialobjekt som du tilldelar dina redskap. Till exempel kan du genom att klara en viss utmaning få en lyckosymbol som du tilldelar din klocka. Hädanefter kommer du ha lite extra tur varje gång du bär denna klocka.

Innovativ klubbkontroll

Men tur räcker förstås inte långt i ett spel som handlar väldigt mycket om finess. Tidigare golfspel (åtminstone ett par år tillbaka) hade ofta en styrkemätare. Du tryckte en gång för att starta svingen, en gång när den var maximalt bakåt och en gång när den träffade bollen. Ju mer precisa dina tryckningar var desto bättre blev slaget. I Tiger Woods PGA Tour 06 är läget dock annorlunda och du använder en av de analoga styrspakarna för svingen. Det kan tyckas vara ganska enkelt, men är något mer komplicerat än man tror och ger dig faktiskt väldigt stor möjlighet att påverka den slice som kan uppstå i ditt slag. Med hjälp av frenetiskt knapphamrande kan du även styra bollens spin när den väl är i luften, vilket medger lite kontroll utan att göra funktionen larvigt orealistisk.

Tiger Woods PGA Tour 06 har en måttligt hög inlärningströskel och jag svor både en och två gånger åt skärmen innan jag kommit fram till hur man gör. Träningsläge saknas helt och vän av ordning tycker att åtminstone en driving range hade varit en bra idé så att man hade fått öva på att slå långa slag och träna in sin sving. Men icke sa nicke, det är direkt in i spelet som gäller och du bör nog räkna med att lägga ner ett par timmar på att klura ut hur allt funkar och hänger ihop.

Gränssnittet ett lågvattenmärke

Spelets grafik är mycket vacker och skärpan med HD är väldigt bra. Åskådarna är inte platta texturer utan modellerade karaktärer och kommentatorerna är behagliga att lyssna på och träffar nästan alltid väldigt rätt med sina kommentarer. Gränssnittet är dock helt åt fanders och den viktiga funktionen autosave har helt glömts bort – efter varje prestation blir det minst fyra dialogrutor för att spara dina framsteg. Betyget blir 3,5 FZ-loggor för en prestation som är godkänd, men som hade kunnat vara mycket bättre om mer tid hade lagts ner på finslipning.