Diabotical Rogue har det mest intressanta spelläge jag testat i en shooter på väldigt länge. Och ju mer jag spelar, desto mer imponerad blir jag.
Wipeout heter det, och kort sammanfattat spelar man fyra mot fyra och ska slå ut (eller fragga, som det benämns – bonuspoäng direkt!) hela motståndarlaget. Twisten är att varje gång man dör tar det längre tid att respawna, och när alla spelare i ett lag är eliminerade samtidigt vinner det andra laget rundan. Det första laget till fyra vunna rundor tar hem matchen. Först är det irriterande (“inte nog med att jag dör, nu får jag ju spela mindre!”), men snart inser jag vilka spännande matcher detta leder till.
För man kan ha övertaget och försöka jaga rätt på den sista motståndaren. Men tar det för lång tid kommer motståndarna tillbaka. och plötsligt är ens lag utspritt och sårbart. Ett pang och boom senare säger announcern “Alone!”, som innebär att man själv är sist kvar. Då handlar det istället om att spela smart, smyga och maska tills lagkompisarna är tillbaka på banan. Pressen stiger direkt.
Matcherna vänder på ett ögonblick, ofta flera gånger, och man kan aldrig slappna av eller räkna med att något är avgjort. Och ju längre matchen pågår, desto mer spännande och spänt blir det! Att vara sist kvar mot en motståndare i en helt avgörande duell när resten av deltagarna ser på är en lika läskig som härlig känsla (facit: Jag förlorade tyvärr…) Jag kan verkligen se andra spel sno detta rakt av framöver.
"Att det funkar beror på att allt hänger på skill"
Att det funkar beror på att allt hänger på skill. Här finns inga mikrotransaktioner, inget som ska låsas upp – det är bara att hoppa in och njuta. Det finns tre olika klasser (tunga Chunkbot, mobila Scoutbot, och helande Eggbot). De fungerar precis som du antagligen skulle gissat, men alla har olika rörelseförmågor (stora hopp, änterhake, teleportera till kompis), diverse vapen och olika power-ups. Inför varje runda kan man köpa på sig kort som ger små buffs till vapen och förmågor, och genom att spela samlar man ihop credits att köpa på sig fler saker med. Detta gör också att du strategiskt kan välja att vänta med att köpa, och sedan bli extra stark i senare rundor. Den enda lilla RNG-påverkan i spelet är att man får tre olika kort att välja mellan – är man inte nöjd kan man vänta till nästa runda.
Oavsett vilken klass man spelar så påverkar man matcherna mycket. Jag har inte märkt att någon klass dominerar; snarare är det skickliga spelare som gör det. Förmågorna är lagom starka, och man måste öva på att använda dem rätt – för tidigt, och man har slösat bort den, för sent och man är död. Återigen: spelarens skicklighet avgör, oftast till min nackdel. Men det är ändå kul!
"Återigen: spelarens skicklighet avgör"
Det finns en handfull kartor, och visuellt duger de gott och väl, men geometriskt är de väldigt intressanta. Gångar och korridorer korsar varandra, blir till öppna ytor och stiger i flera våningar. De bidrar till att matcherna blir bra – det blir aldrig ett fastlåst ställningskrig, och det går inte att campa på något enskilt ställe. Samtidigt finns det möjligheter att smyga undan och försöka undvika fienden om man är sist kvar mot tre, fyra motståndare. Och lär man sig spela taktiskt kring teleporten får man ett övertag.
Det lilla jag möjligen kan klaga på är att det saknas en kill-cam – jag vill se hur motståndaren överlistade mig och lära mig av det. Ett tydligt comm-wheel hade kanske också hjälpt när man kör med okända spelare (man kan pinga och det finns voice chat). Men på plussidan: jag har inte märkt av några tekniska problem alls.
Diabotical Rogue är något så ovanligt som en väldigt genomtänkt shooter som gör saker bättre än många andra spel – och då är det bara i early access. Det lockar mig inte bara att fragga polare här, utan jag tycker att spelet även har alla ingredienser att bli en tittarvänlig esport i framtiden. Förhoppningsvis infriar Diabotical Rogue allt som spelet lovar i detta tidiga skede.
Fotnot: Diabotical Rouge släpptes i early access på Steam och Epic den 5 juni.
Testdator: Ryzen 5 2600X, RTX 2060 Super, 16 GB RAM.