Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Robot
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

I en värld där fantasy, sci-fi och chocobos lever sida vid sida kommer Lightnings brokiga berättelse avslutas. Vi pratar med Square Enix om finalen och spelar den.

#final-fantasy-xiii, #final-fantasy-xiii-2, #the-legend-of-zelda-majoras-mask


Lightning Returns: Final Fantasy XIII

fortfarande väldigt tveksam men hoppas att det är ett ok slut och att de går vidare efter.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Jag gillade FFXIII och FFXIII-2 så jag ser fram emot detta.

MEG
Medlem

Lååååter skitkul att man har tidspress, öppnar upp för lite roligt utforskande av världen, eller nu inte Och striden i videon såg inte så kul ut, hon slår och slår och slår men hon gör nästan ingen skada, förrän hon använder en blixt. Förstår att hon springer förbi de fyra stycken (tro det var det antalet) strax efteråt. Hur faan ska hon ha tid att slåss


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Äntligen fick ni med gameplay i recensionen! Ser även att ni gjort en del research med svar från utbecklarna och det är bra, men tycker de tog lite för mycket överhand. Så fortsätt gärna med det när möjligt men tona gärna ned kvantiteten av den då ibland uppstod som ett avbrott i en annars bra recension. I helhet tycker jag ni fick med bra struktur utan att tumma på recensentens subjektivitet och får gärna komma med starkare inflöden om det var något som hatades eller älskades. Bra jobbat!

Medlem

Hmmm tidspress i ett spel kan vara bra men också göra spelet riktigt segt eftersom allt måste planeras i detalj (aterlier Rorona serien) eller kul som i Majoras mask. Så länge inte tiden tickar i striderna blir det nog kul och man kan få tillbaka tid på ett hyfsat okomplicerat och när man vill tex genom quest etc

Medlem

Testade det lite på Gamex och det verkar nice det som jag inte gillar med det är just att man har en tid som tickar ner vare sig man kan skaffa mer eller inte. Jag har alltid hatat banor och annat som går ut på att ta sig från punkt a till punkt b på en viss tid.

Medlem

Jag spelade aldrig klart XIII, gillade det men efter ungefär halva blev striderna väldigt enformiga och jag gav upp. Provade därför aldrig på XIII-2, men jag är onekligen sugen på Lightning Returns. Frågan är bara om det är någon idé när man inte har upplevt mer än en fjärdedel av det som hänt fram till nu.

Medlem

Plöjde mig igenom FFXIII, trots att jag tyckte det var hyfsat tråkigt, bara för storyns skull... Tog mig dock aldrig förbi sista bossen, så jag erkände mig besegrad och gav upp.

Får väl se om man ser slutet på Youtube eller om man bara hoppas in i tvåan direkt någon gång.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ska fan mycket till för att jag ska köpa detta efter skräpspelen FFXIII/-2

Sämsta FF spel någonsin och dåliga JRPG rent allmänt

Medlem

Ett rpg med tidspress, nej jag ber nog Sverker Olofsson att kasta detta spel i soptunnan!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Ett rpg med tidspress, nej jag ber nog Sverker Olofsson att kasta detta spel i soptunnan!

Då har du aldrig kört Fallout då?

Ett av de bästa RPG som någonsin skapats, och där hade man tidspress.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sjukt underskattade spel faktiskt, känns nästan som en trend att dissa ner på FF titlar nowadays MEN dessa spel blir mest "sågade" för att dom inte är FFVII och visst jag håller med men ganska orättvist att jämföras med världens bästa spel ? rekommenderar starkt denna serie solklar 5 av 5

Skrivet av EYEtriforce:

Sjukt underskattade spel faktiskt, känns nästan som en trend att dissa ner på FF titlar nowadays MEN dessa spel blir mest "sågade" för att dom inte är FFVII och visst jag håller med men ganska orättvist att jämföras med världens bästa spel ? rekommenderar starkt denna serie solklar 5 av 5

13 var bra, uppfyllde allt man egentligen ville av ett FF spel. Fanns saker att klaga på (som att behöva läsa story som updateras i en codex för att förstå vad som egentligen verkade hända) men totalt sett ett mycket underskattat spel. 13-2 var en krystad story och även om de förbättrade mycket mekaniskt ifrån 13 så var storyn totalt ba*s även om inlevelsen var helt ok. Fanns ingen anledning att fortsätta storyn så som de gjorde eller fortsätta alls (speciellt när en prolog hade varit mer spännande). 13-3 som bygger vidare på 13-2 kan i stort sett bara ha en ännu mer krystad story och att de gjort om allt till 1 player party känns precis som spelet är: en sidotitel av ett FF spel. Jag har svårt att förstå varför de måste göra saker "nya" rent karaktärmässigt (typ byta huvudperson i 13-2, ändra karaktärers inverkan och strunta i tidigare erfarenheter, lore och cutsences etc) mellan spelen, spelar man inte uppföljare för att man vill ha mer liknande av samma?

Skulle säga att 4/5 är mer rättvist men 13-2 får ett 2-4 för att jag kan fortfarande inte bestämma mig om spelet var bra eller dåligt, baserat på story vs gameplay och ett av de värsta sluten i ett spel någonsin (som när man klarade spelet inte hade konfirmerad uppföljare). Bara min lilla åsikt och ja FF VII är ett av världen bästa spel och det är orättvist att jämföra dessa men tänk då på att det finns andra som tycker VI är bättre och kanske jämför med det istället.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Medlem

Laddade hem demot som finns i playstation store nu och tja. demot gjorde mig sannerligen inte sugen på att lira det här. Fy jösses vad tråkigt fighting systemte var. Och spelar man bara som lightetning nu eller ? I videon som kom efter man klarat demot så var det nästan enbart bara henne i varenda figthting scene som man fick se och det känns ju helt bedrövligt med tanke på att varje gång en fight starts så ska det ju laddas till själva "fighting delen". Är man bara en person som skall styras är det ju fasen bättre o göra något slags hack 'n slah där man röjjer på från starta istället.
Sedan deras FMVs är sjuklgit snygga i vanlig ordning men innehållet i dem känns så konstiga. Här ser man hur ens karaktäer upphäver alla fysikens lagar och hoppar och studsar som en idiot för att när man själv skall styra henne i striderna så är hon seg som bara den och inte alls så vig och häftig som i dessa FMVs.

Nej, Av demot att döma känns det sannerligen som Final Fantasy serien sjunger på sista versen. Fast kanske går det hem hos casual gamers vad vet jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar