Det tar inte mer än tio sekunder av demonstrationen av #Call of Duty: Modern Warfare 3 innan en helikopter skjuts ner och dramatiskt kraschlandar framför våra fötter. Delta Squad befinner sig i Paris och har precis fått i uppdrag att extrahera en betydelsefull person, något den ockuperande styrkan självklart motsätter sig med våld. Soldaterna kämpar gata för gata men hundra meter upp i luften hörs bara kliniska radiokommandon.

Vi får än gång ta kommandot över ett AC-130-plan. Även om det kan kännas gjort får flygningen ny intensitet med stålfallosen från 1889 års världsutställning i bakgrunden. Det blir också ett snyggt grepp när perspektivet plötsligt byts, efter en snabb inzoomning är du nere på marken och mitt i de intensiva strider som serien gör så förbaskat bra.

Storstadsvy sedd genom siktet på en Boforskanon i ett AC-130-plan.

– Jag är ett stort fan av Michael Bay och hans filmer, säger #Sledgehammers Glen Schofield.

Och det märks. Schofield grundade sin nya studio efter att ha avslutat utvecklingen av #Dead Space för #Electronic Arts, ett projekt där han både var designer och producent. Efter avhoppen och turerna kring #Infinity Ward fick Sledgehammer i uppdrag att stötta den haltande studion för att få spelet klart till det sedvanliga november-släppet. Det var viktigare än deras egen actionäventyrsspinoff som fick offras. Som den senaste utvecklaren att arbeta med det storsäljande Call of Duty-varumärket undrar jag om de har tillfört något speciellt under skapandet av Modern Warfare 3.

– Det är svårt att säga något specifikt utan att låta för kaxig men det var några saker vi hade med oss sedan tidigare, såsom berättande. Dead Space hade en otroligt rik och djup story som sträckte sig ända till dinosaurietiden. Jag vill veta saker som om karaktärers föräldrar är skilda, var de växte upp, så att vi kan underlätta för röstskådespelarna. Vi vill skapa en story utan hål och med storartade ögonblick och bra tempo.

Smurf of Smurfy: Smurfern Smurffare 3.

Och tempo blir det. Medan Delta Squad kämpar sig igenom några bakgator i Paris, trasar sönder hundra år gamla marmorräcken med stationära kulsprutor och kallar in luftunderstöd som fäller lika gamla grekiska fontäner är det svårt att inte dras med. Uppdraget växlar flera gånger mellan det kalla tysta beräknandet i luften där fienderna är bara är svarta siluetter och den kaotiska kulkonserten till fots.

– Jag tog med mig min audio director från #Visceral Games till Sledgehammer och vi har spenderat mycket tillsammans i studion. Vi fick bland annat inspiration från en fantastisk scen i Black Hawk Down där de flyger över kriget och vi bara hör rotorbladens monotona surrande medan soldaterna samlar sig för den stundande striden.