Igår publicerades en video föreställandes en så kallad "The Payday Girl Contest", en film där två tidigare Top Model Sverige-deltagare anspelade på sex och uppmanade tjejer att skicka in filmer på sig själva som killarna sedan kunde rösta på.

Filmen väckte starka reaktioner och gjorde, tillsammans med en Linkedin-annons där man sökte bikinimodeller, att #Starbreeze hamnade i rejält blåsväder. VD:n Bo Andersson Klint berättade i ett uttalande: "Under en period tog vi in förslag på olika marknadsföringsidéer för filmprojektet Payday. Den här filmen hör av självklar anledning till en av de idéer som vi direkt avfärdade och tackade nej till."

Både annonsen och filmen har raderats och Starbreeze har startat en utredning samt tagit avstånd från kvinnosynen som filmen förmedlar.

När FZ får tag på Andersson Klint berättar han att det inte är de själva som skapat filmen.

– Vi tackade nej till denna idé för nio månader sedan. Den har inte godkänts av oss och står inte för vår syn.

Vad tycker ni själva om reaktionerna?
– Förståeliga och givetvis i linje med vad vi själva tyckte och sa nej till.