Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Typ det enda spelet som skulle få mig köpa konsollen.. Börjar nästan fundera på saken, men vet inte om det är värt 4.500kr för bara det spelet??
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Typ det enda spelet som skulle få mig köpa konsollen.. Börjar nästan fundera på saken, men vet inte om det är värt 4.500kr för bara det spelet??
Är ju knappast det enda spelet som finns ute nu som är värt att spela och det kommer många fler som är det också... så varför inte?
Kräks över att årets fanboy av ps3 konsolen recenserat, blir ju rätt uppenbart i slutet.
Men framförallt
"Vad som svider är att det vill installera ytterligare mellan varje kapitel, en installation som visserligen bara varar i tre minuter, men dessa svarta skärmar med en rökande Snake på stör helhetsintrycket. Det bryter av all den stämning och atmosfär som har byggts upp och skapar ett antiklimax. Dessa installationer återkommer dessutom även andra gången du tar dig igenom spelet, vilket inte är vettigt överhuvudtaget. På samma sätt irriterar flera gånger laddningsskärmarna som ploppar upp varje gång du byter område eller innan en mellansekvens. Återigen, att stirra på en svart skärm trubbar av atmosfären."
Det hade ALDRIG accepterats någon annanstans. ALDRIG ALDRIG ALDRIG. Flera cutscenes som är nästan en timma? Och sen skitlånga laddningstider , vart är ni sm kraxar om att 360in kommer få ha vissa spel på flera skivor? Det går ju betydligt fortare att byta skiva i dvd-läsaren , men just ja , det är väl för jobbigt att resa sig.
Jag känner hur dubbelmoralen bara osar "oooooooooo känslan , bla bla närvaron bla bla gör spelet till ett av de bästa"
"du får sitta och vänta i 3minuter"
Jag har spelat lite grand , inte spelat igenom hela spelet dvs och visst , det är kanon snyggt , inte det snyggaste på marknaden kanske men som nämnt, miljöerna och modelleringen är riktigt nice, men alla cutscenes och laddningstider bryter ju sönder spelet. Cutscenes är nice att se på, faktiskt. Har alltid gillat det _TROTTS_ att MÅNGA FÖR DET MESTA VARIT EMOT CUTSCENES, FÖR LÅNGA CUTSCENES OCH FÖR MÅNGA precis som varenda recensent nästan ALLTID whinat på. Dessa cutscenes har ju varit ett återkommande MINUS m Förutom kanske i Warcraft och Starcraft liren där de ändå var mellan uppdragen.
Hur som helst , att rättfärdiga alla dessa spelförstörande moment tycker jag är jätte fail. Ni som säger att man kan skippa, well , ska man hoppa över delar i en film tex för att det blir lite segt och tråkigt? Nja, det fnkar ju inte riktigt så.
3/5 , hittils, får det av mig.
*Massa pladder*
Så han är årets fanboy enkom för att han ger spelet 5/5?
En recension är en personlig åsikt och inte ämnad att vara alla till lags, utan ge läsaren en vink om hur bra produkten är ur just den personens synvinkel.
Förmodligen visste du det, med det är för jämnan alltid ett ständigt gnäll på dig lite varstans i detta forum.
Lägg ner och skaffa dig en hobby......
“All thinking people are atheists.”
*Massa pladder*
Så han är årets fanboy enkom för att han ger spelet 5/5?
En recension är en personlig åsikt och inte ämnad att vara alla till lags, utan ge läsaren en vink om hur bra produkten är ur just den personens synvinkel.
Förmodligen visste du det, med det är för jämnan alltid ett ständigt gnäll på dig lite varstans i detta forum.
Lägg ner och skaffa dig en hobby......
Eller för tidigera kommentarer gällande konsolen OCH slutklämmen?
"Visst vill du ha en PS3 nu?"
Precis som om att de som inte har en skulle velat ha en innan / en kick till 360 folk? x) Som sagt, om du nästa gång väljer att fokusera på allt jag skrev så framgår det lite mera?
Sen pratar dom om recensioner etc, att det är personliga åsikter. Vad ger mig inte rätten att ifrågasätta och "gnälla" på dem? Eftersom du ifrågasätter och gnäller på MINA perosnliga åsikter.
Men framförallt
"Vad som svider är att det vill installera ytterligare mellan varje kapitel, en installation som visserligen bara varar i tre minuter, men dessa svarta skärmar med en rökande Snake på stör helhetsintrycket. Det bryter av all den stämning och atmosfär som har byggts upp och skapar ett antiklimax. Dessa installationer återkommer dessutom även andra gången du tar dig igenom spelet, vilket inte är vettigt överhuvudtaget. På samma sätt irriterar flera gånger laddningsskärmarna som ploppar upp varje gång du byter område eller innan en mellansekvens. Återigen, att stirra på en svart skärm trubbar av atmosfären."
Det hade ALDRIG accepterats någon annanstans. ALDRIG ALDRIG ALDRIG.
Jo, det accepteras av både spelare och recensenter - och det är ett faktum. Både spelare och recensenter ger MGS4 toppenbetyg. Själv håller jag inte ens med recensenten här på FZ, då jag inte alls tycker att installationstiderna stör. Det ger mig tid till att reflektera över vad som precis hänt - samtidigt som jag tar mig en pissepause eller brygger en kopp kaffe - innan jag gräver mig vidare i handlingen. Suveränt
Flera cutscenes som är nästan en timma?
De går att skippa, pausa, se om... De är en del utav spelet. De är ruskigt välgjorda, så gillar du de inte är det mycket tråkigt för dig - för det finns gott om cutscenes.
Och sen skitlånga laddningstider , vart är ni sm kraxar om att 360in kommer få ha vissa spel på flera skivor? Det går ju betydligt fortare att byta skiva i dvd-läsaren , men just ja , det är väl för jobbigt att resa sig.
Det är inte "skitlånga" laddningstider. Skulle snarare vilja påstå att de är kortare. Laddningstiderna på X360 hade däremot varit längre, då överföringshastigheterna och accesstiden på den högljudda DVD-spelaren är betydligt sämre än på PS3:ans HDD. Lägg där till byte av DVD-skivor som du just sade...
Så vad kan man dra för slutsatser av en del kommentarer till denna recension? Jo, hur tydligt det ter sig att MGS4 lanserats på korrekt plattform. X360-användare verkar inte uppskatta estetiskt tilltalande, flytande mästerverk med djup story och ett enormt liv. PS3-användare gör det däremot.
^- Du tar ned det på en så låg nivå att det är skrattretande. Vet inte om du missat det , men 360 har en hdd med. För att det inte finns ett MGS4 till 360 så
"X360-användare verkar inte uppskatta estetiskt tilltalande, flytande mästerverk med djup story och ett enormt liv. PS3-användare gör det däremot."
Ser du inte själv hur jävla korkat det uttalandet är?
Dessutom säger du att man kan hoppa över cutscenes etc. Me ndet kan man ju inte om nu historian är så jävla bra etc. Det sade jag själv, eftersom de är en del av spelet så kan du inte hoppa över för du missar så mkt. Du blir alltså tvingad till att se en massa cutscenes, vilket aldrig tidigare har accepterats i ett spel i princip utan nästan alltid varit ett fett jävla minus, right?
Du säger att installations tiderna inte stör etc. samt redogör vad du pysslar med under dessa. Det ger jag blanka fan i, det gör nog alla andra också. Att försvara dem med att man kan hämta kaffe eller liknande är också bara dumt, sådana här massiva övergångs tider, laddningstider och cutscenes har det ALLTID ALLTID ALLTID klankats ned p tidigare men inte nu? Så, well , cutscenes är inte så bra att de motiverar denna längden och att sedan skaparen hyllas för att han gör något som alla andra hatat tidigare, eeeeeeeeeeeeeh, jaha. Att sedan försvara 3minuter långa laddningstider, ja hej kom och hjälp mig.
Dessutom säger du att man kan hoppa över cutscenes etc. Me ndet kan man ju inte om nu historian är så jävla bra etc. Det sade jag själv, eftersom de är en del av spelet så kan du inte hoppa över för du missar så mkt. Du blir alltså tvingad till att se en massa cutscenes, vilket aldrig tidigare har accepterats i ett spel i princip utan nästan alltid varit ett fett jävla minus, right?
Det är ju det som är grejjen med Metal Gear Solid... för varje person som älskar det för alla cutscenes, etc så är det ett antal som hatar det av precis samma anledning. Finns ju andra spel som har de här egenskaperna också, men åsikterna om MGS har alltid varit extremt polariserade just för att det bryter mot mönstret. Som du säger så har mellansekvenser blivit något fult (ungefär som scriptade events) men det finns fortfarande väldigt många som älskar det och tycker det är ett fantastiskt bra sätt att föra vidare en story på. Själv har jag svårt att tro att de hade kunnat förmedla den mycket komplexa storyn på ett lika bra sätt utan mellansekvenserna.
Det är ju det som är grejjen med Metal Gear Solid... för varje person som älskar det för alla cutscenes, etc så är det ett antal som hatar det av precis samma anledning. Finns ju andra spel som har de här egenskaperna också, men åsikterna om MGS har alltid varit extremt polariserade just för att det bryter mot mönstret. Som du säger så har mellansekvenser blivit något fult (ungefär som scriptade events) men det finns fortfarande väldigt många som älskar det och tycker det är ett fantastiskt bra sätt att föra vidare en story på. Själv har jag svårt att tro att de hade kunnat förmedla den mycket komplexa storyn på ett lika bra sätt utan mellansekvenserna.
Håller med.
Får välja, långa (underbara) cut-scens eller sämre story...
Den som äger mest när han dör vinner
Håller med.
Får välja, långa (underbara) cut-scens eller sämre story...
Så Hl2 tex har inte bra story?
Är det inte dags att se över FZ's betygsystem? 5/5 betyder ju att det inte kan bli bättre, men samtidigt finns det minus med spelet. Hur går det ihop?
Det går ihop så länge läsaren förstår vad betyget innebär. Betyget är ingen allenarådande sanning. Det är en siffra som sammanfattar vad 500-1500 ord säger. Att få med allt i den siffran är förstås omöjligt, därför ska man alltid läsa texten om man vill veta vad recensenten tycker.
För övrigt är perfektion omöjligt i spelvärlden, allt kan alltid bli bättre. Men med utgångspunkten att högsta betyg = "kan inte bli bättre" skulle man aldrig kunna sätta högsta betyg.
Är det inte dags att se över FZ's betygsystem? 5/5 betyder ju att det inte kan bli bättre, men samtidigt finns det minus med spelet. Hur går det ihop?
Det går ihop så länge läsaren förstår vad betyget innebär. Betyget är ingen allenarådande sanning. Det är en siffra som sammanfattar vad 500-1500 ord säger. Att få med allt i den siffran är förstås omöjligt, därför ska man alltid läsa texten om man vill veta vad recensenten tycker.
För övrigt är perfektion omöjligt i spelvärlden, allt kan alltid bli bättre. Men med utgångspunkten att högsta betyg = "kan inte bli bättre" skulle man aldrig kunna sätta högsta betyg.
Bra att jag slapp säga det. Som utvecklare är man dessutom ännu mer medveten om det. En perfekt mjukvaruprodukt är omöjlig men jag kan definitivt uppleva att ett visst spel kan vara 5/5 sålänge inte buggar och tveksamma designval tar udden av den totala upplevelsen.
HL2 har en bra story för att vara den typ av spel som det är, men jag tycker inte den når upp till samma nivå som MGS eller andra spel som är mer storydrivna (rollspel, etc). HL2 hade imo mått bra av lite mer mellansekvenser där man får lära känna karaktärerna bättre och mindre fordonsekvenser
HL2 har en bra story för att vara den typ av spel som det är, men jag tycker inte den når upp till samma nivå som MGS eller andra spel som är mer storydrivna (rollspel, etc). HL2 hade imo mått bra av lite mer mellansekvenser där man får lära känna karaktärerna bättre och mindre fordonsekvenser
Såklart är det så, jag som är ett fan vissa FF spel vet vad mellansekvenser kan göra för spel, tro mig. Det jag menar här är dock att det blir en sådan extrem nivå att det känns som att de tar över hela spelet, desamma gäller dessa laddningstider etc. Hur dessa då "minus" inte kan ha en större inverkan på dels betyget och dels på hur det framställs i texten är för mig en stor gåta.
X360-användare verkar inte uppskatta estetiskt tilltalande, flytande mästerverk med djup story och ett enormt liv. PS3-användare gör det däremot.
Damn, nu måste jag göra mig av med mitt bioshock, okami, Patapon, Mass effect etc tackvare att dom inte tilltalar mig :\
Tror det där var det löjligaste uttalandet jag sett på Fragzone hittills, och det säger mycket i dessa fanboy krigstider.
X360-användare verkar inte uppskatta estetiskt tilltalande, flytande mästerverk med djup story och ett enormt liv. PS3-användare gör det däremot.
Damn, nu måste jag göra mig av med mitt bioshock, okami, Patapon, Mass effect etc tackvare att dom inte tilltalar mig :\
Tror det där var det löjligaste uttalandet jag sett på Fragzone hittills, och det säger mycket i dessa fanboy krigstider.
Det måhända att jag överdrev en aning, men jag anser fortf. att Konami lanserade MGS4 till den "mest rätta" plattformen.
desamma gäller dessa laddningstider etc. Hur dessa då "minus" inte kan ha en större inverkan på dels betyget och dels på hur det framställs i texten är för mig en stor gåta.
T ex är
"biljakt"
scenen ett bra exempel på hur MGS4 laddningstider förstör flödet i spelet.
Blir alltid lika förvånad hur förblindade folk blir av MGS serien, det är nästan värre än Final fantasty eller halo fans ;p
Ser inte ut som om MSG4 kränger PS3:or utanför Japan än så länge.
While Metal Gear Solid 4 the game may be a worldwide phenomenon, the jury is still out on Metal Gear Solid 4 they system-seller. While reports have already come in that the game has moved a massive number of PS3s in Japan (over 70,000 sold in a week), it has not had the same effect in jolly old England.
Chart-Track director Dorian Bloch, when asked about the game’s effect on hardware sales, stated: "There’s not a lot to say about it... it had minimal impact really. Units were up by seven percent." This is much different than in Japan, where units were up something more like 700%. Funny what a difference a few zeros can make.
So in spite of the fact that MGS 4 went immediately to the top of the sales charts and is second only to Grand Theft Auto IV in its success, its status as a console mover is still up for debate. It should be interesting to see the US numbers once they’re released, as Sony was expecting MGS 4 sales (particularly the limited edition bundle) to continue to keep the PS3 ahead of the Xbox 360 in terms of monthly sales, as well as close the overall console gap. So we’ll all continue to wait with baited breath until we find out if the American numbers trend more toward Japan or the UK.
Såklart är det så, jag som är ett fan vissa FF spel vet vad mellansekvenser kan göra för spel, tro mig. Det jag menar här är dock att det blir en sådan extrem nivå att det känns som att de tar över hela spelet, desamma gäller dessa laddningstider etc. Hur dessa då "minus" inte kan ha en större inverkan på dels betyget och dels på hur det framställs i texten är för mig en stor gåta.
Jo jag har full förståelse för att folk tycker att det är extremt mycket mellansekvenser, men samtidigt är det det som gör MGS till något speciellt och genom att ta bort det tar man bort dess själ. Vore som att göra ett mariospel med realistisk grafik eller Quake utan futuristiska vapen. Vissa hade säkerligen gillat det men det hade verkligen inte varit de spelen längre och då får det imo lika gärna vara...
Sen betyg är ju alltid en svår grej... Alla spel har ju dåliga sidor, men om dessa inte påverkar spelupplevelsen i stort så ska det inte heller påverka betyget så mycket. Är ju alltid en svår och endast personlig avvägning det där. Sen är det ju också bara en siffra och i min mening helt meningslös. Helst skulle jag faktiskt vilja se våra recensioner utan betyg, då hade man inte hört lika mycket gnäll ^^