Okej, vi kan väl snacka lite grafik i alla fall, den är värd att nämnas. Inget finns kvar av den gamla CryEngine, istället startade Ubisoft utvecklingen av en ny spelmotor, döpt till Dunia, redan 2005. Precis som tidigare handlar det om att rendera en stor, öppen värld men mycket kraft har lagts på dess innehåll. Interaktion och förstörbarhet var ord som technical director Dominic Guay använde ofta och gärna under sin teknikdemonstration. Vi fick se en strid vid en samling skjul och efter några vilda turer med en jeep, oräkneliga tömda magasin och ett gäng granater fanns det inte mycket kvar som stod upp. Träden kan skjutas sönder gren för gren och de skapas slumpmässigt för att ge variation.

"Till och med den luttrade skaran journalister blir charmad av det visuella"

Vädersystemet är dynamiskt och påverkar all växtlighet: vinden får grenar och gräs att svaja, regnet släcker bränder men du håller dig torr om du söker skydd under ett träd. Ljuset förändras dynamiskt under dygnet och studsar också på föremål, vilket skapar indirekt belysning. För att få så realistiska vyer som möjligt reste några ur utvecklingsgruppen till Afrika för att hämta inspiration, efter det gjordes många av de redan färdiga miljöerna om för att bli mer verklighetstrogna. Till och med den luttrade skaran journalister blir charmad av det visuella.

Det är dock inte bara ögongodis, det påverkar hur uppdragen kan klaras av. Fiendesoldaterna har olika natt- och dagbeteenden och du blir självklart inte lika synlig i skydd av mörkret. Under presentationen spelades samma uppdrag igenom två gånger, en gång i fullt dagsljus och sedan i nattligt mörker. Du kan själv påverka tiden på dygnet genom att ta en tupplur och ställa väckarklockan.

Målet var att ta oss igenom en bergsby och dagtid anlades en gräsbrand som tack vare vinden spred sig mot försvararna och skapade en perfekt avledningsmanöver. Nattetid sattes istället ljuddämparen på och vi tog oss fram smygande från hus till hus. Precis när vi korsat en repbro blev vi upptäckta men genom att sätta eld på den enda vägen till oss fick vi tid att fly längs klippväggen. Spelare kan alltså skaffa taktiska fördelar genom att använda väder, tiden på dygnet och eld på ett smart sätt.

Tillsammans gör dessa funktioner att Far Cry 2 känns fräscht. Efter att det första spelet skapade genren djungelpangare känns detta som nästa nivå. Förstörbar vegetation, ryktessystemet, öppenheten och dygnscykler har inverkan på hur du spelar och är ingredienserna som kan göra det till en av årets intressantaste titlar. I värsta fall kan du säkert ha roligt i många timmar genom att bara sätta eld på saker. Det kommer jag att ha.

Fotnot: Far Cry 2 är tänkt att släppas vid årets slut.