Sex år har gått sedan Forza Motorsport 7. Det är lång tid för en spelserie som fram tills dess haft för vana att förnya sig vartannat år. Men ändå bra, för även om sjuan var en lika underhållande racer som alltid lämnade den inget sug efter nästa del efter sig. För den, och även de två närmaste föregångarna, saknade känsla av nyskapande som gjorde del två till fyra till så fantastiska spel på Xbox 360-tiden. Istället för nytt och kul var det upprepning och lootlådor.

Så pausen har varit välkommen. Den har väckt sug och nyfikenhet på nästa del – Forza Motorsport, kort och gott – som släpps i oktober. Turn 10 motiverar den skippade åttan i namnet med att detta är en nystart. Man ska ha börjat om, byggt allt från grunden, och så vidare.

Men "helt nytt" är inte intrycket jag får när Corvetten kastar sig in i klassiska Maple Valleys svepande kurvor. Bilen vrålar dovt och kränger hit och dit på det där sättet som muskliga jänkare som byggts för raka, kaliforniska motorvägar alltid gör. Kontrollen vibrerar och bakändan kränger, men de lugnar sig när jag justerar med styrspaken och försiktigt lättar gasfingret tills gummi och asfalt hittar varandra igen. Det går på ren instinkt: jag känner direkt hur bilen fungerar. Det är som att träffa en god gammal vän efter många år. Man säger "Hej! Vad kul att ses!", kramar om varandra och allt känns tryggt och roligt.

"Som att träffa en god gammal vän efter många år"

Microsoft har delat med sig av en demo, ett första smakprov på Turn 10:s ansträngningar under alla dessa år. Den är småväxt: de två första racen och bilarna kan bara köras en gång. Men sen finns tre bilar och banor utan körbegränsningar. De utgör en första del av sololäget Builder's Cup. Där börjar du med en standardbil i grundutförande som sen trimmas bättre och bättre med bildelar du låser och och köper för vinstpengar. Bilarna levlar på rpg-vis, och det sker löpande medan du kör: varje kurva och sektion bedöms och belönas med xp-poäng som lagom diskret redovisas uppe i högra hörnet.

Demons tre race är för lite för att byte av bildelar ska få någon större betydelse. Det är mer av en ögonblickbild av vad som väntar i fullversionen. Vilket ser både lovande och bekant ut: motorstyrka, acceleration, väghållning, grepp – allt förändras när du byter delar. Snabbknappen finns också där: den automatuppgraderar till bästa möjliga prestanda för pengarna i klassen, för den som inte orkar detaljpilla. Och det är väl här snarare än i den där car level-siffran som rpg-delen finns: att kunna bygga bilarnas betende efter eget huvud. Är Corvetten för svajig köper du bättre däck och styvare fjädring. Du kan också justera däcktryck och massa annat. Men det blir i fullversionen, den här demon skrapar bara på ytan.

De tre alltid tillgängliga bilarna är en Mustang GT, en Civic Type R och en Subaru STI S209. Bilkunniga noterar att de har bak-, fram- och fyrhjulsdrift, och således representerar tre olika beteenden. Jänkaren är, likt Corvetten, en sån där uppkäftig sak med en bakända som nervigt halkar iväg i sidled så fort tillfälle ges. Hondan, däremot, rätas upp med hjälp av mer gas (alltid äventyrligt när skälet till släppet oftast är att man redan kör för fort…), och Subaruns fyrhjulsdrift ger en stabil, trygg känsla så länge man inte är brutal med kontrollerna.

För dig som kan ditt Forza så är bilarna i B-klassen, alltså en balanserad mix av muskler och kontroll. Det passar bra på de tre banorna (Mugello, Grand Oak, Kyalami), som det bara erbjuds kortversionerna av. I Builder's Cup kvalas det inte innan racen, istället erbjuds ett par träningsvarv. Sen kan du välja var i ledet du vill starta: längst bak och försöka plocka så många som möjligt eller kanske längre fram och satsa på vinst? Ju svårare utmaning och ju högre svårighetsgrad på motståndarna, desto större chans att tjäna mer pengar.

Välj din startposition. Ju svårare, desto mer pengar tjänar du (om du kör bra.)

Lätt eller svårt motstånd? Välj själv.

Det jag kan konstatera efter den här testversionen är att Forza Motorsport anno 2023 fortsätter i samma hjulspår som föregångarna. Det känns Forza, kort och gott, inklusive den fantastiska gamepad-styrning som serien gjort till sitt signum. Ratt är förstås att föredra om man vill ha mer verklighetsnära körning. Det ger mer detaljkontroll, vilket brukar kunna kapa varvtiderna. Jag har testat båda kontrollsätten, men mest med gamepad.

"Någonstans mellan simulator och tillgänglighet"

Körningen ligger som vanligt någonstans mellan simulator och tillgänglighet, simcade som det brukar kallas. Jag kör alltid Forza med alla styrhjälpmedel av, använder bara ABS och ibland Driving Line. Det är klart enklare än simmar som Automobilista 2 och Assetto Corsa, men inte i närheten av lika snällt som arkadsyskonet Forza Horizon. Men körningen känns mer krävande än i Forza 7, som jag drar igång för att jämföra. Samma B-klasstrimmade Subaru betedde sig klart snällare genom Mugellos kurvor i sjuan, så möjligen blir nya Forza lite mer utmanande att hålla på banan.

Efter den här lilla testversionen kan jag med glädje konstatera att det känns kul att ratta Forza igen. Körkänslan finns där, men det är för tidigt att säga något om hur bra karriären, multiplayer och andra spelformer kommer fungera. Smakprovet har i alla fall gjort klart att jag inte längre är less på Forza Motorsport. Jag vill ha mer.

Fotnot: Forza Motorsport släpps till Xbox Series och pc den 10 oktober. Spelat på Xbox Series X.