Blizzard: "WoW var tänkt att vara reklamfinansierat"

Robot
Blizzard: "WoW var tänkt att vara reklamfinansierat"
Medlem
Blizzard: "WoW var tänkt att vara reklamfinansierat"

Vad betyder naiv? Att mjölka köparna?

Medlem

Hah, trevligt... Undrar hur spelet sett ut om det blev som först tänkt ^_^

Skrivet av Strumpa:

Vad betyder naiv? Att mjölka köparna?

Naivitet menas väl att det är lite oerfaret? Det vill säga att de inte gjort något liknande tidigare, så de hade ingen aning om hur mycket pengar det skulle kosta, och hur stort det skulle bli.

Typ: "Åh, vi gör ett MMORPG, det blir nog billigt och enkelt!"


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Strumpa:

Vad betyder naiv? Att mjölka köparna?

På vilket sätt mjölkar de köparna? Tror du att varje spelare har en liten kommunist på axeln som säger till dem att de måste spela spelet?

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Strumpa:

Vad betyder naiv? Att mjölka köparna?

På vilket sätt mjölkar de köparna? Tror du att varje spelare har en liten kommunist på axeln som säger till dem att de måste spela spelet?

Jag har till varje Blizzard spel i alla fall:evil:

Inaktiv

Nah, vill hellre betala för spelet än se massa jäva reklam. Ser tillräckligt med det på TV.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag är av princip emot månadskostnader för spel, har jag betalt ett spel en gång så ska det vara gratis att spela det, oavsett om det är online eller inte. Men reklamfinansierade spel är ingen höjdare, har spelat en del Dungeon Runners men sen de började lägga in reklam på helt omotiverade ställen istället för i laddningsskärmarna så har jag slutat.

Jag spelade WoW i en månad efter att jag köpt det, men när dagarna som ingick var slut så slutade jag spela.

Tacka vet jag Guild Wars, det spelar jag fortfarande helt gratis.


signatur

.slanger

Medlem
Skrivet av Slanger:

Tacka vet jag Guild Wars, det spelar jag fortfarande helt gratis.

Sen när blev guildwars ett mmorpg?
Var i och för sig länge sen jag spelade så det kan väl ha hänt mycket i alla expansioner som släppts.

Inaktiv

Tror nog inte wow skulle varit något vidare spel ut månadskostnaden.

Medlem

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem
Skrivet av rolle90:

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?

som sedan används för att utvecklar AAA+ titlar så som Diablo 3 som kommer annonseras på Blizzard Worldwide Invitational i Paris.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av rolle90:

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?

Jag tror inte en sekund på att det är 10 miljoner spelare. Det är många, visst, men Blizzard sockrar sina siffror rätt duktigt också. I början räknade man en såld box som en spelare och ett öppnat konto som en annan spelare. Inte undra på att det blir många då hehe. Vet inte om dom fortfarande kör med såna små knep men jag tar alla siffror dom levererar med en nypa salt.

Att det är världens största MMO råder det dock inget tvivel om.


signatur
Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av rolle90:

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?

som sedan används för att utvecklar AAA+ titlar så som Diablo 3 som kommer annonseras på Blizzard Worldwide Invitational i Paris.

hehe, ta och räkna lite på det där Redmac och fundera på om Diablo 3 ens kan kosta 1% av deras omsättning, måste bli ett jävligt avancerat spel isf

Medlem
Skrivet av rolle90:

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?

Nja, 10 miljoner konton är inte samma som 10 miljoner spelare. Dessutom så är finansieringen annorlunda i större delen av Asien.
Koreaner (och även Kineser tror jag) får sina klienter gratis (eller nära på gratis) - de betalar istället för varje timme spelad och har en massa andra micro-payment options som de betalar för.

De flesta spelen i Asien använder sig av den metoden för det är så de vill ha det där.

Medlem

Vist många spelare är det, men 10 000 000... knappast. Vist de tjänar en slant. Men jag tror nog inte serverparken är gratis för att underhålla de X antal miljoner spelare med kapacitet. Uppdateringar, själva spelservrarna i sig mm. Det kostar pengar. Maxis däremot lär ju ha tjänat en slant på The sims med sådär 25 000 000 exemplar och expansioner och inga kostnader för varken uppdateringar eller serverpark!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Gortie:

Jag tror inte en sekund på att det är 10 miljoner spelare.

Citat:

WORLD OF WARCRAFT® REACHES NEW MILESTONE: 10 MILLION SUBSCRIBERS

http://www.blizzard.com/us/press/080122.html

Finns en beskrivning på vad som de räknar som subscribers.

Citat:

World of Warcraft subscribers include individuals who have paid a subscription fee or have an active prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the game and are within their free month of access. Internet Game Room players who have accessed the game over the last thirty days are also counted as subscribers

Så de räknar inte dubbelt för folk som köpt spelet.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så de räknar inte dubbelt för folk som köpt spelet.

Nej, men om en person har mer än ett ex och därmed spelar med flera konton så stämmer inte siffrorna ändå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Gogge:

Så de räknar inte dubbelt för folk som köpt spelet.

Nej, men om en person har mer än ett ex och därmed spelar med flera konton så stämmer inte siffrorna ändå.

Spelar ingen roll om en person kör 5st konton, det som är intressant är antal betalande konton vilket är 10Mil enligt Blizzard.

Medlem
Skrivet av Supercoca:

Spelar ingen roll om en person kör 5st konton, det som är intressant är antal betalande konton vilket är 10Mil enligt Blizzard.

Frågan var om det var 10 mille spelare eller om det är 10 mille aktiva konton, vilket inte behöver vara samma sak. Men som du säger, oavsett så är det en massa chash till Blizz...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spelar ju verkligen ingen roll hur många PERSONER som spelar, det som diskussionen handlade om var ju hur mycket pengar dom får in, och varje konto betalar... Tyvärr är Blizzard helägda av Vivendi universal som tar pengarna, men å andra sidan är dom rätt glada i att finansiera nya spel och nya studios. Blizzard har inte rätt att använda pengarna hur dom vill, men blizzards rykte är så gott så att det ska till jävligt mycket för att vivendi ska säga "nä, ni får inte den budgeten".

Inaktiv
Skrivet av redmac:
Skrivet av rolle90:

fy f*n va de har dragit in pengar på det spelet.

10 000 000 Spelare har alla köpt vars ett exenplar av spelet = massa pengar.

10 000 000 spelare betalar mer än 100kr månaden för att spela, Galet mycket pengar

Blizzard måste vara det rikaste spel företaget just nu?

som sedan används för att utvecklar AAA+ titlar så som Diablo 3 som kommer annonseras på Blizzard Worldwide Invitational i Paris.

Diablo 3 kommer ju inte betala sig själv genom sina 20 miljoner sålda spel *sarkasm*

Medlem

Tur att dom skippade reklamen. Reklam förstör spelen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Vist många spelare är det, men 10 000 000... knappast. Vist de tjänar en slant. Men jag tror nog inte serverparken är gratis för att underhålla de X antal miljoner spelare med kapacitet. Uppdateringar, själva spelservrarna i sig mm. Det kostar pengar. Maxis däremot lär ju ha tjänat en slant på The sims med sådär 25 000 000 exemplar och expansioner och inga kostnader för varken uppdateringar eller serverpark!

Klart att serverpark och uppdateringar kostar, MEN... kostar det 1 miljard i månaden?
...skulle inte tro det

Och vaddå "knappast" 10 milj spelare? Du menar att dom ljuger eller?

Medlem

Visst, dom kanske har 10 miljoner aktiva konton. Men jag tror fortfarande att miljoner antal aktiva spelare är nästan lika högt. WoW är oerhört populärt.

Medlem
Skrivet av noxi:
Skrivet av nudelsdesign:

Vist många spelare är det, men 10 000 000... knappast. Vist de tjänar en slant. Men jag tror nog inte serverparken är gratis för att underhålla de X antal miljoner spelare med kapacitet. Uppdateringar, själva spelservrarna i sig mm. Det kostar pengar. Maxis däremot lär ju ha tjänat en slant på The sims med sådär 25 000 000 exemplar och expansioner och inga kostnader för varken uppdateringar eller serverpark!

Klart att serverpark och uppdateringar kostar, MEN... kostar det 1 miljard i månaden?
...skulle inte tro det

Och vaddå "knappast" 10 milj spelare? Du menar att dom ljuger eller?

Nej, helt klart... större delen är ren förtjänst. Jag tror inte heller att spelet drar så otroligt mycket bandbredd faktiskt. Visst det är många spelare, men varje spelare använder otroligt lite bandbredd. Allting i MMORPG spel är ju förenklat till max för just att spara bandbredd. Inte många kb/s per spelare.

Själva servrarna kostar väl en slant... men igen, knappast nån problem när de får in 140kr i månaden per användare.

Uppdateringar etc. tankas väl via Bittorrent när det gäller Blizzard? Där sparar dom massor där med.

The Sims må ha dragit in en massa pengar... men WoW fortsätter dra in enorma summor, månad efter månad.

Medlem

WoW.. ..Måste... Börja.. .. Spela.. .. Igen!.. .. GAAAAAH!!

Inaktiv

Jag undrar faktist hur länge World of Warcraft håller sig på marknaden. Det säljs Gamecards för varje sekund som går även spelen säljer fortfarande.

Men nångång kommer väl det minska rejält. Men när den nya expansionen släpps igen kommer folk att köpa ännu mera Gamecards och såklart spelet.

Själv spelade man bara en månad sen slutade mam, eftersom att det var inget för mig

Medlem

ah, med de pengarna de bör ha borde Diablo 3 ligga i goda händer. inte för att blizzard brukar göra en besviken.

Medlem

Vad skönt det skulle vara om WoW var gratis. Då skulle man slippa tidspressen man har på sig för att inte slänga pengarna i sjön när man fyllt på speltiden. Svårt att anpassa spelandet när man både har flickvän, jobb och ett riktigt Liv


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Vad skönt det skulle vara om WoW var gratis. Då skulle man slippa tidspressen man har på sig för att inte slänga pengarna i sjön när man fyllt på speltiden. Svårt att anpassa spelandet när man både har flickvän, jobb och ett riktigt Liv

Det säger du8)

12
Skriv svar