"Battlefield 3 klarar 256 spelare - men det är inte roligt"

Robot
"Battlefield 3 klarar 256 spelare - men det är inte roligt"

Dice Patrick Söderlund förklarar varför den svenska shootern inte går i MAG:s fotspår.

#battlefield-3, #dice, #mag


Medlem
"Battlefield 3 klarar 256 spelare - men det är inte roligt"

64 låter bra, tack

Medlem

Hade varit awesome med 256 och gigantiska banor i sil av arma 2


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Över 64 blir bara kaos, det är på gränsen till det redan.

Men helt klart, ge oss möjligheten att köra 256 till nåt bigwar eller nåt.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag är nog beredd att hålla med föregående talare - 128 spelare funkade så där i exempelvis Joint Operations: Typhoon Rising, men ibland blev det alldeles för kaosartat.

Medlem

PR i frostbite 2 och 256 spelare, våta drömmar man inte får drömma

Medlem

64 spelare var lagom i BF2, men banorna var ju inte megastora heller. Vore kul att testa några riktigt stora banor med så många spelare dock.

MFZ
Medlem

16 players är ju det som gäller!


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Dom kan ju ha med så man kan lira med 256 spelare i alla fall.
Med rätt ledning funkar det att lira i storlek av ett kompani.
Det hade ju varit riktigt coolt med kompani strider.

Medlem

128 m2cg vs 128 noobtubes

(röstade på 64)


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

16 players är ju det som gäller!

Då kör du knappast fullstora kartor, va?

Medlem

JAHA de kan klara 256 spelare men det är fortfarande 24-32 spelare till konsol -.-


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem

Mja... blir nog kaos med fler än 64 spelare.... men som sagt, släng in en gigantisk karta för 256 som man kan spela som omväxling! Kaos är kul emellanåt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kommer väl nån serverside mod som låter 256 spelare (om det inte tillåts i original spelet dvs). 256 player last man standing??


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Jag kommer aldrig förstå varför man måste hålla sig till binärt när det kommer till antal spelare.

Varför Just 32, 64, 128, 265, 512? Vad är det här, ramminnen eller? Varför inte bara köra på simpelt 30 vs 30 eller liknande?


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Mja... blir nog kaos med fler än 64 spelare.... men som sagt, släng in en gigantisk karta för 256 som man kan spela som omväxling! Kaos är kul emellanåt!

Det behöver dock inte bli kaos om man spelar seriöst med bra plutonchef och gruppbefäl.

Tänk er Swedish Strategic Group (SSG) i BF3.
http://www.ssg-clan.se/
http://www.youtube.com/watch?v=jb8codFx6OA&feature=related

Medlem

64 räcker gott, blir bara kaows med fler

Skrivet av emoless:

Jag kommer aldrig förstå varför man måste hålla sig till binärt när det kommer till antal spelare.

Varför Just 32, 64, 128, 265, 512? Vad är det här, ramminnen eller? Varför inte bara köra på simpelt 30 vs 30 eller liknande?

För att 30vs30 är 32vs32 men med två slottar disablade

Gör du mjukvara till en binär dator så manifesteras begränsningarna oftast i "powers of 2"

Inaktiv

Mjo, har dom slängt in 256 spelare på en 64(antar att 64 inte skiljer sig från 32 egentligen) spelar karta så är det väl klart det blir kaos.

Medlem

Bra att DICE testat fler spelare, men jag tror nog att fler spelare kunnat vara än mer episkt om bara banorna var gjorda för det.

Se bara på PR (BF2) och deras senaste 128 spelar testserver.

64 spelare är ändå fullt tillräckligt för den här typen av arcadigt spel som Battlefield är.

Medlem

Med det höga tempot i Battlefield-serien så känns det nästan meningslöst ens med 64 spelare.

I spel som Armed Assault och Operation Flashpoint däremot så skulle 256 spelare fungera utmärkt!


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av invader:
Skrivet av Tybalt:

Mja... blir nog kaos med fler än 64 spelare.... men som sagt, släng in en gigantisk karta för 256 som man kan spela som omväxling! Kaos är kul emellanåt!

Det behöver dock inte bli kaos om man spelar seriöst med bra plutonchef och gruppbefäl.

Tänk er Swedish Strategic Group (SSG) i BF3.
http://www.ssg-clan.se/
http://www.youtube.com/watch?v=jb8codFx6OA&feature=related

Det är Public, dvs om det är 256 spelare på servern, din grupp är 6 pers, så kan du gissa att övriga 250 spelare är publicnoobs som bara springer som fån eller campar med en sniper med 600x Zoom.

Kan inte bli annat än Kaos.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Va? Låt det ha 256 spelare om det går. Varför begränsa? Låt folk spela som de vill -.-


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Gurra300:

JAHA de kan klara 256 spelare men det är fortfarande 24-32 spelare till konsol -.-

Jag antar att du inte riktigt fattar vad konsolernas hårdvara ligger på jämfört med PC...
Konsoler är gjorda för spel vilker är varför de kan ha hyffsad grafik men prestandan suger som f*n om de inte håller tillbaka.

Medlem

Allt beror på banorna, med tanke på hur få banor som skickas med nu för tiden, och att mod tools/map editors är ovanliga, skulle det nog splittra spelarbasen rejält. För att inte tala om hur svårt det skulle blir att hitta så många hederliga spelare samtidigt, ska de stödja 256 spelare får de nog slänga upp Hamachi servrar för piratkopiorna också
Tyvärr är det nog sant, men vi kör på standardsvar "GTFO" så länge de bara ger konsolerna 24 spelare, hoppas det märks i försäljningen. 360 är ändå en större marknad än PC även för detta spel...

Medlem

Låter som ett rimligt beslut. Rent instinktivt så låter det ju som att mer spelare = bättre, men i praktiken så funkar det ju sällan så. Kaos är väl det vanligaste resultatet, om inte spelet och banorna är noggrant designade för att fokusera spelarna i produktiva roller.

Det andra problemet är väl spelarnas egon, om man ska uttrycka det så. Man spelar ju för att man vill göra bra ifrån sig, bli "hjälte" för laget. Ju fler spelare, desto mindre effekt kan varje spelare på striden i stort. 64 (2 lag med 32) är väl nästan vid gränsen för där en ensam spelare kan ha en märkbar roll. Med 256 så kommer man drunkna i massan, helt enkelt.

Inaktiv

jag röstade på 64. fast svaret är inte så enkelt. det bästa är ju att låta spelarna bestämma själva. men det blir väl inte av, för såvitt jag förstått kommer man inte kunna ha egen server o ha lan med hundra pers :/

Medlem

32 tycker jag är fan lagom, tycker ibland hinner man inte slänga av någon salva innan man blir skjuten i ryggen dirr

Ish
Medlem

Möjligheten borde väl inte kosta dem något? Då kommer ju communityn själv att välja att lägre antal om det är det de vill spela med.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Minns hur MAG till PS3 skröt om att ha 256 spelare på samma server, men i slutändan så blev det 256 spelare uppdelade i 4 grupper av 64 spelare på olika delar av banan, så det var aldrig riktigt den mängden man såg. 64 passar utmärkt för mig, det är siffra som ringer fint och har gjort serien en tjänst under hela sin tid.

Skrivet av Gurra300:

JAHA de kan klara 256 spelare men det är fortfarande 24-32 spelare till konsol -.-

Ja, 256 spelare till PC. Konsoll kan helt enkelt inte mäta sig i prestandan. Och ja, jag vet att jag drog just upp MAG som ett exempel som klarar 256 spelare, men då måste vi också jämföra hur dem hanterar bandbredden. Battlefield 3 ska skicka information som förstörelse av spelvärlden, exakta rörelser för att göra animationerna så mjuka som möjligt, beräkningar av alla skotten som flyger korts och tvärs över hela banan, Battlefield 3 äter bandbredd per spelare verkligen för att skicka information. MAG gjorde allt detta väldigt simplifierat och utnyttjade en väldigt minimal mängd av bandbredd per spelare för att kunna klara 256 spelare.
http://www.gamer.ru/system/attached_images/images/000/327/078/original/glorious_pc_masterrace.png?1298309012


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

123
Skriv svar