Playstation 6 är inte ens nära att presenteras offentligt, men att Sony redan planerar för en PS5-uppföljare står klart. Och ett dokument avslöjar ungefär när företaget siktar på att släppa den.

Dokumentet är en kommentar på Microsofts intention att köpa Activision Blizzard-affären och kommer från den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority. Sony skriver att Microsoft "bara" lovat att släppa Activision-spel till Playstation fram till 2027, eller "möjligen kortare". Man fruktar att man kommer ha "förlorat tillgången till Call of Duty och andra Activision-titlar" när "nästa generations Playstation-konsol" släpps.

I originaldokumentet skriver Sony vilket år de antar att nästa Playstation släpps, men årtalet är struket i det dokument som släppts offentligt. Men vi kan dra slutsatsen att de skiktar på 2027 eller senare. Och det ligger i fas med de omkring sju år en konsol brukar få på sig innan uppföljaren släpps. PS1 släpptes 1994, PS2 2000, PS3 2006, PS4 2013 och PS5 2020.

Microsoft has offered to continue making Activision’s games available on PlayStation only until 2027 (Microsoft, para. 3.27). Likewise, in public comments just on October 26, Microsoft said that it plans to offer Call of Duty on PlayStation only “as long as that makes sense.” 23 A period until 2027 – or some other (possibly shorter) time that Microsoft unilaterally determines “makes sense” to Microsoft – is badly inadequate. By the time SIE launched the next generation of its PlayStation console (which is likely to occur around ----), it would have lost access to Call of Duty and other Activision titles, making it extremely vulnerable to consumer switching and subsequent degradation in its competitiveness.

Som synes pepprar Sony texten med orosmoln och tvivel om att Microsofts löften kommer infrias, vilket de gör för att de inte vill se affären godkänd. Microsoft har rakt motsatt approach och har gång efter gång lyft fram att man har för avsikt att fortsätta släppa spel till Playstation om köpet går igenom.

Avslutningsvis - Sony använder Battlefield som ett exempel på hur svårt det är att skapa en så framgångsrik serie som Call of Duty.

Even assuming that SIE had the ability and resources to develop a similarly successful franchise to Call of Duty, it would take many, many years and billions of dollars to create a challenger to Call of Duty – and the example of EA’s Battlefield shows that any such efforts would more than likely be unsuccessful.

Ouch...