Hon har allt utom tid. Och tid är det enda Lightning behöver. För världen runt henne håller på att dö. Och det i sig är en värld som är omöjligt att sätta fingret på, där saga möter sci-fi och chocobos möter järnväg. Här finns luxuösa städer med en touch av futurism, ändlösa öknar och djupa skogar där rester av mytomspunna Valhalla vilar. Men en sak som åtminstone är konstant är Lightning, den fåordiga hjältinnan som i Final Fantasy-mått mätt är okonventionellt intressant.

Motomu Toriyama känner henne väl. Han har regisserat hela trilogin och förstår hennes säregna dragningskraft.

– Hon är både vacker och stark, har såväl traditionellt manliga som kvinnliga sidor. Ju svårare hennes liv blir desto hårdare blir hon. Men även hon har såklart svagheter, sådana som gör henne komplex. Och jag tror det är dessa styrkor och tillkortakommanden som gör att hon fastnar i våra hjärtan.

Lightning är en både vacker och komplicerad hjältinna.

Man kan inte anklaga trilogin för att inte ta risker. Första halvan av #Final Fantasy XIII var kompromisslöst linjär medan #Final Fantasy XIII-2 gav oss mer frihet än serien någonsin bjudit på. Friheten spelar roll den här gången också, men det var inte självklart att duon skulle bli en trio.

– Det är första gången vi gör en trilogi i serien. Beslutet växte fram under arbetet med XIII-2. I den satsade vi mycket på expandering av världen, berättelsen och karaktärerna. Men vi kände också att vi ville ge den här hjältinnan en riktig final. Vi ville avsluta hennes historia.

Det handlar om tid

Det tvära och fria tidsresandet i XIII-2 blottlade också problem. Mycket av mervärdet berättades enligt löpande band-princip. Serah och Noel bar heller aldrig hjälteepiteten med samma självklarhet som Lightning. Det fanns luckor som lämnade oss tomma, tidsresandet nådde aldrig sin fulla potential.

I Lightning Returns kommer tiden också spela en avgörande betydelse. Men istället för att resa i den kommer du se hur den tickar ner mot slutet, till undergången. Det är ett ångestladdat koncept som om de används rätt kan väcka ett särskilt slags vemod. Se bara på #Majora's Mask. Men det krävs skarp balans för att vågskålen inte ska tippa över till frustration. Yuji Abe, game design director, håller med om att det kan vara problematiskt.

Öknar, städer och skogar. Världen i Lightning Returns har många sidor.

– Tanken var från början att Lightning skulle ha tretton dagar på sig, att klockan obönhörligen skulle räkna neråt. Men reaktionerna var negativa, spelarna sattes under för stor press. Så vi vände på det och tillät spelarna att kunna utöka tiden allteftersom de klarar av att nå vissa mål. Jag skulle säga att spelets huvudsakliga fokus ligger på att utnyttja tiden på bästa möjliga sätt.

När jag kliver in i handlingen är det fem dagar kvar. Jag befinner mig på Canopus-gården mitt ute bland böljande, gröna kullar. Wildlands kallas kontintenen, den är naturens sista utpost. Som mycket annat framstår den också som splittrad. Sida vid sida med det stora fältet ringlar en högteknologisk järnväg och i horisonten där berg möter himmel syns ruiner av glittrande skyskrapor.