#Trials HD var när det kom 2009 ett lysande på exempel på hur en på ytan simpel spelidé med enkel mekanik kan skörda stora framgångar. Kan uppföljaren #Trials Evolution följa upp detta och visa att succén inte bara var en one hit wonder för den finska studion #Redlynx? Det visar sig snabbt att svaret är ett rungande: ja!

Enkelheten var en stor del i framgångssagan om Trials HD och Redlynx är väl medvetna om detta. I uppföljaren har de nämligen gjort det enda rätta och lagat många av de brister som fanns i originalet, lämnat det som fungerade intakt och lagt till finurlig funktionalitet.

När Trials flyttar uthomhus blir det så här stämningsfullt.

Detta innebär att upplägget fortfarande är lika enkelt som genialt. Med hjälp av endast en motorcykel ska du ta dig från start till mål längs en färdigsnitslad bana fylld med diverse hinder och du gör det med föredömligt enkla kontroller. Eftersom spelet går på räls är det endast tre saker du måste hålla koll på; gas, broms och viktfördelningen, vilket i praktiken innebär att två triggerknappar och en analog spak används.

Diaboliskt svårt – himmelskt roligt

Nu är spelet givetvis inte enkelt per automatik bara för att det är få kontrollmekanismer att bemästra. Alla som har spelat originalet vet att vi har att göra med ett spel som kan vara diaboliskt svårt och Evolution viker inte av från den inslagna vägen. Det kräver både tanke och fingerfärdighet för att ta sig över de knepigaste hindren, för att inte nämna en god dos tålamod. Som tur är har Redlynx den här gången lagt in bra tutorials som lär dig hur du ska ta dig an saker som branta backar, loopar och lådor, vilket faktiskt är ett måste. Speciellt om du råkar vara nybörjare. Lägg därtill att Trials Evolution har den där hemska (och underbara) förmågan att hela tiden sporra dig att spela om banor för att både sätta nya rekordtider och vinna tillbehör och du har ett spel som verkligen kräver sin gamer.

Mycket är som sagt sig likt, men det finns en hel del förbättringar och nyheter. Den största nyheten är tveklöst att du nu har ett fullfjädrat onlineläge. Nu kan du tampas med vänner och fiender via Xbox Live eller lokalt på din Xbox 360 för upp till fyra spelare i vad som närmast kan beskrivas som en modern tappning av NES-klassikern #Excitebike. Fantastiskt underhållande i rätt sällskap.

Att tävla mot andra är en känslomässig färd från djupaste vansinne till himmelsk eufori.

Enspelarläget å sin sida består av ett 60-tal banor med en ständigt stigande svårighetsgrad där du i klassiskt manér måste ta dig igenom tidigare banor tillräckligt fort och smärtfritt för att visa dig värdig att ta dig an de nästkommande. Det finns också ett knippe annorlunda utmaningar som visar upp lite av det du kan göra med spelets banskaparverktyg. Bland annat kan du åka skidor, försöka ta dig så långt du kan med begränsad mängd bensin och rulla en kula i bästa #Marble Madness-stil. Det låter som mycket innehåll, men i själva verket tar du dig igenom det på en kväll eller två, så har du inget intresse av att jaga bästatider eller spela med andra kan det känns fattigt.

Den ovan nämnda editorn förtjänar att prisas lite extra då den nu bjuder på just det lilla extra. För det första kan du nu välja mellan en enkel variant där du ”bara” kan skapa traditionella banor och en mer avancerad där du kan trixa med fysik och objekt för att skapa helt nya spelsätt. Givetvis kan du nu också dela med dig av dina alster online. Inte något unikt i #LittleBigPlanet-tider, men något som definitivt kan ge spelet en närmast oändlig livslängd – om det utnyttjas på rätt sätt.

Hindren är som vanligt livsfarliga och oförlåtande.

Om spelets upplägg är enkelt så kan detsamma definitivt sägas om poduktionsvärdet, men inte heller här får det en negativ klang. Redlynx har lagt manken till och skapat en slags ö där de har lagt upp sina banor. Det är den här ön som även du utgår från när du skapar dina egna banor och det är verkligen ett stort steg framåt jämfört med den lagerlokal vi fick uppleva i Trials HD. Att banorna kan svänga är också en liten men härlig ny touch. Det påverkar inte sättet du spelar eftersom du svänger automatiskt och därför bara följer en linje som svänger, men det ger nya möjligheter i banbyggandet.

Egentligen säger undertiteln allt du behöver veta då Trials Evolution är – just – en evolution. Därför är jag övertygad om att alla som uppskattade föregångaren kommer älska sättet som RedLynx tagit sig an uppgiften med uppföljaren. Brister har åtgärdats och nya funktioner har lagts till utan att för den sakens skull ändra spelets starka kärna. Det är inte perfekt, men tillräckligt bra och underhållande för att jag själv ska köpa det när det släpps på Xbox Live Marketplace nästa vecka.