Inaktiv
Samsung 22" TFT?

Ska köpa ny skärm tänkte höra lite om det här angående samsungs olika skärmar, bland annat 223bw, 225bw och 226bw.
Alla dessa är 22"
Har en samsung CRT nu och är mkt nöjd med samsung, tycker dom gör bra grejjer. Har däremot hört lite illa om deras tft skärmar?

Om jag köper en sådan kan jag va säker på att få den "bra panelen" Dvs S panelen? Läste på forumet att samsung slutat med de lite sämre panelerna och bara levererar S panelen nu i sina skärmar.
Dock märkta bak på klistermärket med ett (R). Stämmer det eller?
Har också läst att de flesta 22" tft skärmar kör med TN paneler vad menas med det? Vågar man köpa en 22 tums skärm pga av dessa TN paneler?

Vilken av de 3 skärmarna jag räknade upp rekomenderar ni?
Spelar rätt lite kanske 4 timmar per vecka som max, mest quakeworld, q3 och GTA SA. Annars surfar jag bara runt och kikar lite på film, fast det görs via hdmi till tvn.

Inaktiv

Varför så inlåst på Samsung? De har vart bra tidigare? Och antagligen bra nu. Men jag skulle vilje tispa om en annan. Nämligen HP W2207. Min polare har precis skaffat sig den, och den är fin! Den har en TN panel vad jag vet? och det är tydligen inte så jätte bra? Själv har jag en LG W226WTQ , Eller jag har WT, den är 5ms fördröjnong, WTQ har 2ms fördöjning, fast jag å de flesta andra vad jag vet märker ingen skillnad? Iallafall så är vi båda väldigt nöjda med dem! Ett tips är att köra på en med 5ms eller mindre!

Lycka till i varje fall! och hoppas att du hittar något bra!

Medlem

Jag vet inget om TN-paneler och sånt men jag har en Samsung 244T som fungerar kanon. Har till spel, grafisk design och video-produktion.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

jag kör på en samsung 226bw, och en polare köpte en likadan..
den känns ganska överlägsen på pappret med tanke på kontrast, 2ms osv..
skillnaden mellan 5ms och 2ms är påtaglig om man är van vid snabba spel såsom quakeworld.
jag tycker den var väl värd pengarna asså.. är sjukt nöjd

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Men den här 223bw då?

Inaktiv

den vet jag inget om :>

signatur

Medlem

Har en 226bw, med C-panel. Läste på en hel del om de här S/A/C-grejerna, men jag vet inte hur mycket av det som var allvarligt och hur mycket som var uppförstorad internethysteri. Samsung kommenterade bland annat att alla tre panelerna var funktionellt identiska, och detta tror jag mycket väl kan vara sant. Har t ex inte sätt något riktigt test där man testat de tre panelerna side by side.

Nog för att min C-skärm behövde justeras litet innan det kändes bra (adobe's gammajusterare använde jag, bland annat. Finns även settings för detta på Nvidias kontrollpanel, om man nu har ett sådant grafikkort), men nu är jag helt nöjd. Färgerna är fina, skärpan god. Justeringen som jag behövde göra på C-panelen var nog vad som skilde den från S-panelerna, men detta är bara min egen misstanke.

Enda nackdelen är möjligen att skärmen har en rätt snäv view angle, särskilt i vertikalt led. Dessutom kan man endast vinkla skärmen bakåt eller framåt, i justeringsavseende. Det är väl den främsta nackdelen jag stött på hittills. Jag är nöjd med mitt köp, även om skärmen var alldeles för ljus när jag fick den. Men jag tror nog att det finns andra 22-tummare som är minst lika bra. Exempelvis är väl tidigare nämnda HP W2207 bra, och jag har även suttit litet vid en 22-tummare från Acer, som var riktigt fin (och hade mycket bättre view angles än min Samsung 226BW'a).

nj
Medlem
Skrivet av LunarForce:

Har en 226bw, med C-panel. Läste på en hel del om de här S/A/C-grejerna, men jag vet inte hur mycket av det som var allvarligt och hur mycket som var uppförstorad internethysteri. Samsung kommenterade bland annat att alla tre panelerna var funktionellt identiska, och detta tror jag mycket väl kan vara sant. Har t ex inte sätt något riktigt test där man testat de tre panelerna side by side.

Nog för att min C-skärm behövde justeras litet innan det kändes bra (adobe's gammajusterare använde jag, bland annat. Finns även settings för detta på Nvidias kontrollpanel, om man nu har ett sådant grafikkort), men nu är jag helt nöjd. Färgerna är fina, skärpan god. Justeringen som jag behövde göra på C-panelen var nog vad som skilde den från S-panelerna, men detta är bara min egen misstanke.

Enda nackdelen är möjligen att skärmen har en rätt snäv view angle, särskilt i vertikalt led. Dessutom kan man endast vinkla skärmen bakåt eller framåt, i justeringsavseende. Det är väl den främsta nackdelen jag stött på hittills. Jag är nöjd med mitt köp, även om skärmen var alldeles för ljus när jag fick den. Men jag tror nog att det finns andra 22-tummare som är minst lika bra. Exempelvis är väl tidigare nämnda HP W2207 bra, och jag har även suttit litet vid en 22-tummare från Acer, som var riktigt fin (och hade mycket bättre view angles än min Samsung 226BW'a).

Nu är det förvisso inte A vs C vs S sida vid sida, men först och främst A- och S-panelerna sedan även ett test med C- och S-panelerna.
Dock så läste jag något om att Samsung tagit åt sig av kritiken och det är nu bara en enda version som tillverkas och den ska komma från samma fabrik som S-panelerna. Hittar dock inte den källan igen, så om det stämmer eller ej vågar jag inte svära på.

Inaktiv

Jag köpte min första platt skerm förra veckan vilket var en Samsung 245B 24" och gick tillbaka till CRT 5 minuter senare för det var som en skugga på övre delen av skärmen. TFT är hype och inte moget för konsumering är den enda slutsatsen jag kan komma fram till.

Medlem
Skrivet av Orbek:

Jag köpte min första platt skerm förra veckan vilket var en Samsung 245B 24" och gick tillbaka till CRT 5 minuter senare för det var som en skugga på övre delen av skärmen. TFT är hype och inte moget för konsumering är den enda slutsatsen jag kan komma fram till.

Du begrundar den slutsatsen på ett söndagsex? Whoa, vart fasen är världen på väg egentligen...

Inaktiv

som en skugga på övre delen av skärmen?
herregud
detta var nog det grövsta missbruket av anekdotisk bevisföring på länge..
get a clue.

signatur

Medlem
Skrivet av Orbek:

Prova att köpa den dyrare 244T så har du ingen skugga. Betalar man mindre så får man sämre.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Svårt att tänka mig att det är "meningen" att det ska vara en "skugga". Bara för den är billigare så innebär det ju inte att det ska vara fel på den.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Verkar som hela världen glömt bort att det finns både bytesrätt och garanti på datorprylar också. Jag har en 22" 205BW och har inga som helst problem, tycker det är en strålande skärm.

Medlem
Citat:

Nu är det förvisso inte A vs C vs S sida vid sida, men först och främst A- och S-panelerna sedan även ett test med C- och S-panelerna.
Dock så läste jag något om att Samsung tagit åt sig av kritiken och det är nu bara en enda version som tillverkas och den ska komma från samma fabrik som S-panelerna. Hittar dock inte den källan igen, så om det stämmer eller ej vågar jag inte svära på.

Njo, läste också de där. Innan jag köpte skärmen läste jag på om det hela, och nog för att C-skärmen skulle vara sämre när de mätte med kolorimeter, men jag vet inte riktigt om det var efter justering av färgerna på skärmen, eller ej. Får man tag i en S-panel är det säkert det bästa, men kan inte säga annat än att jag är nöjd med min C-panel. Även om det var litet sorgesamt att få se att det var just en sådan jag fått i paketet.

1
Skriv svar