Du heter Niko Bellic, har en kusin som heter Roman och har precis kommit till en stad med en uppsjö bilar att stjäla. På inrådan av din kusin har du lämnat Ryssland bakom dig och tagit dig till det förlovade landet i väst. Här väntar guld och gröna sedlar. Trodde du ja. Någonting går naturligtvis snett och du blir så illa tvungen att påbörja din brottsliga bana på stadens gator. En klassisk amerikansk dröm som gått i spillror om man får tro utvecklarna Rockstar. Och det är just det här som ska skilja GTA IV från föregångarna - storyn.

Storyn i fokus

- Tillsammans med realism

Man har från utvecklarhåll inte bara satsat på storyn, utan även försökt att göra den fjärde upplagan (eller bortåt den nionde, beroende på hur man räknar) lite mer realistisk. Bilarna är till exempel utrustade med GPS så att du kan hitta till närmaste polare eller - om sådana saknas - bar. Det är dessutom inte längre lika enkelt och snabbt att stjäla bilarna.

Samma sak gäller uppdragen; det krävs bättre förberedelser och större försiktighet än tidigare. Det är inte heller lika lätt att undvika polisen - i princip alla brott du begår resulterar i att du får en snut i hasorna. Men det går inte längre att bara tuta och köra fort som tusan från platsen, du måste nämligen undvika att bli sedd under flykten. Detta eftersom polisens spaningsområde förflyttas närmre dig så fort någon känner igen ditt signalement. Något som däremot har blivit enklare är kontrollerna och då mer specifikt eldstriderna. Numera slipper du skjuta på måfå och hoppas att kulorna går i rätt riktning eftersom utvecklarna har bjudit på ett litet mer automatiskt sikte.

Staden förresten, den kommer du förmodligen känna igen. Det är Liberty City, Rockstars så gott som virtuella kopia av New York, som är tillbaka i händelsernas centrum. Utvecklarna har lagt tonvis med krut på att göra byggnader och stadsbild så lik verkligheten som möjligt. Och om du har sett trailern med "GetaLife"-byggnaden (originalet heter "MetLife") förstår du att humorn från tidigare spel genomsyrar stadsbilden även denna gång.

Skita ner

- Kan det vara vad serien behöver?

Men det är sagt att humorn ska tonas ner något. Allt i spelet verkar dessutom ha fått sig en liten självförtroendekris. Visserligen är det något som inte behöver vara till det sämre. I Gamespots förhandstitt sägs bland annat att miljöerna i Liberty City är "övertygande slitna" och faktumet att spelet dessutom bygger på en rysk immigrant som verkar ha förlorat allt hopp talar väl sitt tydliga språk. Med andra ord är det väl här den stora förändringen ligger jämfört med GTA III-serien. Ut med det näst intill bombastiska och in med det mer subtila sättet att leka gangster. För det är ju fortfarande en lek.

Jag höll nästan på att glömma något av det viktigaste angående GTA IV. Något som kommer innebära en stor skillnad från föregångarna och förmodligen vara ett starkt försäljningsargument. Rockstar har nämligen sagt att spelet kommer att ha en multiplayerdel. Tyvärr är det ungefär allt vi vet gällande den saken. Det, och att det inte kommer bli någon massiv onlineupplevelse. Det är med andra ord en hel del som fortfarande är relativt okänt eller obekräftat kring titeln, men som sagt lär det inte krävas fler nyheter för att folk ska rusa till spelhyllorna.