Spelsidan Rock, Paper, Shotgun (RPS) har fått ny information från en källa om hur det egentligen ligger till med onlinekravet för #SimCity.

Vi har blivit matade med information om att det skulle krävas enorma resurser för att få #SimCity att fungera i ett offline-läge. Att det helt enkelt är för mycket av simuleringarna som sköts av servrarna, men det verkar som om vi inte fått hela sanningen. Källan till RPS påstår att det inte är särskilt mycket av städernas simulering som sker online, utan det är mer de sociala aspekterna det gäller. Exempelvis om du vill exportera gods till spelare utanför din region.

– Servrarna hanterar inga av beräkningar för simulering av staden du spelare. De agerar fortfarande servrar, hanterar en viss mängd beräkningar för att leda ärenden av olika sort mellan både spelare och städer. De har även hand om molnlagring av sparfiler, interagerar med Origin och allt det där. Men för själva spelet? Nej, de gör ingenting. Jag har ingen aning om varför de säger annorlunda. Det är möjligt att Bradshaw (Lucy, storjöns på #Maxis) missuppfattat eller blivit felinformerad, men annars har jag ingen aning.

Vår landsman Markus "Notch" Persson twittrade idag om hur han spelat frånkopplad en stund och att det gick bra. Han skriver även att han fått intrycket av att det inte skulle kunna gå. Detsamma gäller undertecknad.

Att en stor del av grejen med det #SimCity som #Maxis talat sig varma om är att spelarna lever i ett slags ekosystem med varandra, finns det inte så mycket att orda om. Men är det inte något som verkar lite konstigt här?

Samma källa avslutar med att berätta att det inte skulle kräva särskilt mycket för att erbjuda en något begränsad singleplayer-upplevelse. Men frågan är om #Electronic Arts och #Maxis är särskilt sugna på detta. Det skulle trots allt göra det lättare för piratkopiering, och då kanske det ur en företagssynpunkt är bättre att konsumenten kommer i kläm.

Fotnot: Kom ihåg att detta inte är vår källa, det är en källa till RPS, som de påstår sig ha verifierat. Källan ska vara någon ur utvecklingsteamet.