Valhallas ängel är mitt mål och det är kanske inte riktigt vad du tror. "Ängeln" är i det här fallet en snövit, vild chocobo som ingen någonsin lyckats tämja. Någonstans i Wildlands finns hon och hon är nyckeln för att ta mig vidare i berättelsen. Men för att ta mig till henne krävs det att jag rusar genom skogar, genom ruiner och genom chaos, det ämne som allt snabbare får världen att förtvina. Omgivningarna som susar förbi blandar fritt från alla möjliga inspirationskällor och skapar något eget. Toriyama berättar att det är en del av tanken med serien.
– Det är inte alltid lätt att jämföra våra olika världar, berättelser och karaktärer. Men det är ju också vad Final Fantasy handlar om; att varje ny berättelse ska ha sin unika ton. Men på samma gång finns en röd tråd. Och den är att människorna, oavsett om de är hämtade från fantasy eller sci-fi, ska handskas med realistiska känslor.
Striderna känns knappt igen.
Lightning har känslor. Under ruschen genom landskapet har hon ständig radiokontakt med Hope där hon dryftar sina problem och funderingar. Dialogen är som alltid snudd på högtravande och musiken i bakgrunden känns väl igen från XIII-2. Striderna är däremot något helt annat. Amazing ATB är namnet på dem och de kommer göra vana spelare otroligt överraskade. Om det är en bra eller dålig sak återstår att se, men Abe berättar att de kände sig färdiga med det förra systemet.
– Det hade nått i mål och var verkligen fantastiskt. Men vi har lärt oss att ovana spelare hade svårt att utnyttja det till max. Därför har vi lagt till direkta kontroller och därför är det lättare att ta till sig.
Din unika Lightning
Numera kan Lightning röra sig fritt över stridsscenen samtidigt som hon parerar och undviker fiendeattacker. Det är snarare som om det hela sker i realtid än i menyer, vilket till en början gör mig vilsen. Mindre fiender lyckas jag knäcka men när jag kliver in i chaos-sfären och drabbar samman med tuffare motstånd blir det värre. Men tiden är min vän och efter ett par dåliga försök faller det sig naturligt att tajma mina pareringar med fiendens vassa hugg. Det känns rentav rätt roligt.
Lightning kan växla mellan olika klasser. De tre jag växlar mellan fokuserar på magi, fysiska attacker och slutligen en balans dem emellan. Hon ändrar också kostym efter klass, även om vi gudskelov slipper de beryktade guppiga behagen. Toriyama tycks van vid att besvara frågan om dem.
Inte bara Lightnings historia avslutas.
– Det där är helt felciterat, jag förstår inte hur det blev så fel. Det är inte alls med i spelet. Vad vi menar är att du kan lära känna olika sidor hos henne genom kostymerna och de olika förmågorna. Hon kan som alltid vara stark och stilig. Men du kan också skapa en mer vårdande, mjukare Lightning.
Det gör mig lättad att Square Enix inte vandrat ner i det billiga träsket. Det hade varit ovärdigt en ikonisk hjältinna som Lightning att decimeras till ett par studsande bröst. Istället kan teamet och vi fokusera på att ta farväl av den berättelse och de människor som kommit att betyda så mycket för så många. Lightning står i centrum, men vid sidan om henne finns Snow, Vanille, Fang och de andra. Toriyama är säker på att vi inte kommer bli besvikna.
– Det har gått sju år sedan vi började arbeta med Final Fantasy XIII. Vi kommer att sakna henne, det kommer inte finnas någon mer Lightning att skapa. Men samtidigt finns alla obesvarade frågor och mystiken ännu kvar. Och vi lovar att allting kommer att få svar.