Typ: Artikel
2422 artiklar i arkivet.
2422 artiklar i arkivet.
Kan den gamle Blizzard-legendaren få Cryptics superhjältar att lyfta? Bill Roper förklarar varför Champions Online kommer rädda världen.
Ett förstört vardagsrumsgolv, oräkneliga sprängda elproppar och en något annorlunda affärsmodell är några av ingredienserna som ligger till grund för utvecklardoldisen Fatshark. Jag träffade Martin Wahlund, en av de fem grundarna, i deras luftiga kontor beläget ett stenkast från glasfallosen vid Sergels Torg i Stockholm för att prata om hur de förverkligade sin dröm.
Spindeln i nätet sammanfattar rollen som producent, ett mångfacetterat yrke med massor av innehåll. I vår fjärde del på temat spel som yrke berättar tre producenter vad de egentligen får betalt för.
Dags för den tredje delen intervjuer med svenska spelutvecklare om vad deras yrkesroller innebär. I dag är det ljudfolket som gör sina röster hörda.
Jolt-pimplande mattegenier med acne och problem att vistas i dagsljus? Nja, bilden av programmeraren tål att nyanseras. Vi har letat upp ett par svenska kodknackare som vänligt och villigt berättar om yrkets förutsättningar.
De gör det du ser när du spelar. Hur gör de? Hur gör du för att göra det de gör? Sex grafiker sjunger ut om yrke, utbildning, förväntningar och framtidstro.
Nyligen blev det officiellt att Dice snickrar på två nya Battlefield-spel utöver BF Heroes. Det väckte förstås vår nyfikenhet så vi tog oss till deras kontor för en pratstund om nyheterna, tidigare synder och vad vi kan förvänta oss av de nya projekten.
För att avrunda vår artikelserie om DRM- och kopieringsskydd väljer vi i denna avslutande del att sia om hur det kommer fungera i framtiden. Kommer kopieringsskydden fortfarande finnas? Hur kommer de fungera? Eller får den arga oppositionen sin vilja igenom och förpassar DRM till historiens soptipp?
Vår genomgång av DRM- och kopieringsskydd rullar vidare. I dag låter vi två representanter för spelbranschen komma till tals - Dice och Avalanche ger sin syn på saken.
Samtidigt som nya lagar införs i antipiratkopieringens namn står fri programvara som ett radikalt annorlunda alternativ. Det har visat sig fungera bra på många områden - men fungerar det även för spel?
Piraterna kopierar för miljontals kronor och speltillverkarna gnisslar tänder. Kopieringsskyddens vara eller icke vara - vilka blir effekterna i slutändan?
Vi har i dag kommit till den andra delen i vår artikelserie med DRM som tema. I dag avhandlar vi den oändliga historien om kopieringsskydd.
TaleWorlds har gjort sig ett namn med det originella medeltidsactionrollspelet Mount & Blade, som senare i år får multiplayerstöd i en expansion. Vi pratade med en av utvecklarna när de var på besök i Stockholm.
Så gott som alla spel som säljs idag har en åldersmärkning. Men vad är det som egentligen gäller; får du köpa ett spel som märkts 18+ om du bara är 17 och vem ligger bakom åldersbegränsningen? Vi har tagit reda på vad som gäller.