Lars Gustavsson

Framgångssagan Battlefield är en serie i ständig expansion. Gratisliret #BF Heroes betatestas för fullt och i och med att #Dice nyligen tillkännagav #Bad Company 2 och #Battlefield 1943 är inte mindre än tre nya titlar på gång. Vi besökte nyligen Dice-kontoret i ett vindpinat Stockholm för en pratstund med de huvudansvariga. Lars Gustavsson, creative director, svarar på frågor om Bad Company 2 och producenten Patrick Liu berättar om sitt skötebarn BF1943. Vi börjar med Lars projekt.

Bad Company 2 bygger vidare på sommarens konsolexklusiva och storydrivna actionlir. Fram tills nu har det varit ganska hemligt om Bad Company 2. Dessvärre tvingas vi konstatera att det fortfarande förhåller sig så - Dice visar en film och berättar lite om titeln, bland annat att destruction-funktionen förfinats och att det finns fler miljöer att kriga i (bland annat snölandskap) men jag får tyvärr inte möjlighet att provspela. Den här gången står emellertid även en Windows-version på menyn (ettan var konsolexklusiv). Lars förklarar varför.

- Det handlar om riskhantering. Bad Company var nytt för oss på många sätt. Det var ett helt nytt spel, det drevs av en ny spelmotor på nya plattformar. Det var ett singleplayerspel och destruction spelade en stor roll. Det var alltså väldigt mycket nytt. Även om vi har rötterna i pc-världen kan vi inte riskera allt bara för att fortsätta med pc-spel.

- Den här gången är läget tryggare, fortsätter han. Vi kan motorn och kan därför bygga på erfarenhet. Det är i grund och botten samma kod, i och med att vi numera är välbekanta med den kan vi göra ett bättre spel. Vi har fått mycket feedback, bland annat på hur destruction fungerar och vad som är bra och dåligt med den funktionen. Det var samma sak med våra tidigare spel, alla som utgår från en tidigare använd kod blir enklare att göra. #Vietnam bygger på #1942-koden, #2142#BF2-koden och så vidare.

Är det någon skillnad mellan plattformarna?
- Jag kan inte säga några specifika saker. Målet är att göra ett så bra spel som möjligt för varje plattform. Om det någonting som vi känner att vi inte kan göra så att vi är hundraprocentigt nöjda så gör vi det inte. Det var bland annat därför första Bad Company inte släpptes till pc.

Gällande story, upplägg och annat är det fortfarande "ingen kommentar" som gäller för det mesta. Mer information om dylika saker kommer definitivt vad det lider, men i nuläget är det tämligen tyst och våra försök att reda ut handlingen får kortfattade svar.

Folk som inte kört Bad Company kommer hoppa rakt in i tvåans story. Missar de något?
- Jag kan inte säga något om storyn nu. Men det ena utesluter inte det andra...

[v=3789;nl]