Valve höjer säkerheten på Steam

Robot
Valve höjer säkerheten på Steam

Nya funktionen Safeguard gör att du kan låsa ditt Steam-konto till en specifik dator.

#valve


Medlem
Valve höjer säkerheten på Steam

Äntligen!

Medlem

Riktigt bra. Nu känner man sig ännu mer säker på att inte bli hackad för att sedan bli vanbannad på alla spel.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

härligt!
börjar mera och mera gilla steam för dag och dag som går, köper endast spel genom steam nu förtiden så.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

shit asså! steams storhetsvansinne måste ju stoppas snart. microsoft du är en skitstövel men en mäktig sådan. stoppa steams framfart inom pc-spelandet...

Medlem

Med risk för att framstå som dum, men vad händer sen när man byter processor?

Medlem

Haha skön bild

Så det funkar alltså inte om man har en processor från AMD?

Medlem

Låter problematiskt om man uppgraderar hårdvara eller liknande.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Nu har jag inga fakta att backa upp det här med, men gissningsvis går det att "låsa om" datorn så att man kan uppgradera burken som och när man själv känner för det. Valve är inte dumma. Oftast inte.

Medlem

"Steam Guard", inte "Safeguard".

Medlem

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Vad händer om ens dator kraschar eller om man ska köpa ny pc?

Inaktiv

Jag hittar inte vart detta aktiveras någonstans?

Medlem
Skrivet av mLs:

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!

För att du har missat en massa information antagligen...

-Steam tar högre priser oftast än vad du får betala i butik, även fast man inte får fodral och kartong. Mellanhänder skipas genom detta med så tror att Valve känner sjukt mycket pengar
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.
-Steam låser upp dina spel på användaren så att du inte kan låna ut dom till dina kompisar eller låta din brorsa t.ex lira på ditt steam för då kan han förstöra dina stats:(helt enkelt en profil per konto)
-Dom tillåter tillverkarna att ha vilka regler tillverkarna vill och tar på så sätt inte ansvar för marknaden.

Valve:

-Är extremt slöa på att få ut spel och när dom väl kommer så är dom inte 100% klara oftast.
DVS dom behöver patchas för att vara på en acceptabel nivå för att spelas.
-HL serien är under all kritik.
Det fanns väldigt bra och nyskapande element men ur berättar perspektiv så är hela storyn rätt ogenomtänkt och det känns verkligen som att dom hittar på saker på vägen.....
Vad är Gordon? Gordon är du? Gordon är bara ett skal och i spelet så får man knappt göra några val så man får inte definiera Gordon själv t.ex. Vad har hänt sen 1an? Vilka sett har spelet utvecklat sig förutom att det är bättre grafik och bättre fysikmotor?

Aja, skrev ihop det i all hast så det är lite oredigerat.. Om någon stör sig på det så redigerar jag senare när jag har tid.

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av mLs:

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!

*klipp*
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.

Gäller detta även nu? JAg menar, har de inte förbättrat något sedan 2003?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Är det nån som känner nån som blivit hackad?
Hade inge aning om att det var vanligt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av mLs:

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!

*klipp*
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.

Gäller detta även nu? JAg menar, har de inte förbättrat något sedan 2003?

Jo men valve som kvalitetsmärke skadades lite då och själv tycker jag inte att dom gjort nåt speciellt med tiden som förtbättrat deras image. Visst du kan tycka att det är larvigt men händelser sätter sig i bakhuvudet på folk och då kritiserar dom helt klart mer för att dom har nåt kritiskt som dom inte ens kanske kommer ihåg ordentligt i bakgrunden.

btw jag har aldrig ens gillat CS men vart med i Clan och vart på LAN bara för att spela CS.
Det här med att steam strula i början gjorde inte mig så stor skada men kommer ihåg hur sura folk var med ord som "va f* ska jag behöva använda den här skiten för?". Valve tvinga på folk steam och tog bort möjligheter från kunden. Man kan skylla det på piratkopierare om man vill men det är ändå valve som gick med på dessa piratkopierings skydd som skadar kunden. Skydden skadar kunden så mycket så att datorn kan krascha och folk har skickat information dom inte vet om till företag. Folk har blivit påtvingade reklam även för spel dom redan betalt för och som inte utvecklas längre och som företaget inte ens har hand om servrarna för(CS, BF2 etc).

Aja ni kan ju säga att sån är världen men världen är bara sådan för att vi accepterar att det är så.
Det är ju rätt logiskt att ett AB företag bara vill tjäna pengar. Investerarna lär ju sällan köpa aktier i ett företag bara för att det ska klara sig bättre och att dom vill hjälpa företaget. Investerarna lär ju sällan ens vara insatta i vad det är för företag dom "investerar" pengar i. Om någon dör så är det ju knappas investerarnas problem utan det är ju företagets så investerarna har inget större ansvar för pengar(makt) som dom ger till företaget.

Finns oändligt många fel idag och saker som är tvärt om. Det värsta av allt är att det finns folk som bara accepterar det. Rätt kul också att folk tror att världen kan gå under, under deras livstid men dom har svårare att se att dom kan påverka eller förändra någon.

Inaktiv

Steam ska man bojkotta av samma anledning som man ska bojkotta alla spelplattformar som kräver internetaktivering för att kunna spela spel i single player. Det är en fråga om kontroll över de varor du har betalat för.

Sedan kan man naturligtvis vara negativt inställd mot steam av flera anledningar (vilket jag är), bl a deras starkt dominerande ställning på spelmarknaden och att de kombinerar en DRM-lösning (steamworks) med dels en försälningsplattform (Steam store) och dels en leveransplattform (Steam). Vissa bolag, typ 2K, använder Steam som DRM för samtliga av sina spel vilket inte bara är dåligt ur konsumentsynpunkt utan dessutom försätter Steams konkurrenter i ett väldigt dåligt läge.

Hade USAs regering varit det minsta intresserade av spelbranschen så hade de givetvis redan börjat syna Valve för att de riskerar att få en monopolställning, på samma sätt som Microsoft för några år sedan.

Medlem

Very nice indeed.. Dunno om min Core 2 Duo har stöd för detta... Mera info; http://www.intel.com/technology/identityprotectiontechnology/...


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av mLs:

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!

*klipp*
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.

Gäller detta även nu? JAg menar, har de inte förbättrat något sedan 2003?

Jo men ***klipp** .

Jag bojkottade också steam för sju år sedan. Personligen tycker jag steam fungerar utmärkt nu.
Edit: förlåt jag klippte hårt, men det var ett långt inlägg.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

-Steam tar högre priser oftast än vad du får betala i butik, även fast man inte får fodral och kartong. Mellanhänder skipas genom detta med så tror att Valve känner sjukt mycket pengar
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.
-Steam låser upp dina spel på användaren så att du inte kan låna ut dom till dina kompisar eller låta din brorsa t.ex lira på ditt steam för då kan han förstöra dina stats:(helt enkelt en profil per konto)
-Dom tillåter tillverkarna att ha vilka regler tillverkarna vill och tar på så sätt inte ansvar för marknaden.

Valve:

-Är extremt slöa på att få ut spel och när dom väl kommer så är dom inte 100% klara oftast.
DVS dom behöver patchas för att vara på en acceptabel nivå för att spelas.
Massa text

1. Steam bestämmer inte priserna, det gör utgivarna till spelet plus att de inte konverterar dollarn till riktigt euro. Därför blir det dyrt här i Sverige. Det är tyvärr det största problemet med Steam kan jag hålla med om.

2. Snälla nån det var 2003. Hade själv inga problem vad jag kommer ihåg.

3. Det är det ett konto/profil går ut på, stats är inte hela världen. Ifall du vill att din brorsa eller kompisar ska spela antigen får de köpa det eller så kan du ge en present (gift). Om du inte vill att de ska förstöra dina stats.

Om Valve: Inget spel är 100% klart när det släpps. Titta på World of Warcraft eller Magicka, men folk spelar det ändå. Där har Valve klarat sig bättre. Resten om Valve orkar jag bara inte.

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av mLs:

Don't hate the player, hate the game. Fattar inte varför så många är anti-steam. Tycker det är en klockren plattform!

För att du har missat en massa information antagligen...

-Steam tar högre priser oftast än vad du får betala i butik, även fast man inte får fodral och kartong. Mellanhänder skipas genom detta med så tror att Valve känner sjukt mycket pengar
-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.
-Steam låser upp dina spel på användaren så att du inte kan låna ut dom till dina kompisar eller låta din brorsa t.ex lira på ditt steam för då kan han förstöra dina stats:(helt enkelt en profil per konto)
-Dom tillåter tillverkarna att ha vilka regler tillverkarna vill och tar på så sätt inte ansvar för marknaden.

Valve:

-Är extremt slöa på att få ut spel och när dom väl kommer så är dom inte 100% klara oftast.
DVS dom behöver patchas för att vara på en acceptabel nivå för att spelas.
-HL serien är under all kritik.
Det fanns väldigt bra och nyskapande element men ur berättar perspektiv så är hela storyn rätt ogenomtänkt och det känns verkligen som att dom hittar på saker på vägen.....
Vad är Gordon? Gordon är du? Gordon är bara ett skal och i spelet så får man knappt göra några val så man får inte definiera Gordon själv t.ex. Vad har hänt sen 1an? Vilka sett har spelet utvecklat sig förutom att det är bättre grafik och bättre fysikmotor?

Aja, skrev ihop det i all hast så det är lite oredigerat.. Om någon stör sig på det så redigerar jag senare när jag har tid.

För att inte tala om alla limited edition figuriner och replicas, eller vad det nu kan tänkas vara som följer med i vanlig butik till pc. Till exempel Splinter Cell: Conviction Collector's edition kostar idag 149 kr för mig på webhallen och där ingår en figur på själva Sam Fisher.

Medans Splinter Cell Conviction™ Deluxe Edition kostar 55 euro och där ingår ingen figurine.

Dom borde åtminstone göra dessa special edition spel som Call of Duty serien, så att du även kan köra det via steam och inte via någon usel genväg.

Medlem

Meh jag som delar mitt steam konto med min farbror som bara spelar SP spel -.- hoppas inte man är tvungen att ha detta igång


signatur

woop woop

Inaktiv

STör ni er på Steam så behöver inte ni inte ha det på datorn. 30 miljoner användare kan inte ha fel. Steam är den bästa tjänsten där ute och många gamers har ett konto i alla fall. Visst kan priserna diskuteras men varför ska man sänka priserna på något som säljer? Folk tar hellre fram morsans kreditkort och betalar 150-200 kr extra än att köpa en kopia från webhallen som tar några dagar att skicka + att man måste installera det med skiva och det är en massa problem.

Steam = Köp, ladda ner och spela.

Vänta till reor som denna helg och på julhelgen så blir det nog bra.

Inaktiv
Skrivet av anon_98854:

Steam ska man bojkotta av samma anledning som man ska bojkotta alla spelplattformar som kräver internetaktivering för att kunna spela spel i single player. Det är en fråga om kontroll över de varor du har betalat för.

Steam fungerar alldeles utmärkt att spela spel i offlineläge, alltid gjort. Prova själv med att dra ut nätverkssladden och starta steam och försök logga in. Sen är spel via Steam det minsta (för mig, aldrig) något jag haft problem med. Automatiska uppdateringar av ALLA mina (106) spel fungerar perfekt. Senast jag gjorde en ominstallation efter en hårdvarukrasch, kunde jag över en natt installera över 40 spel utan att jag behövde sitta vid datorn ens.

Lyckas du med samma sak, med en hög med cd/dvd-skivor, är jag imponerad.

Sen är priset inte så farligt. Har hittat många titlar som är lika billiga, eller ibland otroligt mycket billigare, på Steam. Spel är lite som rökning och drickande...har du inte råd, får du skaffa dig ett annat intresse.

Medlem

Steam må vara dyrt om man köper spel som är nysläppta, men alla reor då? Jag tycker att det är rea på spel hela tiden på steam. Som nu, Assassin's Creed, Far Cry 2, Vegas 2 och Call of Juarez för dryga hundringen. Jag upplever att det ofta är rea på många AAA titlar. För att inte tala om reorna vid högtiderna, dom nästan ger bort spel ibland. Det är lite det som är charmen med Steam, så att klaga på priserna känns inte helt rättvist. Det är i alla fall vad jag tycker.

Medlem

Skitsamma om det är dyrare, jag betalar för bekvämligheten... Steam är bra skit!


signatur

//mvh

Medlem
Skrivet av Fearnox:

-Steam tar högre priser oftast än vad du får betala i butik, även fast man inte får fodral och kartong. Mellanhänder skipas genom detta med så tror att Valve känner sjukt mycket pengar

För det första så är det inte Valve som sätter priserna, utan tillverkarna själva. Och att de tar högre priser stämmer bara på helt nya spel. Sen är det klart att det är dyrt när folk (som du) oftast jämför med det billigaste stället på just det spelet.

Skrivet av Fearnox:

-Steam funka väldigt väldigt dåligt när det släpptes och det fanns t.o.m folk som sluta spela CS ett tag för att dom vägra använda steam.

Steam fungerade inte alls så bra när det släpptes, det håller jag med om. Men samtidigt kan man väl inte kräva det av en helt ny tjänst. Men detta var ju för flera år sedan, varför lipar du över det nu, när det inte stämmer längre?

Skrivet av Fearnox:

-Steam låser upp dina spel på användaren så att du inte kan låna ut dom till dina kompisar eller låta din brorsa t.ex lira på ditt steam för då kan han förstöra dina stats:(helt enkelt en profil per konto)

Jag förstår inte ens vad du menar med den här punkten. Det är klart att det bara ska finnas en profil på varje konto.

Skrivet av Fearnox:

-Dom tillåter tillverkarna att ha vilka regler tillverkarna vill och tar på så sätt inte ansvar för marknaden.

Och om du köper spelet i affär, är det inte de som sätter regler då med?

Skrivet av Fearnox:

Valve:

-Är extremt slöa på att få ut spel och när dom väl kommer så är dom inte 100% klara oftast.
DVS dom behöver patchas för att vara på en acceptabel nivå för att spelas.

Jag väntar hellre flera år på ett perfekt Half life 3 än att få ut ett halvtaskigt, buggigt, skitspel.
Själv märkte jag aldrig någonting när Half life 2, Left 4 dead 1 och 2, Portal kom. Sen vet jag inte hur det var med de äldre spelen. Men du kan ju inte såga dem för något de gjorde för längesen och uppenbarligen har ändrats.

Inaktiv

Problemet är att du måste gå online först och aktivera dig för att kunna spela spelen offline. Därmed underställer du dig någon annans kontroll. Det vägrar jag acceptera och därför så laddar jag helt sonika ned alla spel som kräver steam för att kunna spelas i single player.

Senaste spelet jag köpte som kräver Steam är BREACH - ett MP-spel (som jag dessutom inte visste krävde steam då jag köpte det från Direct2Drive).

12
Skriv svar