En av de flera Nvidia-tekniker som Asus ROG Swift stöder är 3DVision 2. Detta ger fördelar även för dig som inte vill investera i Nvidias 3D-brillor då skärmar som stöder 3DVision 2 är utrustade med en funktion som heter Lightboost. Lightboost används för att göra 3D-läget fritt från blinkande artefakter och spökbilder (ghosting), men kan även användas för att minska rörelseoskärpa i 2D-läge. G-Sync är utrustad med en liknande funktion som kallas Ultra Low Motion Blur (ULMB) som i princip fungerar på samma sätt. Lightboost och ULMB använder en stark bakgrundsbelysning vid varje bilduppdatering och släcker sedan denna helt vilket förhindrar att pixeltillstånd ”stannar kvar” och skapar rörelseoskärpa.

Denna teknik har sina för- och nackdelar. Lightboost/ULMB är bäst när både datorn och skärmen orkar med 120 fps respektive hertz vilket gör behovet av G-Sync mindre. G-Sync är bäst när fps-antalet är lägre och risken för rörelseoskärpa och bildsläp är stor. De flesta spel dippar med jämna mellanrum även på kraftfulla datorer, så vi föredrar G-Sync. I dagsläget kan du inte ha ULMB och G-Sync aktiverade samtidigt så du måste dessvärre välja, och du kan inte heller använda 3D-läget tillsammans med G-Sync.

Begränsningar och konkurrensbrist

Något som sannolikt inte är ett problem, men ändå värt att veta, är att Asus ROG Swift endast kan anslutas till datorn via Displayport-kabel (som medföljer paketet). Detta beror på att det just nu endast är Displayport 1.2 som stöder synkronisering via G-Sync, varken HDMI eller DVI stöder detta för närvarande. De flesta moderna grafikkort är utrustade med Displayport, så detta är egentligen bara ett problem om du vill använda skärmen med en dator utan Displayport-stöd. Om vi flyttar fokus på skärmens inre kapaciteter till yttre funktioner hittar vi också en del trevligt, exempelvis möjligheten att växla mellan bilduppdateringarna 60/120/144 hertz via en Turbo-knapp. Likaså är det mycket trevligt att kunna navigera skärmens konfigurationsmenyer via en styrspak (eller joystick som det även kallas), betydligt smidigare än de vanliga omständliga knapp-baserade navigationsmetoderna. Skärmen kan höjas, lutas och även roteras om du skulle vilja lika i porträtt-läge av någon anledning.

Tyvärr saknas en motsvarighet till snabbt byte av upplösningar och bildförhållande som BenQ:s gamer-skärmar skryter med, exempelvis BenQ XL2720Z som ändå får se sig piskad av Asus ROG Swift på alla punkter utom priset. Här finns exempelvis två USB 3.0-portar, vilket var begränsat till USB 2 i BenQ:s skärm. Asus vill gärna lyfta fram funktionen GamePlus som kan visa siktesmarkör (crosshair) samt timer för spawning och byggtider i populära e-sportspel, något som undertecknad inte finner mycket nytta i men kan vara värt att veta för dig som lirar på denna nivå.

Asus ROG Swift är en suverän gamer-skärm med alla tänkbara funktioner du kan tänkas vilja ha, eller inte visste att du ville ha. G-Sync är värd sin hype och måste upplevas för att du ska få en känsla för vilken uppgradering av upplevelsen det tillför. G-Sync kommer dock till sin rätt bäst när spelen tuffar på över 60 fps, vilket kräver sin dator om du gillar högre grafiska inställningar. Skärmen är dock snordyr, och just nu finns det inga konkurrenter på marknaden som kan skrämma ner priset. När konkurrenterna växer i antal får vi se om Asus ROG Swift sjunker i pris, eller om konkurrenterna helt enkelt släpper bättre produkter. BenQ har redan utannonserat att en skärm utrustad med G-Sync vid namn XL2420G ska släppas till hösten. Den som lever får se, men just nu är Asus ROG Swift PC278Q den bästa spelskärmen du kan köpa för mycket pengar just nu.

För mer information om tekniska begrepp vad det gäller bildskärmar kan du läsa vår begreppslista här.