Dragon Age II
Shit... allt det som lyftes fram som positivt i denna recension är ju det dåliga med spelet :|. Första Dragon Age gjorde ett försök att återuppliva de isometriska rollspelens glansdagar och gjorde det ganska bra, trots vissa balans problem och cookiecuter spel upplägg (visst ser alla biowares spel precis likadana ut sedan kotor? du börjar som nån mupp, blir en speciellt mupp och får sen 2-4 platser att åka till som måste klaras en efter en med några enstaka sido uppdrag, allt medan du har nånstans där ditt party står och sover och snackar med dig som att dom precis hjälpte dig o slåss fast du aldrig använt dom). Trots detta var Dragon Age ett helt ok RPG med intressanta strider och taktiker.
DA2 tar allt det och skiter ut det i toaletten och gör om spelet till ett linjärt instängt action rpg, fast utan direkt kontroll som t.ex. LOTR spelen eller liknande action RPGn och med halvkass interface för att styra sitt party vilket oftast bara slutar att man tar nån default tactic och låter dom svinga på bäst dom vill.
Demot gav verkligen inte mer smak, trist gameplay, cliche karaktärer, värdelöst gameplay och dessutom rätt kass grafik (jämnför med Risen, Oblivion eller vad som helst i princip... hell Baldurs Gate ser ju tusen gånger bättre ut med sitt isometriska perspektiv och omsorgsfullt detaljerade miljöer.
En riktig flopp, men sådant här hyllas till skyarna. Inte konstigt att spelen ser ut som dom gör idag. Bioware har tappat allt som gjorde dom bra en gång i tiden.
Jag hade förbeställt spelet men efter demot så förlorade jag förtroendet och bestämde mig för att ladda ner det istället. Ett val som jag verkligen är glad över, efter att jag klarat av spelet så var jag bara otroligt bitter och ledsen över hur de misslyckats med allting som karaktäriserade Dragon Age Origins. Den enda anledningen jag spelade ut det var p.g.a. jag ville se hur storyn skulle utvecklas.
Dragon Age 2 förlorade allting som gjorde spelet dragon age. Men jag kanske är bitter för att jag var ett sådant otroligt fan av Baldur's Gate 2 och har säkert 150+ timmar på det och längtade verkligen efter att se de närma sig det konceptet ännu mer efter Dragon Age Origins. Och även om jag är ett fan av Mass Effect men Bioware håller på att förlora min respekt som spelföretag.
Håller med din kommentar fullt ut och jag blir ledsen att DA2 fått såna bra recensioner från nästan alla gamingsidor, men inte alls lika bra reaktion från spelarna.
Jäklar i havet vad folk sågar spelet innan de ens spelat det hela (med vissa undantag för de som spelat nån timme)
Jag vill minnas att samma personer som nu höjer DAO till skyarna som det bästa sen rostat bröd sågade 1an med fotknölarna för kass grafik , dåliga & simpla strider , kassa medspelare osv.
O nu höjer de 1an till skyarna då 2an är såååå mycket sämre bara för att man inte kan flytta kameran (HUH?) , precis som recensenten så har jag varit med sen SSI tiden och lirat alla oldschool spel.
Med mina erfarenheter från ca200 timmars spelande av DAO + Awakening (av varje klass)
Kan jag dra följande slutsatser preceis som alla som då trackar ner på spelet (av recensioner och sågningar / filmer samt demot)
* Översiktsvy är överskattat , enda gången man zoomar dit är för att få flyttbar kamera och kunna lägga AOE eller sikta på magikern längst bak.
* Grafiken är betydligt klarare , DAO ser ut som nåt suddigt sett genom en skitig glasruta i jämförelse , särskilt bakgrunderna och ljuset är betydligt bättre i 2an.
* Striderna är betydligt mer responsiva - man slipper stutterpausa för o placera sin Rogue bakom fiender tex.
* Skillsystemet med skillträd är ju betydligt bättre än DAO där man måste ta skitspells för o komma till de bra, av det jag sett i 2an har de klippt bort skitspells och boostat de som är vettiga.
* Mass effect hjulet för o välja inriktning är betydligt bättre , i DAO kunde man välja vad man trodde var det goda valet o få ett "piss off" av spelet för det var inte alls så , detta skedde då flera val var ordade likadant men tog man fel så var man rökt & i många konversationer fick man aldrig koll på om ens val var gott/ont/elakt osv utan fick bara nån gråzon av intetsägande konversation och i många fall skedde så i flera lager innan man kom fram till de RIKTIGA valen mellan god/ond osv.
* Inventorysystemet verkar vara förenklat , tack för det , men nackdel för ens companions om det stämmer att man inte kan ge dem nåt , lite pillande med gear vill man allt ha.
* Pots / runes osv förenklat , tack! , hatade springa runt med 1281927 saker att koka pots/runes på , orka hålla reda på skiten , blev förbannad då de gjorde runsystemet i Awakening mer komplicerat.
* Vad jag kan läsa mig till är dina companions lika sköna eller om inte bättre än orginalet då man djupdyker lite i deras story.
Nej jag är peppad värre och väntar med spänning inför morgondagen då mitt ex dyker upp.
Tills dess skall jag härja vidare i DAO: Awakening med min Warrior Tank.
Shit... allt det som lyftes fram som positivt i denna recension är ju det dåliga med spelet :|. Första Dragon Age gjorde ett försök att återuppliva de isometriska rollspelens glansdagar och gjorde det ganska bra, trots vissa balans problem och cookiecuter spel upplägg (visst ser alla biowares spel precis likadana ut sedan kotor? du börjar som nån mupp, blir en speciellt mupp och får sen 2-4 platser att åka till som måste klaras en efter en med några enstaka sido uppdrag, allt medan du har nånstans där ditt party står och sover och snackar med dig som att dom precis hjälpte dig o slåss fast du aldrig använt dom). Trots detta var Dragon Age ett helt ok RPG med intressanta strider och taktiker.
DA2 tar allt det och skiter ut det i toaletten och gör om spelet till ett linjärt instängt action rpg, fast utan direkt kontroll som t.ex. LOTR spelen eller liknande action RPGn och med halvkass interface för att styra sitt party vilket oftast bara slutar att man tar nån default tactic och låter dom svinga på bäst dom vill.
Demot gav verkligen inte mer smak, trist gameplay, cliche karaktärer, värdelöst gameplay och dessutom rätt kass grafik (jämnför med Risen, Oblivion eller vad som helst i princip... hell Baldurs Gate ser ju tusen gånger bättre ut med sitt isometriska perspektiv och omsorgsfullt detaljerade miljöer.
En riktig flopp, men sådant här hyllas till skyarna. Inte konstigt att spelen ser ut som dom gör idag. Bioware har tappat allt som gjorde dom bra en gång i tiden.
Jag hade förbeställt spelet men efter demot så förlorade jag förtroendet och bestämde mig för att ladda ner det istället. Ett val som jag verkligen är glad över, efter att jag klarat av spelet så var jag bara otroligt bitter och ledsen över hur de misslyckats med allting som karaktäriserade Dragon Age Origins. Den enda anledningen jag spelade ut det var p.g.a. jag ville se hur storyn skulle utvecklas.
Dragon Age 2 förlorade allting som gjorde spelet dragon age. Men jag kanske är bitter för att jag var ett sådant otroligt fan av Baldur's Gate 2 och har säkert 150+ timmar på det och längtade verkligen efter att se de närma sig det konceptet ännu mer efter Dragon Age Origins. Och även om jag är ett fan av Mass Effect men Bioware håller på att förlora min respekt som spelföretag.
Håller med din kommentar fullt ut och jag blir ledsen att DA2 fått såna bra recensioner från nästan alla gamingsidor, men inte alls lika bra reaktion från spelarna.
Alltså tycker sådana här kommentarer är så mycket struntprat. Vem tusan tankar ner ett spel, tycker det är skitdåligt som du verkar tycka men lirar det alltså runt 15-25 timmar.... "inte alls lika bra reaktioner hos spelarna", detta har bara att göra med att folk som gillar spelet sitter och spelar och whinar inte på forum :p. Om man kollar biowares forum skulle man få intrycket att me2 är ett skit kasst spel som alla hatar och inte sålde alss....
Äntligen vågat läsa recensionen och jag måste säga att det var en av de bästa jag läst, tack för det herr Svärd.
Är ett kolossalt stort fan av det första spelet men anser samtidigt att av vad jag sett så är förändringarna till godo för att göra berättandet och upplevelsen av berättelsen till ett större nöje, för det är vad som betyder något. Jag uppskattar att Bioware (som ändå är digitalrollspelens mästare) vågar göra förändringar och tänka utanför ramarna för att undvika att spelen blir för lika. Det som imponerar mest är sättet på hur berättelsen återges, att det hela eller delar av den är en återblick och att man spelar/upplever en berättelse/historia på ett väldigt spännande och unikt sätt. Så sluta gnälla gott folk och spar det tills ni spelat genom spelet eller spela inte igenom spelet och håll tyst, för det är ändå ett Bioware spel vi pratar om här och de har hittills inte misslyckats.
Problemet är inte att Dragon Age 2 är dåligt. Det är att man förväntar sig mer av det samma.
Vissa gillar Mass Effect serien, andra inte. Men utav dessa finns en hel hög som ändå älskar stilen Bioware har baserat sina tidigare spel på (Baldur's gate, NWN, swkotor) den pen&paper RPG stil som faktiskt gjort alla dessa spel fantastiska.
Men så kommer nån idiot vid Bioware på att Dragon Age inte blev så värst bra på konsol och bestämmer sig för att skrota RPG stilen som Bioware gjort sina fantastiska PC RPG spel på i snart 13 år. Om DA2 innebär döden för Biowares pen & paper RPG spel till PC så kommer jag samla in alla kopior jag kan hitta bara för att bränna dom symboliskt ute på gräsmattan.
Alltså tycker sådana här kommentarer är så mycket struntprat. Vem tusan tankar ner ett spel, tycker det är skitdåligt som du verkar tycka men lirar det alltså runt 15-25 timmar.... "inte alls lika bra reaktioner hos spelarna", detta har bara att göra med att folk som gillar spelet sitter och spelar och whinar inte på forum :p. Om man kollar biowares forum skulle man få intrycket att me2 är ett skit kasst spel som alla hatar och inte sålde alss....
Vi vet båda dock att om jag fått välja mellan att köpa och inte köpa så hade jag inte köpt det. Så jag skulle aldrig klassa detta som ett förlorat köp. Om spelet är värt att köpa så köper jag det. Jag tankade det bara för att demot gjorde mig väldigt rädd och jag ville ge det en chans iaf. Som sagt, det var inte någonting jag njöt av om det är du vill säga. Jag är bara en sådan kille som klarar av ett spel oavsett vad.
Boys and girls kolla på detta: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-dragon-age/711453
Skit i att dom ger spelet 9.2 utan lyssna faktiskt på vad han säger. Tycker det han snackar om är väldigt imformativit.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Jag tror att DA2 kommer att lida av att det är ett konsol spel gjort spelbart på PC, dvs lite bättre än en portning - men det verkar av kommentarer på nätet tilltala konsol-spelare och konsol-"generationen" mer.
PC spelet verkar ju ha en del bekymmer och buggar också, finns redan en hel del fan-based lösningar ute om dålig kod för att spara beroende på quad-core problem mm dåligt ljud etc etc...
Men, man skall nog som PC spelare göra sig en tjänst och inte tänka Dragon Age Origins när man spelar detta utan se det som ett helt annat spel - ett spel för konsol spelare som du kan få latja med på din PC.
Sedan tror jag det kan vara bra att BioWare är öppna med att de inte bryr sig så mycket (bryr sig så mycket!!! OBS!) om PC spelare som konsol spelare. Sedan så tycker jag inte att Dragon Age Origins är ett bra exempel på old school spel heller. Dragon Age är ett taffligt försök att göra ett spel i Baldurs Gate's fotspår - dom hade tjänat mer på att inte ens dra jämförelsen tror jag. Att DA2 är ett Dragon Effect 2 är bra för det är den typen av spel BioWare tydligen vill utveckla - då skall dom göra det och låta andra ta över tronen för RPG spelen. Skyrim och The Witcher 2 kommer ju snart. DA2 och även Dragon Age Origins är enligt mitt tycke som gammal tärningsrullare RPG light ändå. Det har nu blivit action spel med RPG inslag - mer som ett slags fantasyns COD OK, avsiktligt retsamt jag vet.
Jag kommer att försöka att njuta av DA2 för vad det är - men jag kommer inte heller att tro på de hypade recensionerna som duggar tätt med ord som får vilken tvättmedelsreklam som helst att blekna (obs inte mening ) Episk, extra ultra med allt - super stream-line:atmen ändå new-age technology don't bother with this that nobody wants to bother with except you who do bother about these things but we won't bother with you anyway... etc
Tack för recensionen samt många fortsatt bra inlägg i kommentarerna Jakob Svärd! Jag förbehåller mig dock rätten att vara ytterst skeptisk (vilket min fru säger kom med moders-mjölken) tills jag spelat ett par timmar av originalet - STEAM vill ju inte släppa spel förrän på kvällen...
A badly drawn wolf
Håller med KlosterKatten #3 tyvärr har dock inte spelat allt för många timmar ännu (2-3 tim) och kanske inte skulle sträcka mig till att kalla det bara skit men att det är anpassat till konsol i första hand märks lång väg. Sen skulle jag säga att det är för många filmsekvenser för att det skall kännas bra. Exploderande fiender är nog det största störningsmomentet för mig, tycker om dismemberment men detta blev för mycket. Detta skulle kunnat lösas betydligt snyggare tycker jag. Tur man laddade hem det å testade innan man köpte det blir inget köp för mig detta tyvärr.
Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV
Om nu nån vill klaga på att jag laddat hem spelet istället för att blint köpa det visst men om tillverkarna kunde sluta hypa sönder spelen och sluta konsolifiera dem så man åtminstone kunde gissa sig till om spelet är värt att köpa. Är som att gå in på en bilaffär å kikar på bilar på diabilder för att sedan då man köpt bilen och fått hem den upptäcker att man måste krypa in genom bagageluckan för att ta sig in och att när man vrider ratten åt vänster så svänger bilen till höger. Sen anser jag att om man tycker om spelet så ska man köpa det. Om man gör som jag så gagnas alla bra spel men inte de dåliga.
Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV
Jäklar i havet vad folk sågar spelet innan de ens spelat det hela (med vissa undantag för de som spelat nån timme)
Jag vill minnas att samma personer som nu höjer DAO till skyarna som det bästa sen rostat bröd sågade 1an med fotknölarna för kass grafik , dåliga & simpla strider , kassa medspelare osv.
O nu höjer de 1an till skyarna då 2an är såååå mycket sämre bara för att man inte kan flytta kameran (HUH?) , precis som recensenten så har jag varit med sen SSI tiden och lirat alla oldschool spel.
Med mina erfarenheter från ca200 timmars spelande av DAO + Awakening (av varje klass)
Kan jag dra följande slutsatser preceis som alla som då trackar ner på spelet (av recensioner och sågningar / filmer samt demot)
* Översiktsvy är överskattat , enda gången man zoomar dit är för att få flyttbar kamera och kunna lägga AOE eller sikta på magikern längst bak.
* Grafiken är betydligt klarare , DAO ser ut som nåt suddigt sett genom en skitig glasruta i jämförelse , särskilt bakgrunderna och ljuset är betydligt bättre i 2an.
* Striderna är betydligt mer responsiva - man slipper stutterpausa för o placera sin Rogue bakom fiender tex.
* Skillsystemet med skillträd är ju betydligt bättre än DAO där man måste ta skitspells för o komma till de bra, av det jag sett i 2an har de klippt bort skitspells och boostat de som är vettiga.
* Mass effect hjulet för o välja inriktning är betydligt bättre , i DAO kunde man välja vad man trodde var det goda valet o få ett "piss off" av spelet för det var inte alls så , detta skedde då flera val var ordade likadant men tog man fel så var man rökt & i många konversationer fick man aldrig koll på om ens val var gott/ont/elakt osv utan fick bara nån gråzon av intetsägande konversation och i många fall skedde så i flera lager innan man kom fram till de RIKTIGA valen mellan god/ond osv.
* Inventorysystemet verkar vara förenklat , tack för det , men nackdel för ens companions om det stämmer att man inte kan ge dem nåt , lite pillande med gear vill man allt ha.
* Pots / runes osv förenklat , tack! , hatade springa runt med 1281927 saker att koka pots/runes på , orka hålla reda på skiten , blev förbannad då de gjorde runsystemet i Awakening mer komplicerat.
* Vad jag kan läsa mig till är dina companions lika sköna eller om inte bättre än orginalet då man djupdyker lite i deras story.
Nej jag är peppad värre och väntar med spänning inför morgondagen då mitt ex dyker upp.
Tills dess skall jag härja vidare i DAO: Awakening med min Warrior Tank.
du har fel, fel, fel, fel, fel och fel. sedan tycker jag du har det sämsta inlägget i den här tråden. gör oss alla en tjänst o sluta posta...
du har fel, fel, fel, fel, fel och fel. sedan tycker jag du har det sämsta inlägget i den här tråden. gör oss alla en tjänst o sluta posta...
Det är ju ingen vidare diskussion om man inte ger argument varför nån har fel , snarare trollning att skriva bara "fel fel fel"
Om nu nån vill klaga på att jag laddat hem spelet istället för att blint köpa det visst men om tillverkarna kunde sluta hypa sönder spelen och sluta konsolifiera dem så man åtminstone kunde gissa sig till om spelet är värt att köpa. Är som att gå in på en bilaffär å kikar på bilar på diabilder för att sedan då man köpt bilen och fått hem den upptäcker att man måste krypa in genom bagageluckan för att ta sig in och att när man vrider ratten åt vänster så svänger bilen till höger. Sen anser jag att om man tycker om spelet så ska man köpa det. Om man gör som jag så gagnas alla bra spel men inte de dåliga.
Det är helt okej sålänge man testar en stund , men de som lirar igenom hela spelet o sen påstår att "jag skulle aldrig köpt det" snackar ju skit.
Jag har bara hunnit spela en väldigt liten del av spelet. Än så länge är allt åt helvete.
Att detta är en uppföljare till Dragon Age Origin är för mig helt förbluffande. Serien som kallats den spirituella uppföljaren av Baldurs Gate.
Som det är nu är det mer bastarden mellan Diablo och ett generiskt asiatisk fantasy/action-spel.
Detta borde varit en slags spin-off av originalet inte uppföljaren. Enda anledningen jag ser med att spela vidare är för att följa storyn.
Piss-spel.
För det första otroligt tråkigt att dom gör ett demo som är skit jag menar gör man inte demos för att visa hur bra spelet är? Och för det anndra tittade(titta själva) jag på GTs recension som vår lille hus tomte uberpwnage 2.0 tippsar om. Ja det den visar var ju för mej inte ett ok spel. Ska pröva det hoss en kompis ochså för säkerhetens skull.......innan jag köper om jag köper da2.
Någon mer än jag som tycker det är roligt att PC-version inte skäppas med de höga texturerna, utan man behöver dra ner en patch på 1.08GB.
TheWaleHunter hade en bra poäng i nyhetstråden. En person som jag, med relativt dålig dator, har inte någon nytt av de filerna alls och därför är det ju bara bra att vi slipper de filerna från första början.
Ingen stoppar er andra från att tanka ner dem, everybody wins.
Men om det hade funnits en kryssruta under installationen t.ex. så hade det ju givit samma möjligheter. Jag håller fast vid att det känns ogenomtänkt. (Någon som missade sin deadline?)
fan å. ju längre tiden går, desto mer ångrar jag att jag förbokade DA2. spelet ligger på posten o väntar på mig, har ingen direkt brådska o hämta ut det faktist. o nån hade skrivit att bioware är rollspelskungen. det kanske var så en gång i tiden, men de är definitivt inte längre nån rollspelskung. tronen har cd projekt red elr bethesda.
Har spelat igenom spelet nu och kan säga att spelet borde hetat Dragon "Herp a derp" Effect istället..
Vet inte ens vart man ska börja med det negativa.
Ingen direkt gripande story, spelet går ut på att du ska samla pengar för att du ska ner i Deep Roads. Det är det typ.
Utöver det så springer du runt i Kirkwall i hela spelet och utför sidouppdrag för att samla pengar.
Det är ytterst sällan du är utanför Kirkwall, är du det så är det ingen längre stund och enbart för att uppdrag.
Att läsa konversationerna är numera helt onödigt då du bara har tre val på dessa.
"Det snälla valet"
"Det roliga valet"
"Det elaka valet"
Det är valen som finns, IBLAND kan du även FRÅGA VIDARE EFTER MER INFO!!! ZOMG!!
Dock spelar det ingen roll då konversationen inte utvecklas.
En anledning till varför det är så ytterst få val i konversationerna kan vara att din karaktär numera pratar. Dock helt jäkla värdelöst då karaktären låter likadant oberoende av vilket svar han ger. Ger han ett "snällt" svar så låter han precis likadant som om han gav ett "elakt" svar.
Så känslomässiga svar kan man glömma.
Ang dina kompanjoner så är även dessa ett skämt jämför med DA:O.
Enda gången du kan tala med dessa är i deras hem.
Det gör förövrigt ingen skillnad om de hatar dig eller inte, bara att du låser upp en extra skill till dem beroende på känslorna för dig.
De har även samma rustningar genom hela spelet, oavsett om du byter så ser de precis likadana ut som de gjorde första gången du mötte dem.
Fighterna är så trista att se på så det är inte klokt.
Gubbarna står och upprepar samma animationer om och om och om och om och om igen.
De har skalat ner skillsen så nu har du bara massa "awesome" skills som sliter allting i stycken, hela tiden. För oavsett om du slår ihjäl en gubbe med en stav eller en stor yxa så exploderar denne i ett regn av kött och blod.
Svårighetsnivån är mycket simplare än DA:O. Körde igenom spelet på Hard utan problem.
Placera tank i mitten, spamma taunt, sen är det bara att spamma range skills.
Jag ska göra köra igenom det en gång till på nightmare för att se om spelet blir bättre.
Då kanske man måste använda taktik denna gång.
Det märks väldigt väl att detta är anpassat för konsolspelare med tanke på hur simpelt allting är.
Det har lagt till ett system med stjärnor som inte funkar för fem öre.
Kör du mage kan systemet berätta att ett svärd med +2 strenght är fem stjärnor istället för din 2-stjärniga stav tex. Finns många exempel som bevisar att detta system inte funkar alls.
Finns mycket mer att anmärka på då detta spel absolut inte är värd den 4 det fick.
Man kan ju undra hur mycket BioWhore har betalt olika sidor idag för att få så högt betyg.
Vill någon veta något mer är det bara att fråga så svarar jag.
EDIT: Kan ju säga att jag under hela spel genomgången satt och längtade tillbaka till DA:O då detta saknar Allt som gjorde DA:O bra. Att de inte ens kommer släppa modtools gör inte saken bättre heller. Allt för att få sälja så mycker DLC som möjligt... BioWhore visar klart och tydligt vilken väg de har valt att gå. Varför låta spelarna skapa saker när de själv kan ta betalt för allt?
Svenskfientlighet Existerar! http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svensk... http://centerpolitik.se/
@Jakob Svärd: Väldigt välskrivet! Undrar dock om man kan kalla detta för rpg? Är det inte mer äventyr med vissa rpg inslag?
Även; om man kollar "hxxp://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-ii" så ser man att det skiljer rätt så mycket mellan vanliga spelares recensioner och "proffs", vad tror du det beror på?
Snygg helsides annons också!
@Jakob Svärd: Väldigt välskrivet! Undrar dock om man kan kalla detta för rpg? Är det inte mer äventyr med vissa rpg inslag?
Även; om man kollar "hxxp://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-ii" så ser man att det skiljer rätt så mycket mellan vanliga spelares recensioner och "proffs", vad tror du det beror på?
Snygg helsides annons också!
Det stämmer rätt väl att man inte ska kalla detta för RPG.
snarare ett action äventyr med vissa RPG inslag. Rätt så likt Mass Effect 2 i min mening.
Man kan inte ROLLSPELA sin karaktär speciellt mycket med tanke på att det ska vara ett ROLLSPEL.
Svenskfientlighet Existerar! http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svensk... http://centerpolitik.se/
Anser att FZ's artikel inte riktigt stämmer överens med vad en RPG spelare som gillar baldurs gate hade tyckt.
http://www.gameinformer.com/games/dragon_age_ii/b/pc/archive/...
Läs den reviewen istället.
Här är en sammanfattning om min åsikt:
"On all platforms, Dragon Age II caters to an audience that didn’t connect with Origins, while alienating those who did. This may result in a better console experience, but considering that Dragon Age: Origins was a love letter to old-school PC RPGs, BioWare’s neglect of the sequel’s PC release is tragic. I appreciate the technical refinements, but improving the polish doesn’t do much good when the basics still need work."
Är besviken på dragon age II, det är allt jag kan säga.
Har spelat igenom spelet nu och kan säga att spelet borde hetat Dragon "Herp a derp" Effect istället..
Vet inte ens vart man ska börja med det negativa.
Ingen direkt gripande story, spelet går ut på att du ska samla pengar för att du ska ner i Deep Roads. Det är det typ.
Utöver det så springer du runt i Kirkwall i hela spelet och utför sidouppdrag för att samla pengar.
Det är ytterst sällan du är utanför Kirkwall, är du det så är det ingen längre stund och enbart för att uppdrag.
Att läsa konversationerna är numera helt onödigt då du bara har tre val på dessa.
"Det snälla valet"
"Det roliga valet"
"Det elaka valet"
Det är valen som finns, IBLAND kan du även FRÅGA VIDARE EFTER MER INFO!!! ZOMG!!
Dock spelar det ingen roll då konversationen inte utvecklas.
En anledning till varför det är så ytterst få val i konversationerna kan vara att din karaktär numera pratar. Dock helt jäkla värdelöst då karaktären låter likadant oberoende av vilket svar han ger. Ger han ett "snällt" svar så låter han precis likadant som om han gav ett "elakt" svar.
Så känslomässiga svar kan man glömma.
Ang dina kompanjoner så är även dessa ett skämt jämför med DA:O.
Enda gången du kan tala med dessa är i deras hem.
Det gör förövrigt ingen skillnad om de hatar dig eller inte, bara att du låser upp en extra skill till dem beroende på känslorna för dig.
De har även samma rustningar genom hela spelet, oavsett om du byter så ser de precis likadana ut som de gjorde första gången du mötte dem.
Fighterna är så trista att se på så det är inte klokt.
Gubbarna står och upprepar samma animationer om och om och om och om och om igen.
De har skalat ner skillsen så nu har du bara massa "awesome" skills som sliter allting i stycken, hela tiden. För oavsett om du slår ihjäl en gubbe med en stav eller en stor yxa så exploderar denne i ett regn av kött och blod.
Svårighetsnivån är mycket simplare än DA:O. Körde igenom spelet på Hard utan problem.
Placera tank i mitten, spamma taunt, sen är det bara att spamma range skills.
Jag ska göra köra igenom det en gång till på nightmare för att se om spelet blir bättre.
Då kanske man måste använda taktik denna gång.
Det märks väldigt väl att detta är anpassat för konsolspelare med tanke på hur simpelt allting är.
Det har lagt till ett system med stjärnor som inte funkar för fem öre.
Kör du mage kan systemet berätta att ett svärd med +2 strenght är fem stjärnor istället för din 2-stjärniga stav tex. Finns många exempel som bevisar att detta system inte funkar alls.
Finns mycket mer att anmärka på då detta spel absolut inte är värd den 4 det fick.
Man kan ju undra hur mycket BioWhore har betalt olika sidor idag för att få så högt betyg.
Vill någon veta något mer är det bara att fråga så svarar jag.
EDIT: Kan ju säga att jag under hela spel genomgången satt och längtade tillbaka till DA:O då detta saknar Allt som gjorde DA:O bra. Att de inte ens kommer släppa modtools gör inte saken bättre heller. Allt för att få sälja så mycker DLC som möjligt... BioWhore visar klart och tydligt vilken väg de har valt att gå. Varför låta spelarna skapa saker när de själv kan ta betalt för allt?
wow! vilket bra o informativt inlägg, jag gillar detta skarpt. jag är skitsur på mig sj att jag gick o förbokade spelet. jag har inte spelat det ännu, men inte tror jag att ni alla ljuger om att de fördummat spelet o gjort det till ett action/äventyr. jag skulle vilja kalla DA2 en B-splatter-film efter det jag läst på olika forum. jag hoppas det kommer att sälja dåligt som fan, för bioware förtjänar inga pengar för deras skräpspel.
etc etc
Kan bara hålla med Kamp. Kört igenom spelet och det var en grym besvikelse när man jämför med ettan. Måste säga att återanvändningen av samma miljöer nog var det jag irriterade mig mest på samt det faktum att striderna var extremt tråkiga nu när det inte kom några "kill" animationer när man dödade en ogre eller liknande som i ettan.
Håller med föregående talare.
Jag kan inte kalla det ett dåligt spel men DA II kändes inte som något vidare rollspel. Striderna kändes oengagerande, bakgrundskaraktärerna ointressanta och min egen möjlighet att påverka historien eller händelsernas gång ( vilket jag värderar högt i rollspel ) var starkt beskurna. Dessutom borde återanvändande av miljöer på det här viset vara förbjudet. Tala om att förinta all upptäckarglädje när man redan har sprungit runt på samma plats flera gånger tidigare.
Bioware skall dock ha ros för att de vågar sig på att nyansera historieberättandet i spelet. Varric och hans lögner är en frisk fläkt. Men det räcker inte.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."