Jag minns inte riktigt när jag började spela Command & Conquer och Red Alert, men jag vet att jag då inte hade någon som helst koll på vad sparfiler var. Det resulterade i att jag förlorade timmar av framsteg där på brorsans dator, när jag i min förvirring startade nya kampanjer och sparade över gamla om vartannat. Men jäklar vad roligt det var.

Trots min inledande okunnighet var det en helt fantastisk upplevelse att lira igenom kampanjerna i både Tiberian Dawn och framförallt Red Alert. Uttryck som ”Affirmative” och ”Acknowledged”, och Tanyas karaktäristiska skratt är fastetsade i mitt sinne, precis som hos många andra gamers. Just därför är det alltid lite vemodigt att ta sig an såna här remasters och remakes. Man vill ju trots allt inte inte svärta ned minnet genom att inse att det är nostalgins rosakimrande glasögon som bara inbillat en att ett visst spel var fantastiskt.

Men så är lyckligtvis inte fallet nu. Command & Conquer Remastered Collection är lika roligt att lira som originalen och deras tre tillhörande expansioner, även om det märks att genren har utvecklats en hel del. Remasters är alltid en svår balansgång för utvecklarna. Vad får man pilla på i strävan efter att skapa något som är bättre än originalet och vad kommer anses vara helgerån av nostalgiska fans?

"C&C Remastered Collection är lika roligt att lira som originalen."

De ursprungliga spelen har till exempel vissa problem med AI:n, inklusive halvdan path-finding, en viss ovilja att skjuta på fiender såvida en direkt order inte getts eller om de själva blir beskjutna, och Ore trucks som är fast beslutna att hämta resurser så långt bort på det aktuella fältet som möjligt. Dessa brister är kvar i remastern, vilket både är synd och förståeligt – en del av mig hade föredragit att detta fixats, men många hade nog tyckt att det förändrar gameplayet för mycket. Jag hade också gärna kunnat zooma ut en bit till för att få bättre översikt över bas och slagfält, men det kommer flinka moddare garanterat fixa efter släppet.

Användargränssnittet har uppdaterats.

Det finns dock vissa saker som ändrats, där den främsta spelmekaniska skillnaden är att man nu kan ställa flera enheter i ”byggnadskö” så att de byggs/tränas en efter en, istället för att behöva träna en ny manuellt varje gång en enhet är klar. Vill man ha originalupplevelsen går det dock att stänga av detta. De har även ändrat gränssnittet så att byggnader, soldater och fordon fått varsin flik man kan skifta mellan, istället för att ligga sida vid sida som i originalet. Det gör att man inte längre behöver scrolla febrilt för att hitta den byggnad man vill ha.

Men den stora nyheten med denna remaster är inte helt oväntat det grafiska, som verkligen gör originalspelen rättvisa. Alla assets har gjorts om från grunden och ser riktigt, riktigt bra och högupplösta ut, och man har hållit sig till 2D för att bibehålla originalkänslan. Det ser som sagt riktigt fräscht ut, men en av de bästa funktionerna är faktiskt att man genom att klappa till mellanslagstangenten slår om till den ursprungliga grafiken på ett ögonblick.

"Allt ser högupplöst och snyggt ut."

Denna lilla funktion tillför mer än vad man kan tro, inte bara för att man lira med originalgrafiken närhelst man vill, utan även för att det blir extremt tydligt vilket gediget jobb de gjort med att modernisera allt från pyttesmå ingenjörer som kutar med sina verktygslådor (som ursprungligen var typ två pixlar stora) till kraftverk och klassiska byggnader som Hand of Nod. Allt ser högupplöst och snyggt ut, men är samtidigt direkt igenkännbart.

Originalgrafiken till vänster, den remastrade till höger

"Man har ändrat på så lite som möjligt."

Och detta går som en röd tråd i remastern – man har ändrat på så lite som möjligt, och de ändringar man gjort känns väl avvägda. Det känns som gamla goda Tiberian Dawn och Red Alert, och det är precis vad jag ville ha ut av denna remaster. Att höra ”Construction complete”, ”Our base is under attack” och ”Acknowledged” till tonerna av Hell March får mig nästan att fälla väldigt manliga tårar, så vackert är det.

Och på tal om Hell March är det inte bara det visuella som fått sig en uppgradering, utan även musiken har remastrats (och berikats med nyinspelningar) av ingen mindre än originalkompositören Frank Klepacki, och soundtracket är precis lika adrenalinpumpande och grymt som jag minns det. Med jukebox-funktionen kan du dessutom skapa egna spellistor med de låtar du gillar bäst, vilket innebär att du kan lyssna på bombastiska spår som Militant Force från Red Alert medan du spelar Tiberian Dawn. Command & Conquer Remastered Collection är fullt av såna här detaljer och behändiga funktioner, vilket verkligen talar för att det inte rör sig om någon slentrianmässigt utförd cash-grab.

Jukebox-funktionen låter dig skapa egna spellistor.

Något som lär agera vattendelare för vissa är de (ö)kända mellansekvenserna, som piffats till med hjälp av bland annat AI-assisterad uppskalning. Resultatet är inte alls lika pixligt som de gamla sönderkomprimerade videorna, men i utbyte ser de ofta väldigt utsmetade ut. Och ja, över lag är det nog en smärre förbättring, men det går inte att förneka att det på samma gång ser för jävligt ut med dagens mått mätt. Eftersom de inte lyckats leta rätt på de okomprimerade originalinspelningarna så är detta nog det bästa de kunde göra, även om det hade varit välkommet att även här kunna välja mellan de nya och gamla versionerna.

Mellansekvenserna ser väldigt grötiga ut, framförallt i rörelse.

"Matcherna körs numer på dedikerade servrar."

Multiplayer-funktionaliteten har utökats och matcherna körs numer på dedikerade servrar. Allt gick supersmidigt under mina bataljer, och utöver möjligheten att skapa lobbyer varifrån man startar skräddarsydda matcher, finns nu även ett Quick Match-alternativ för 1v1-matcher med en tillhörande topplista. Lägg till replays och möjligheten att agera publik för andras matchar så har vi en multiplayer-upplevelse som känns riktigt stabil och smidig.

Command & Conquer Remastered Collection är allt jag velat ha av en Command & Conquer-remaster, och med moddstöd och till och med fritt tillgänglig källkod för originalspelen kommer det bara bli ännu bättre när talangfulla fans tillåts visa sin kreativitet. Grädden på moset hade för mig varit om de lyckats leta rätt på originalbanden för mellansekvenserna samt putsat AI:n lite, men dessa klagomål är småpotatis jämfört med vad de faktiskt levererar. Denna remaster kan lätt rekommenderas för både RTS-veteraner och de som aldrig spelat originalen men vill uppleva en betydelsefull bit spelhistoria.

Command & Conquer Remastered Collection
4
Mycket bra
+
Förbättrat UI
+
Grymma inställningsmöjligheter
+
HD-grafik som är trogen originalet
+
Modd-stöd OCH källkod!?
-
AI-problemen från originalen kvarstår
-
Mellansekvenserna är redigt grötiga
Det här betyder betygen på FZ