Det låter kanske inte så originellt att man låser upp saker att köpa i multiplayer, men sättet det görs på är lite annorlunda. Inför varje match väljer du klass, men innan matcherna kan du ställa in och finputsa klasserna som du vill med hjälp av de vapen och verktyg du låst upp genom att ranka upp och få mer erfarenhet. Varje klass kan ha två unika inköp, som väljs före matchen och som du sedan kan använda så fort du fått tillräckligt många Battle Points i matchen. Daly förklarar exakt hur de tänkt:

Trasiga, krigshärjade idyller är de intressantaste.

- Du väljer två köpalternativ innan varje match, och sedan kan du köpa dem när du vill i spelet om du har råd. Du kan konfigurera vad du har med dig, och så väljer du två saker att köpa. Vill du ha tillgång till ett raketgevär så väljer du det och kan köpa ett raketgevär när du vill i spelet. Men om du inte bryr dig om att döda fiendefordon så kanske du väljer ljusförstärkare och en UAV-scan, och då kan du inte köpa något raketgevär. Du anpassar det efter din spelstil, helt enkelt.

Poängjakten

Hur får du dessa Battle Points? Dels genom att döda fiender, men det är faktiskt effektivare att lyssna lite på spelets inbyggda AI-befäl som ger dig uppdrag att utföra baserat på hur ditt och motståndarnas lag sköter sig. Det här systemet kallas Battle Commander och det funkar faktiskt överraskande bra när jag provspelar.

- Det handlar om att balansera skicklighetsnivåerna mot varandra, säger Erin Daly. Även om en spelare totaldominerar så får han det svårt när hela motståndarlaget jagar honom samtidigt. En del av inspirationen för Battle Commander kommer från det här, hur kan vi ta de här spelarna som gör riktigt bra ifrån sig och använda dem mer dynamiskt? Så Battle Commander identifierar och belönar en spelare som spelar bra och fiendens Commander beordrar samtidigt deras lag att leta reda på den här spelaren. Så du får expertspelare som känner sig mäktiga för att de rankas med två, tre, fyra, fem stjärnor över huvudet. De belönas, men fienden beordras samtidigt att ta hand om dem. De får inte en exakt position, men de får ett område där de vet att han är och om de tar honom får de en poängbelöning. Det skapar en intressant mekanism och skickliga spelare har fortfarande möjligheten att få en belöning för sitt slit.

Och det verkar faktiskt som om det fungerar hyfsat. Vanligen brukar multiplayerspelare vara lika samarbetsvilliga som en hord argsinta katter, men här är det så enkelt att bara lyssna lite på sin Battle Commander, titta vart man ska på kartan och vips få hundratals bonuspoäng. Att man kan köpa ett raketgevär eller en beväpnad RC-helikopter med dem gör inte saken sämre.

- Det är väldigt svårt att få spelare att samarbeta, förklarar Daly. Vi funderade på vilka data vi kan gräva fram ur den här upplevelsen och använda för att skapa en mer dynamisk upplevelse. Så vi skapade en flexibel uppdragsgivare. Vi tog till exempel det faktum att du ofta blir dödad flera gånger av samma spelare. Så om du blir dödad fem gånger av samma motståndare får du ett nemesis-uppdrag, att döda den spelaren, vilket ger dig en stor belöning om du klarar det. Och givetvis blir du väldigt nöjd när du lyckas.

Och jag är nöjd. Homefront är ingen revolution, men det är definitivt en shooter med idéer, ambition och potential. Exakt hur mycket av den potentialen som uppfylls får vi se senare i vår, när det är dags för recension.