Soliga sommarhälsningar på er, kära läsare!

Som bekant har den rafflande liveshowen Fräcka Fredag tagit semesteruppehåll, men fredagarna skola för den sakens skull icke bliva tråkiga!

I fyra veckor framöver, med start idag, kommer vi publicera en artikelserie, Tidernas bästa spelkonsoler, där vi tillsammans minns, fördjupar oss i och röstar fram de bästa spelmaskinerna genom tiderna – från ljuva 80-tal till molnbaserad nutid.

Fyra artiklar och omröstningar senare kommer de vinnande konsolerna från varje årtionde sedan att gå upp mot varandra i en slutgiltig omröstning, där en "mästarnas mästare" skall koras. Vilken är den bästa spelkonsolen genom tiderna enligt vårt community på FZ?

Först ut är 80-talet!

Årtiondets giganter och bästsäljare

Konsol

Sålda enheter

Största spelet

Nintendo Entertainment System

61 910 000

Super Mario Bros.

Atari 2600

30 000 000

Pac-Man

Master System

13 000 000

Alex Kidd in Miracle World

Nintendo Entertainment System

En spelvärld utan Nintendo Entertainment System – eller NES, kort och gott – är en värld omöjlig att föreställa sig. 1986, tre år efter Japanreleasen, letade sig den exotiska maskinen till sist ända upp till vår kalla nord. 16 bitar var planen, men Hiroshi Yamauchi talade och det fick bli hälften. Nintendo hade redan gjort succé i arkadhallarna. Nu skulle man ta över vardagsrummet.

Spelkraschen 1983 gjorde att många ställde sig skeptiska till Nintendo, men tvivlarna övertygades snart av titlar som Super Mario Bros., The Legend of Zelda och Metroid. Tre spel som sedermera blev serier och drygt 30 år senare är lika viktiga för Nintendo.

Något Nintendo däremot ofta slitit med på den här sidan millennieskiftet är tredjepartsstöd. Under NES-eran blomstrade det. Från Capcom kom Mega Man, Ghost 'n Goblins och Disneyspel i stora lass. Konami levererade Castlevania och Metal Gear, medan Square och Enix (innan de blev Square Enix) startade Final Fantasy respektive Dragon Quest.

NES fick slagorden "It can't be beaten" och nästan 62 miljoner sålda ex senare säger vi inte emot.

80-talets giganter: NES, Master System och Atari 2600.

Atari 2600

Här tänker ni säkert "men den lanserades ju på 70-talet", och då skulle ni tänka helt rätt. Atari 2600 släpptes 1977 men förblev företagets storsäljare, och nostalgikernas favorit, väl in i 80-talet trots att modernare syskon släpptes, och kvalar därför in på vår lista över 80-talets giganter.

Systemet såldes inledningsvis under namnet Atari Video Computer System, eller Atari VCS, men döptes om till Atari 2600 när Atari 5200 släpptes. Denna och nästkommande uppföljare, Atari 7800, lyckades inte alls matcha den fenomenala succén hos Atari 2600 som sålde mellan tio och trettio gånger mer än sina efterföljare. Att Atari 7800 dessutom var bakåtkompatibel med just 2600 gör att vi utan problem kan motivera dess närvaro på den här listan.

Det släpptes många populära spel till Atari 2600, men storsäljare utöver den givna titeln Pac-Man inkluderade bland annat Space Invaders, Asteroids, Missile Command och Breakout. Det var också plattformen som gav upphov till en av de mest seglivade myterna i spelindustrin, nämligen att spelet E.T. the Extra-Terrestrial ska ha varit så dåligt att Atari grävde ner hundratusentals kopior i en soptipp i New Mexicos öken.

Utmanare och förlorare

Under 80-talet släpptes flertalet konkurrerande konsoler som är namnkunniga i nostalgikerns ögon, men som inte lyckades nå de stora försäljningsframgångarna. Japanska NEC slog aldrig igenom med PC Engine, eller TurboGrafx som den kallades i väst, och Segas egentliga första konsol SG-1000 har mer eller mindre ignorerats när det talas om deras spelkonsoler. Brittiska Amstrad gjorde ett tappert försök med konsolen GX4000 som inte blev långlivad på marknaden.

Master System

Kriget började här. Konsolkriget mellan Nintendo och Sega, alltså. Likheterna med kalla kriget var inte många men en sak var gemensam: det var ett coolt krig. Åtminstone från Segas håll var attityden viktig. Få saker tydliggör det bättre än Sonics sneda leende och vickande finger.

Master System (Sega Mark III i Japan) var tekniskt vassare än NES. Den hade den mer RAM (8KB kontra 2KB) och kunde visa fler färger på skärmen samtidigt (32 kontra 16). Ändå fick den kämpa i uppförsbacke. Hårdvara är en tung faktor, men många och bra spel är tyngre.

Master System hade dålig tredjepartsuppbackning – Nintendo höll i den med järnhand – men Sega backade upp konsolen med en rad stilbildande titlar. Phantasy Star med sina "3d"-dungeons var en. En annan var förstås Sonic the Hedgehog. Den blå igelkotten skulle dock få sitt genombrott först på Mega Drive. På Master System var det Alex Kidd som gällde, i en rad spel.

Wonder Boy III: The Dragon's Trap var ett tidigt försök att mixa genrer; plattform och rpg i det här fallet. Det blev snabbt en legendarisk titel och fick i fjol en remake. Någon räddning för Master System blev den dock inte, och Sega fick ladda för 16-bits-revansch.

Samtidigt på PC...

PC-plattformen var något av en Vilda västern på 80-talet. Många företag tampades om kunderna, med en rik flora av konkurrerande hårdvaruplattformar och mjukvarusystem. Detta var dock årtiondet då IBM lanserade persondatorn, eller PC som det sedermera kallades, och värvade Microsoft för att leverera en DOS-variant som systemmjukvara för plattformen. Samtidigt rönte Apple fortfarande enorma framgångar med de nu flera år gamla Apple II-datorerna, och Macintosh-familjen såg dagens ljus för första gången.

Det släpptes många bra och framgångsrika spel under årtiondet, och några av dessa innefattar Civilization, del ett till fem i Ultima-serien, Elite, Simcity, Wasteland och Populous.

Nu är det upp till er att avgöra: Vilken konsol var bäst under 80-talet?

Nästa vecka fortsätter följetongen med det tredimensionella 90-talet! Giganterna från 16-bitarseran tampas med uppföljarna från 32-bitarseran. Sony gör succéentré på marknaden med sitt Playstation och Sega börjar vackla. Missa inte!