De så kallade managerspelen har en lång historia bakom sig. Redan 1982 släppte den spelstudion Addictive Games titeln Football Manager till den lilla hemdatorn ZX Spectrum - ett spel som i någon mån kan anses ha startat det fenomen som idag trollbinder tusentals spelare som hellre förlorar sig i siffror, budget och spelarköp än det faktiska spelet på planen. Bakom titeln står Beautiful Game Studios ("BGS") som därmed tagit över produktionsansvaret från SI Games. När det senare företaget 2004 bytte förläggare behöll Eidos förvisso rättigheterna till namnet Championship Manager, men förlorade samtidigt såväl spelmotor som den databas med spelarstatistik man byggt upp i titelns föregångare. Av det skälet kan Championship Manager 5 i mångt och mycket sägas vara ett helt nytt spel som till utseendet alltså inte påminner om tidigare spel i serien (SI Games tecknade sedemera distributionsavtal med SEGA och släppte i höstas den egna titeln Football Manager 2005).

Enkelt utseende

För den som aldrig tidigare varit i kontakt med ett managerspel skall det alltså sägas på en gång - de här spelen använder varken välpolerad grafik eller suggestivt, medryckande ljud som sina främsta kännetecken. Istället ligger tonvikten på all upptänklig statistik - och således är det knappast titlar för den otåligt lagde som förväntar sig den allra senaste 3D-grafiken, en avancerad fysikmodell och inhyrda speakerröster. Championship Manager 5 är i det här avseendet inget undantag - samtlig grafik är ritad i 2D och tonvikten ligger alltså på siffror, tabeller och viljan att skapa ett framgångsrikt lag.

Vad "framgångsrikt" egentligen betyder kan man tvista om - är det ett lag som vinner match efter match trots att klubben brottas med ekonomiska problem (och därmed riskerar att behöva sälja kompetenta spelare) eller är det en klubb med en stabil ekonomi men med ett bristande försvarsspel? Svaret ligger till viss del i ens egna händer, då BGS skapat ett spel som tack vare ett relativt fritt upplägg kan varieras i det oändliga; de hundratals spelare och alla lagen från division två upp till de nationella fotbollsligorna skapar fler lag- och matchkombinationer än vad den mest inbitne statistikern kan begära. För den som fastnat för genren torde alltså Championship Manager 5 erbjuda ett nästintill oändligt andrahandsvärde - i synnerhet då man både inför en ny säsong men även under en pågående säsong kan ta ett valfritt lag ur en valfri liga under sina vingar. Mitt eget val har fallit på GIF Sundsvall - en klubb jag tänkte jag kunde hjälpa till framgång med en järnhård svångremsfilosofi; inga spelarköp, få utgifter och ett aggressivt spel borde hålla såväl klubbstyrelse som supportrar nöjda.

Det djärva beslutet har snabbt visat sig vara mer komplicerat att genomföra än vad jag först räknade med. Championship Manager är ett myller av moralvärden, siffror som fastställer i vilken fysisk form varje enskild spelare är och ett oräknerligt antal andra variabler och parametrar som på goda grunder enskilt och i kombination påverkar den gemensamma laginsatsen i såväl de vänskapsmatcher man kan boka in som de ligamatcher man spelar. De senare betyder allting, då dessa är grundplåten i klubbens ekonomi. För varje match som spelas säljer klubben biljetter och souvenirer som tillsammans med eventuella försäljningar av spelare utgör den huvudsakliga inkomstkällan. Att hålla sig väl med sina supportrar och få dem att vilja betala in sig på matcherna är alltså viktigt på samma sätt som man bör kunna redovisa goda matchresultat för den egna klubbens styrelse.

Mellan matcherna - som kan ses i det på förhand genererade ligaschema i vilket samtliga spel för hela säsongen visas med datum och klockslag för matchstart - har man möjlighet att lägga om speltaktik (genom att med musen dra och släppa spelarsymboler för att skapa en laguppställning man är nöjd med), lägga anbud på spelare som är knutna till andra klubbar och svara på motsvarande erbjudanden själv. De senare dyker upp med jämna mellanrum, tillsammans med en strid ström av pressspekulationer om vad övriga klubbar i ligan väntas göra i en "newsticker" längst nere på skärmen. Nu och då rullar aktuella nyheter förbi, samtidigt som viktiga nyheter visas i särskilda meddelanden. Dessa handlar uteslutande om de spelarskador som till synes drabbar det egna laget helt slumpmässigt, andra klubbars spelarförvärv och resultat från matcher det egna laget inte spelat i. Ganska snart visar det sig att notiserna är slentrianmässiga och i hög utsträckning påminner om varandra. Som nybörjare i genren är det därtill förmodligen svårt att bedöma vad som är viktigt att veta och inte.

Hög inlärningströskel skapar problem

Tyvärr är den tiosidiga manualen - för övrigt skriven helt på svenska - inte till mycket hjälp för de som inte är bekanta med speltypen sedan tidigare. Spelet är komplicerat i så måtto att gränssnittet är ett myller av menyer, knappar och förkortningar. Då Championship Manager 5 är allt annat än nybörjarvänligt och helt saknar ett "tutorial"-läge (en interaktiv genomgång av spelets uppbyggnad) kan jag inte låta bli att fråga mig om spelet är gjort av managerfans för andra managerfans. Det krävs såväl en förståelse för hur fotbollsligor och klubbar fungerar som en insikt i hur spelet är uppbyggt för att lätt komma in i det - i andra fall väntar en tämligen hög inlärningströskel att kliva över.

Att Championship Manager 5 inte är en grafisk fest står klart redan när man tittar på förpackningens baksida - de enda rörliga inslagen sker under matcherna, då varje enskild spelare på planen representeras av en liten cirkel. Matcherna kommenteras skriftligt i en ruta som förtydligar vilka spelare det är som är inblandade i dusterna. Funktionellt, ja - men knappast vackert. En befogad fråga är om 3D-grafik av det slag som ses i renodlade fotbollsspel som EA Sports FIFA-serie skulle tillföra Championship Manager 5 något? Svaret är, hur tråkigt det än kan låta, att spelet fungerar lika bra utan en slick grafikmotor. BGS har medvetet lagt krutet på att simulera världens ledande fotbollsligor ner till spelarnivå, och i den meningen är det inte ett spel som handlar om fotboll som sådant utan snarare om intäkter, tillgångar och skulder. Tyvärr utesluter valet många spelare som gissningsvis avskräcks av det visuellt sätt ålderstigna utseendet och upplägget. När jag själv lett GIF Sundsvall genom framgångar och motgångar har det stundtals inte känts som jag testat ett datorspel, utan snarare som jag gjort min deklaration.

Märkligt nog har utvecklaren inte heller valt att lägga några som helst resurser på att ljudsätta spelet. Frånsett det enformiga bruset från en exhalterad publik under matcherna är Championship Manager 5 knäpptyst. Såväl ljudeffekter som musik saknas helt och hållet. Fattigt, tycker jag - särskilt när man inte ens erbjuder möjligheten att spela upp egen datormusik med mindre än att man själv ombesörjer det med Windows Media Player, iTunes eller en annan mediaspelare.

Trots att spelet inte använder grafik eller ljud i någon mening att tala om är det ändå en synnerligen resurskrävande titel. Testdatorns processoranvändning har i princip hela tiden legat på 100% vilket fått den termostatstyrda fläkten att gå upp i varv på ett sätt som de flesta nyare 3D-spel inte förmår. Förklaringen går antagligen att finna i de beräkningsintensiva uppgifter spelet är sysselsatt med för varje kalenderdag som simuleras. Förfarandet visualiseras med en horisontell stapelmätare av det slag som kan synas i Windows vid installationer av program. Så länge stapeln fylls i rör sig muspilen med betänkliga hack. Likväl går det relativt snabbt på en dator som har ett par år på nacken (se recensionens slut för exakta specifikationer).

Ambitiöst spel för redan frälsta

Championship Manager 5 kan beskrivas som ett spel med tydliga problem. Att titeln aldrig kommer att få några utmärkelser för grafik eller ljud må vara hänt - men att man genom ett dåligt genomtänkt upplägg valt att i praktiken utesluta nya spelare är inget annat än dåligt. Ett komplext, plottrigt och svåröverskådligt gränssnitt tillsammans med en kortfattad manual och den totala avsaknaden av en introduktion och/eller ett nybörjarläge manar varken nybörjare eller otåliga spelare till köp. Som lök på laxen har Eidos dessutom valt att helt utesluta flerspelarmöjligheter för att istället inkludera dessa i ett helt fristående spel (Championship Manager Online).

Trots de hårda orden är Championship Manager 5 i grund och botten ett spel som har goda förutsättningar att tilltala de som redan fallit för genren. Med tidigare erfarenhet och vana av managerspel, viss inblick i hur klubbar och ligor är uppbyggda och en relativt snabb dator har entusiasten full sysselsättning säsongen ut. Den som dock inte tidigare varit i kontakt med managerspel gör klokt i att leta mer nybörjarvänliga alternativ - med Championship Manager 5 visar Eidos och BGS tydligt att man inte är intresserade av nyförvärv till den egna konsumentligan.

Testdator:

AMD Athlon XP 2500+, ATI Radeon 9600 Pro, 512 MB RAM, Windows XP