Bärbara datorer och spel går sällan hand i hand, men det har förändrats allt eftersom de portabla maskinerna blivit kraftfullare och vanligare. Spelmusutbudet har däremot inte hängt med i mobiliteten. #Roccat vill med Pyra ändra det.
Musen finns i två varianter - med eller utan sladd - och den här recensionen handlar om den trådlösa varianten. Formmässigt är båda versionerna identiska, de väger ungefär lika mycket utan batterier men den trådlösa blir givetvis lite tyngre då den drivs av två AAA-batterier. De medföljande, laddningsbara 700 mAh-batterierna klarar cirka 8-10 timmars varierad användning innan laddning behövs.
Less is more
Funktionsmässigt har Pyra två sidoknappar, en på vardera sida, utöver de två vanliga knapparna och ett scrollhjul. Formen gör att både höger och vänster hand kan använda musen, som i övrigt utmärks av sin minimala storlek. Optisk avläsning används, vilken klarar upp till 1600 DPI. Den trådlösa tekniken går via 2,4 GHz-bandet och klarar 1000 Hz polling.
Pyra är avgjort mindre än vanliga gamermöss.
Vid batteriladdning används en USB-kabel som endast hantera laddningen - ingen dataöverföring. Laddningskabeln är en av de saker jag upplever som ett problem då uttaget sitter så pass långt ner att sladdens kontakt tar i musmattan, och därför har den utrustats med en glidyta. Denna yta är större än två av Pyras keramiska glidfötter gemensamt och ger betydligt högre rörelsemotstånd. Sladden sitter stabilt, det är ingen risk att den lossnar. Jag kunde sätta ner ett finger mot musmattan och göra ett snabbt ryck så kontakten tog i fingret utan att den lossnade.
Vid testningens början hade jag två problem med den trådlösa tekniken, men båda var enkla att lösa då de bara uppstod när mottagaren var inkopplad i skärmens USB-hubb. Det ena problemet var att musen inte kunde väckas från sin "deep sleep mode" på annat sätt än att stänga av och starta den igen, istället för att bara synka den med en knapp. Problem två var att Windows inte ville starta med mottagaren inkopplad, vilket också löste sig genom att sätta den direkt i datorn. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa med en annan USB-hubb för att se om problemet dyker upp i andra produkter än min skärm.
Buggigt men bra
Mjukvaran tillåter alla tänkbara inställningar för knappfunktioner, macron, DPI-inställningar, hastighet på muspekaren, acceleration och flera profiler att växla mellan via knapptryckningar. Det enda jag kan klaga på är att det är ett av de långsammaste programmen jag använt - det kan frysa uppemot en halvminut när en ändring sparas i Windows 7 (x64).
Direct Input Mouse Rate ger toppar på 1038 Hz och ett snitt på runt 600-800 Hz. Som jämförelse har min trådlösa Logitech MX1000 problem med att nå 125 Hz. Jag har spelat en del #Battlefield: Bad Company 2, #Quake Live, #Dawn of War II och #Torchlight med en IceMat som underlag. Spelandet fungerar väldigt bra, jag upplever möjligen att musen är för liten för min hand när jag spelar längre stunder för jag får lite ont i handen och har svårt att hitta ett bekvämt sätt att hålla den på. Något jag reagerar positivt på när jag framförallt spelar Quake Live är att jag kan göra större rörelser samt vrida fram annorlunda vinklar jämfört med när jag använder någon större mus med sladd. Optiken fungerar med alla möjliga underlag jag provat, från frottéhanddukar till rosa tidningar.
Roccat Pyra i jämfört med en Razer Abyssus. Småleken har betydelse.
Även om jag tycker mjukvaran är i långsammaste laget så är jag samtidigt imponerad då det finns massvis av färdiga macron till 19 spel samt 10 program som kan väljas, utöver att man kan skapa egna samt alla befintliga konfigurationsmöjligheter. Jag skulle gärna se en större modell som använder samma trådlösa teknik som Pyra, för den imponerar verkligen på mig. Med bärbara datorer i åtanke har Roccat gjort ett mycket bra jobb med sin lilla mobila spelmus. Även de som föredrar fingertoppskontroll kan vara intresserade då den ryms mellan tummen och ringfingret.
» Roccat Pyras hemsida