Piraterna kopierar för miljontals kronor och speltillverkarna gnisslar tänder. Kopieringsskyddens vara eller icke vara - vilka blir effekterna i slutändan?

Det här är vårt DRM-tema:

Historiskt sett har kopieringsskydd för olika format alltid varit av ondo för konsumenten. I denna tid av snabba uppkopplingar och fildelning är det förståeligt att någonting måste göras. Företag lägger ned mångmiljonbelopp för att skydda sina produkter från olaglig spridning. Ofta är försöken meningslösa och ibland på gränsen till vansinne. Men de flesta är nog överens att någonting måste göras.

En del i lösningen på problemet med fildelning och piratkopiering har ofta ansetts vara tillgänglighet, smidighet och billigare spel. Med bredbandets intåg i hemmen har digital distribution blivit ett populärt och vettigt alternativ. Å andra sidan har enkelheten och snabbheten gjort att piratkopiering blivit ett fenomen, inte minst i Sverige, där vi har ett politiskt parti, Piratpartiet, som bland annat vill förbjuda DRM.

Digital distribution

- rätt väg att gå?

År 2003 startade Half-life-utvecklaren Valve distributionsnätverket Steam, en tjänst som sedemera lät kunderna köpa och tanka hem spelen online. Idag är Steam en av de största tjänsterna i sin bransch. Dess spelkatalog utökas hela tiden, och som i skrivande stund finns över 500 spel och moddar att välja mellan.

Lösningen är enkel och smidig men har på senare tid blivit mer och mer omtalad då vissa av spelen säljs med kopieringsskydd som sällan varit till någon fördel för betalande kunder. Tvärtom har dessa lösningar ofta skrämt bort köp- och spelsugna kunder.

Ett exempel är pc-versionen av #Rockstars #Grand Theft Auto IV som hade en mängd olika lösningar för att försvåra för pirater. Trots höga betyg har försäljningen inte varit lika stark som Rockstar förväntat sig. Många höga röster från betalande kunder på diverse forum på nätet har uttalat sig väldigt negativt om användningen av bland annat SecuROM-skydd och #Microsofts Windows Live-tjänst. Andra menar dock att de dåliga försäljningssiffrorna beror på en blandning av sen release, höga systemkrav, buggar och krångliga kopieringsskydd.

Grundidén med Steam är lysande. Men tjänstens kunder har tyvärr drabbats av underlig prissättning (åtminstone i Europa) och ett handikapp i form av regionala restriktioner som förhindrar att spel släpps samtidigt globalt. Att lägga all skuld på Valve är dock orättvist. De följer bara politiska beslut, som i många fall även kan vara kontraproduktiva.

Föregående Nästa
Så de har gjort så att man inte kan spela köpta spel till en moddad konsol? Det betyder ju att om man har moddat så Måste man kopiera Alla spel för att få dem att fungera...för man slänger väl inte bort konsollen? Som det att Securom inte vill starta... 11/03 Det nj beskriver är ytterligare en bidragande faktor till problematiken. Det verkar ofta som att skydden tas fram utan någon som helst framförhållning. De konstrueras för att fungera just nu och när sedan förändringar görs i det underliggande systemet... 23/02 Tja, behöver inte vara så. Själv så köpte jag rätt nyligen #beyond-good-evil till PC då jag läst massa gott om det, var då en retailutgåva jag fick tag på. Spelet fungerade fint i XP och så, men när jag köpte mer minne och installerade ett 64-bitars ope... 23/02 aldrig haft problem med nån form av kopieringskydd på dom spel jag köpt. antar jag bara haft tur eller så är många av dom (inta alla) som gnäller folk som sysslar med kopierng själva. 23/02 Personligen har jag tröttnat på pc som spelplattform. Detta dels pga skydden. Jag vet att jag går miste om en massa bra spel. Men när starfuck fixade min tredje ominstallation så gav jag upp. Har helt enkelt inte lust att köpa spel som kanske ger mig... 23/02 ja visst det är fel att ladda hem filmer,spel osv för utvecklarna förlorar massiv med pengar som kan leda till kortsigtigt varsel hos företagen. Sänk priserna så köper folk mer! spelen kan kosta 300 kr i stället för 599 kr...och ibland därav kostar det... 23/02 Bra ge Microsoft en gång fy fan vad jag hatar att behöva sitta med Windows bara för att jag vill kunna spela lite spel 23/02 Jag har en ps3:a men jag köper knappt några spel till den eftersom det oftast är dyrt. När det finns demo brukar jag testa och får då ta en funderare på om det verkligen är värt att spendera 650 kr på det spelet. Problemet är väl att demona oftast är... 23/02 drm är djävulens verktyg, alla som beblandar sig hamnar i helvetet 23/02 Jag tänker som EA bossen, de bra spelföretagen kommer leva vidare medan det sämre stängs ner. Att ha lösning som Valve: (Nyligen rapporterade vi om att pc-versionen av Gears of War slutade att fungera den 28 januari 2009) [...]" är ju helt galet. Då för... 22/02
Skicka en rättelse