Och Dickie talade

Svaren jag får är långa. Han berättar att han gör wrestlingspel för mobilmarknaden nu för tiden, att han har skaffat sig familj, blivit pappa och köpt ett hus. Det låter som om livet har blivit bättre för honom sedan han gjorde The You Testament. Men det verkar inte som han har fått något perspektiv på det.

– Spelet var ett fulländat argument mot ateism, eftersom spelets karaktärer tror att de har förstått allt, utan att över huvud taget förstått världen som de befinner sig i. Ateisterna i spelet är de som tror att deras värld är vad de kan se och inget mer. Men det är ju en spelvärld! De troende karaktärerna är de som förstår att det finns något mer, och de berikar sina liv genom att försöka utforska det.

Vi träffades vid floden Jordans strand, Jesus och jag. Han brydde sig inte om att jag råkade sparka honom i huvudet när jag skulle hälsa.

Kan du berätta om din egen tro?
– Jag tror att Gud är närvarande, och respekterar alla världens religioner. Organiserad religion kommer med mycket bagage, dock, så jag förkastar mycket av det där. Jag gillar inte när någon berättar för mig vad jag ska göra. Jag var lika cynisk som vem som helst när jag var en tonåring, men när jag började skapa kreativt, som vuxen, förstod jag att livet var stor poesi. Och jag kände att jag ville lära känna författaren lite bättre!

"Oavsett om troende uppskattar det eller inte så blir det inte bättre än så här när det kommer till kristendom och spel. "

Jag har även undrat om reaktionerna på The You Testament. För jag var förstås inte den enda som reagerade på spelets ganska kontroversiella innehåll. Mat verkar dock inte riktigt se det hela ur den synvinkeln.

– Responsen från kristna gjorde mig särskilt besviken, för om jag hade velat håna religion, vilket de anklagar mig för, skulle spelet se väldigt annorlunda ut. Och jag hade inte lagt ner ett halvår av mitt liv på att göra det heller. Oavsett om troende uppskattar det eller inte så blir det inte bättre än så här när det kommer till kristendom och spel. Det finns ett helt community med kristna spelutvecklare som har önskat att någon skulle göra ett sådant här spel, och när någon väl gör det så förkastar de det! Ärligt talat tror jag att de är avundsjuka. Det som gör dem arga är att det inte var DE som gjorde det här spelet.

Men eftersom det är så slumpgenererat händer det ju väldigt många underliga saker i spelet, som inte känns riktigt i synk med kristen tro?
– Min första prioritet är att göra mina spel så öppna att det känns som att vad som helst kan hända i dem. Priset man betalar för det är förstås att FEL saker kan hända ibland! Jag ger folk friheten att ha vilken upplevelse som helst, även en dålig upplevelse. När Quincy Jones producerade Michael Jacksons musik brukade han prata om att man lämnar lite ”utrymme för Gud i musiken” när man jobbar lite spontant. Jag känner likadant när det kommer till spel. Jag skapar en mängd olika möjligheter för slumpmässiga handlingar, och sedan lämnar jag ”lite utrymme för Gud”.

Låt inte kroppsspråken lura dig, det här är en öm förklaring av hur allting hänger ihop.

Jag älskar hur Mat Dickie kan tala om The You Testament som om det vore ett andligt mästerverk. Jag älskar hur The You Testament är komiskt guld. Och jag älskar kombinationen av dessa två saker.

Om kärlek var Jesus vilja, ja, då lyckas The You Testament i alla fall generera lite mer av den varan.

Fotnot: Den här texten har återuppstått från #PC Gamers augustinummer 2013.