Nyckelord: krönika

48 artiklar i arkivet.

Filtrera
12
64

Bedöm spel för vad det är, inte för vad föregångarna var

Vi bör titta mer på visionen och mindre på konventionen, menar Lövet efter kritiken mot Final Fantasy XVI.

23

När fan blir gammal så blir han tonåring igen

Joakim Kilman om att växa från tonåring till gubbe – och tillbaka igen – med Diablo.

56

GTA IV och andra spel som förtjänar en remake

Mike Stranéus listar nostalgitrippar som förtjänar en plats i nutiden.

35

"Retro är min snuttefilt"

I en stormig värld finns spelen från förr alltid där som en trygg hamn.

12

Fragzone-fredag – Vi har Steam Deck-dödaren i studion!

Och vi pratar kass pc-prestanda, brusten brittisk Xbox-kärlek och mycket mer. Start klockan 14 – vi ses då!

35

Spelbranschen behöver hitta sin yrkesheder

Vi begär inte mer än att vi får vad vi betalat för.

72

"Ryktet om de bärbara konsolernas död var inte bara överdrivet. Det hade dödsfel"

Dödsbesked är ganska vanliga. Ganska ofta fastnar de i halsen.

25

"Jag har redan sörjt E3"

Fredrik om ett E3 som dött men som kanske lever vidare för alltid.

52

När jag och polarna varvade Resident Evil innan dig

Mike om minnena från jobbet i en spelbutik i en tid när internet var årets julklapp.

67

"Ska du spela först? Då får du vänta"

Vi har så oerhört svårt att lära oss av spelhistorien.

42

"Jag vill längta lagom"

När Starfield släpps har vi väntat i nästan 2 000 dagar. Orimligt, tycker Fredrik.

136

Kortare spel är bättre spel

Även mästerliga Red Dead 2 hade behövt vara tightare, tycker Tomas Helenius.

122

"Våga välja easy"

Fredrik Eriksson om att släppa prestigen och välja rätt svårighetsgrad för rätt spel.

28

"Jag väljer spelglädjen"

Fredrik Eriksson om att våga välja spelglädjen när vi får chansen att göra det.

58

"När jag börjar spela Stray ligger Greta i mitt knä. När eftertexterna rullar är knät tomt"

Joakim Kilman om Greta som inte längre finns därute, men finns kvar inom honom.

3

Krönika: Rostiga svärd och dammig Tequila i hjältens fotspår

Vi har sett det tusen gånger i TV-serier, filmer och i spel - en ensam hjälte drar från stad till stad, slott till slott eller från saloon till saloon och läxar upp fulingar med hårda metoder, men var kommer den här “hjälten” från ursprungligen och vad utmärker honom eller henne från andra? Vår krönikör letar i de historiska valven för att bli lite klokare.

1

Krönika: Det finns inget kaos där det finns balans

Om ett par månader har Disneys Star Wars: The Last Jedi premiär, och av titeln att gissa är vi antingen i början, eller i slutet på en lång resa. Vår krönikör filosoferar över hur nära fiktionen ibland ligger till verkligheten och hur George Lucas jediriddare i spel och film kan få oss att uppskatta tillvaron på ett annat sätt.

3

Krönika: Om spelproducenterna tolkade klassisk litteratur

Det är lätt att man som konsument klagar på utbudet som finns i populärkulturen. Man tycker sig se kopior av kopior, men var ska man vända sig för inspiration om inte från det egna ledet? Vår krönikör undrar hur det skulle se ut om spelmakarna hämtade inspiration från berömda författarskap istället för från varandra.

8

Spel som antidepressivt mutagen

Att vara vid god hälsa betyder allt för den normala livsföringen, och att syssla med de saker som ger en mest glädje i livet är ett fint recept på lycka. Vår krönikör funderar över spelandets helande krafter.

3

Silhuetten och ögats hegemoni

Nämn spel som Limbo, Oscura och Monochroma, och munnen vattnas på den äventyrslystne som älskar sidrullande spel. Fascinationen för silhuetter och skuggvärldar är dock ingen nymodighet utan har anor från grottmålningar, funderar krönikör Walter S.A. Iego.

11

Stanley och skenet av fri vilja

Klockan är runt 04.03 på morgonen. Min lille grabb på sex månader har gett mig en rak höger i sömnen ännu en gång, och jag gnuggar näsan i yrvaket tillstånd samtidigt som talgoxarna börjar sin serenad för solen utanför sovrummet:

“Var hälsad Aton, du solgud från Heliopolis …”

12