Spelupplägget i Revenge of the Sith är väldigt enkelt. I enspelarkampanjen, som sträcker sig över 16 banor, antar du växelvis rollen som antingen Obi-Wan Kenobi eller hans padawan Anakin Skywalker. Dessa lotsar du sedan genom välgjorda miljöer sprängfyllda med fiender i klassiskt hack n’ slash-manér. Handlingen i spelet följer filmen och drivs hela tiden framåt med hjälp av klipp direkt tagna från den tredje delen i filmserien, något som markant bidrar till en förhöjning av Star Wars-känslan. Till en början hjälps de båda Jedi-krigarna åt i kampen mot den mörka sidan, men då Anakin lockas till densamma delas deras öde. Efter det får du nu följa båda karaktärernas väg till den slutgiltiga konfrontationen.

Möjligheten att få spela rollen som en ung Darth Vader är något som höjer spelet åtskilliga grader. Att få använda sig av den mörka sidans krafter i striden mot allt som är gott är på något mystiskt sätt betydligt mer tillfredsställande än att strida för den ljusa och betydligt godare sidan. Det går faktiskt så långt flertalet av de banor där du spelar som Obi-Wan känns som irriterande hinder istället för något som bidrar till en bättre spelupplevelse.

Under spelets gång får du även tillfälle att skräddarsy de båda huvudkaraktärerna. Under varje bana samlar du på dig erfarenhetspoäng för varje fiender du oskadliggör. Hur mycket poäng du får varierar beroende på hur snyggt och effektivt du besegrar motståndarna. Rättare sagt är det så som det egentligen ska fungera, men tyvärr känns mer som ett lotteri än något som du själv kan påverka. Dessa erfarenhetspoäng får du sedan placera över ett tiotal färdigheter indelade i två kategorier – svärdkonst och jedikrafter. Olyckligtvis har detta en minimal inverkan på spelet och man kan fråga sig om de överhuvudtaget gör någon nytta alls. Långt viktigare är då de paket som ligger utspridda över banorna, ibland gömda ibland inte. Dessa ökar på din karaktärs uthållighet både när det gäller hälsa och mental kraft, något som är viktigt för att säkra din framfart.

AI och Kontroll

I ett spel som Revenge of the Sith, där i stort sett allt handlar om strider med en stor mängd fiender, är saker som spelets kontroll och fiendernas AI väldigt viktiga. Tyvärr brister spelet i båda fallen. Under striderna har du tre alternativ: blockera, Jedi-kraft och attack. Blockering och användningen av Jedikrafter är både enkelt och effektivt implementerat, tryck ner en knapp på din handkontroll och saken är biff. Det är istället i användandet av ljussabeln som problemet ligger. I takt med att karaktärerna blir mer erfarna får du tillgång till allt fler attackserier något som är menat att ge spelet ett visst djup i striderna. Dessa attackserier utförs sedan på klassiskt fightingspelsmanér genom ett mer eller mindre kontrollerat tryckande på handkontrollens knappar. Tyvärr belönar Revenge of the Sith det mindre kontrollerade tryckandet i alltför stor utsträckning. Detta bidrar till att striderna ofta känns väldigt kaotiska och känslan av att inte vara i kontroll är minst sagt överhängande. Det finns dock ljuspunkter i de man mot man-strider som du med jämna mellanrum ställs inför. Först då kan du med fördel använda all din finess och skicklighet för att besegra din motståndare och först då är striderna riktigt roliga.

Tyvärr är det inte bara du som inte tycks ha full kontroll över dina handlingar i stridens hetta. De datorstyrda motståndarna visar gång på gång upp ett smått korkat beteende som inte på något vis bidrar till att göra striderna roligare. Man kan tycka att fienderna borde minnas Mora Träsks visdomsord från Tigerjakten när ett bord plötsligt hoppar fram i deras väg - kan man inte gå under, eller igenom, så måste man gå runt det. Olyckligtvis gäller detta även dina vapendragare som finns till ditt förfogande under några av spelets nivåer. Det är alldeles uppenbart att hög intelligens inte är något krav för inträde till Jediorden.