Något oväntat har Microsoft Flight Simulator gått och blivit populärt hos fler än oss nördar. Flygsimmar är annars mest nåt som entusiasterna vet att uppskatta, men gamepad-stöd, vrålsnygg grafik och Game Pass-prislapp fick långt fler än vanligt att testa sina vingar.

Hårdvarutillverkarna såg snabbt den växande potentiella kundgruppen, och nya flygkontroller har under vintern gjort entré. Från Turtle Beach kommer Velocityone Flight, en yoke (en rattliknande styrdon för civilflyg) som för en bit över 4 000 kronor (380 euro i riktpris) skruvar upp trovärdigheten ett par stadiga steg jämfört med att flyga med handkontroll.

Velocityone Flight ger mycket flygspak för pengarna.

Med trimhjulet balanseras höjdrodret så du slipper att konstant justera höjden med flygspaken. Bra att ha!

Lämpligt nog funkar kontrollen med både pc och Xbox, och den har det mesta som behövs för ett någorlunda trovärdigt pilotliv. På huvudenheten hittas en flygspak av yoke-typ, en rad knappar och spakar och en liten display för både inställningar och information - mer om den längre ner. Till höger sitter en mindre, avtagbar throttle-enhet (gasreglage) med mängder av analoga spakar för gaspådrag och annat. Den har även ett analogt trimhjul för att balansera höjdrodret och tiotalet knappar för valfria funktioner. Det enda som egentligen saknas för att ha alla grundläggande flygkontroller är pedaler för sidoroder och hjulbromsar. Finns från andra tillverkare, eller så löser du det med befintliga reglage.

"Bara Jordfräs-
förbundet bromsar med digitala av/på-knappar"

Turtle Beach följer Honeycombs exempel och skickar med knoppar för både trafikflyg och civila plan till de fyra övre gasreglagen - allt för den rätta looken. Och som om fyra spakar inte vore nog så finns ytterligare tre skjutbara analoga spakar nertill (av så kallad Vernier-modell). Såna brukar sitta i mindre plan och sköter gas, bränslemix och propellervinkel. Du får alltså dubbla uppsättningar analoga spakar, sju stycken totalt. Känns nästan overkill, men överflödiga spakar använder du med fördel som hjulbromsar om pedaler saknas - bara Jordfräsförbundet bromsar med digitala av/på-knappar… Sidorodret kan förresten tilldelas de två trigger-knapparna på styrspakens baksida, och vips har pedalbehovet eliminerats.

Fyra gasreglage för trafikflyg (med utbytbara knoppar) och tre för mindre civilflygplan.

Riktningshatt och andra knappar finns på både höger och vänster handtag.

Den lilla skärmen i huvudenhetens mitt kallas Flight Management Display och navigeras med fyra knappar. Där väljs mellan Xbox- och pc-läge, uppdateringar, klocka/timer och färg på enhetens lampor. Den finns också ett förträffligt testläge som talar om vilket kommando varje reglage är knutet till i MS Flight Sim - tryck eller dra bara i reglaget så står det på skärmen. Slutligen finns två färdiga konfigurationer (enmotorigt propellerplan, tvåmotorig jet) - välj ett så konfigureras spelets kontrollinställningar automatiskt. Det här funkar bara med MSFS, men givetvis kan du använda yoken i t.ex. Xplane om du ställer in saker manuellt.

"Den finns också ett förträffligt testläge"

På fronten finns en panel (SIP, Status Indicator Panel) med upplysta ikoner som informerar och varnar om saker som hjulens läge, parkeringsbroms och om planet är på väg att stalla. Fler paneler följer med och byts enkelt - magnetfäste, tar en sekund. Så här långt har SIP varit kosmetisk, men utvecklarna har lovat att starta funktionerna med en firmware-uppdatering i vinter. Den släpptes faktiskt häromdagen, men jag har inte fått lamporna att fungera än - kan krävas en MSFS-uppdatering. Däremot innebar firmwaren stöd för "reverse thrusters", som gör att du kan ändra riktning på kraften på jetmotorerna för att stanna snabbare vid landning.

Display för plattformsval, testa kontroller, klocka med mera.

Två färdiga kontrollinställningar.

Fästanordningen är rejält smidigt. Den består av två 90-gradersvinklade metallstänger som sitter i två bultar upptill. Dessa skruvas ner med en grov insexnyckel som bor med bultarna under en magnetfäst lucka. Allt på samma plats och inga otympliga fästen att tappa bort eller slå knäna i. Det följer också med sugfästen för bord och hela kalaset kan fästas i en cockpit, om nåt av det föredras.

"Trimhjulet kan bjuda på skräckinjagande överraskningar"

Velocityone kostar en del och det tycker jag märks i känslan. Den känns genomgående rejäl och välbyggd, trots att det mesta är av plast. Motståndet för att vrida och dra yoken är lagom och skjutreglagen för gas känns bra. Undantaget är de fyra gasspakarna, de har knappt något motstånd alls och känns därför leksak.Och trimhjulet kan bjuda på skräckinjagande överraskningar. Ibland sticker nosen iväg som en skrämd katt vid minsta touch. Även yoken bjuder på överraskningar som fullt utslag i sidled ibland. Gissningsvis mjukvarugrejer och möjligen Asobos ansvar.

Att trimhjulet är analogt betyder att det finns ett fysiskt mittläge, och om det inte är rätt inställt när flighten påbörjas kan du få en till överraskning slängd i ansiktet. Honeycomb Bravos digitala lösning är bättre: där skickas upprepade signaler ("Upp, upp, upp…") för att trimma höjdrodret, och därmed bestäms neutralläget av spelet, inte hårdvaran. Med andra ord: höjdroder-trimmen är alltid i neutralläge när flighten laddats. Ett annat höjdrodersbekymmer gäller själva yoken: när den trycks in (sänker nosen) finns ett lite glapp på kanske en halv centimeter där rörelsen inte registreras. Inte förödande, men det kan skava.

Smidiga fästen som du inte slår knäna i.

Med nyckeln spänner du åt fästena. Ett lock döljer sen det hela.

Det här är en produkt som byggts med framförallt ett spel i åtanke, och det är på både gott och ont. Du får riktigt bra funktioner, som displayen, de färdiga kontrollinställningarna, info-panelen (så småningom) och till och med ett 3,5 mm-uttag för hörlurar på sidan. Samtidigt upplever jag att den faktiskt krånglar mer än andra flygspakar i MSFS; konfigurationer har slutat fungera och ibland till och med glömts bort. Det är krångligt att navigera i Xbox-versionen av spelet (använd en gamepad istället). Det känns kort sagt lite buggigt och ofärdigt, även om Asobo bär en del av skulden.

Men på det hela taget överväger fördelarna, och Velocityone har alla reglage som behövs för att fixa ett trovärdigt civilt skrivbordsflygande. Den kostar en slant, men det får du tillbaka i funktioner och kvalitetskänsla.

Turtle Beach Velocityone Flight
4
Mycket bra
+
Väldigt mycket flygspak för pengarna
+
Flera smarta funktioner
+
Smidiga fästen
+
Mänger av reglage
-
Bökig Xbox-navigering
-
Lite buggig här och där
Det här betyder betygen på FZ