Efter att en ofärdig Duke Nukem Forever-version från 2001 läckt ut på nätet häromdagen har Scott Miller, grundare av Apogee Software, tagit till orda i sin blogg om spelets kaosartade utveckling. Det uppskattas inte av den forna kollegan George Broussard. Han kallar Miller "aningslös narcissist" och orsaken till att man tappade varumärket Duke.

Först Scott Millers inlägg, kallat "The truth about DNF". Han skriver att Duke Nukem Forever "dödade" Apogee och 3D Realms (typ ett systerföretag till Apogee, inriktat på 3d-spel). Han säger att han inte var involverad i DNF-utvecklingen, men som företagets ägare hade han insyn i processen. Han listar tre huvudsakliga problem:

  • Konstant underbemanning med 50 procent

  • Det fanns ingen bra färdplan för utvecklingen, saker improviserades fram

  • Lågt utvecklingstempo gjorde att spelmotorbyten orsakade massiva förseningar

2004 insåg Miller att spelet hade stora problem och föreslog därför att lämna över utvecklingen till Digital Extremes. Även dåvarande utgivaren Take-Two var med på noterna, men idén sköts ner internt, skriver Miller och tillägger att det också blev ett självmordskott för projektet. I övrigt framstår Miller som lätt bitter över att namnet 3D Realms nu drivs av folk utan koppling till vad det en gång var. Han önskar att Gearbox släpper en nyutgåva av Duke Nukem 3D byggd i Unreal Engine 5 för att skaka liv i varumärket igen.

George Broussard är å sin sida direkt fientlig i tonen. Han går ut stenhårt och kallar Miller för en "aningslös narcissist vars handlingar ledde till att vi förlorade 3DR och varumärket Duke". Han fortsätter i samma stil: "Häpnadsväckande nonsens han spyr ur sig. Inte överraskande med tanke på hur manipulativ och självupptagen han är. Jag hade i alla fall vett att hålla tankarna för mig själv."

Ouch...

Lite bakgrund: Duke Nukem Forever är uppföljaren till 1996 års succé Duke Nukem 3D. Utvecklingen drog igång omkring 1997 med spelmotorn från Quake 2, vilken byttes mot den modernare Unreal-motorn året därpå. Spelet visades på E3-mässan 1998 och 2001 (den version som nu läckt), men sen följde tio år av stök och tystnad innan spelet till slut släpptes i juni 2011. Men då var det Gearbox som hade färdigställt det, och bemötandet var lindrigt sagt svalt - en tvåa i betyg av FZ, till exempel.

Scott Miller grundade Apogee och var länge dess ägare. Han var gymnasiekompis med George Broussard, som var en av de huvudansvariga för DNF-utvecklingen. Att döma av meningsutbytena ovan är vänskapen över.