"Battlefield 3 klarar 256 spelare - men det är inte roligt"
Dice Patrick Söderlund förklarar varför den svenska shootern inte går i MAG:s fotspår.
Över 64 blir bara kaos, det är på gränsen till det redan.
Men helt klart, ge oss möjligheten att köra 256 till nåt bigwar eller nåt.
16 players är ju det som gäller!
Då kör du knappast fullstora kartor, va?
Mja... blir nog kaos med fler än 64 spelare.... men som sagt, släng in en gigantisk karta för 256 som man kan spela som omväxling! Kaos är kul emellanåt!
Det behöver dock inte bli kaos om man spelar seriöst med bra plutonchef och gruppbefäl.
Tänk er Swedish Strategic Group (SSG) i BF3.
http://www.ssg-clan.se/
http://www.youtube.com/watch?v=jb8codFx6OA&feature=related
Jag kommer aldrig förstå varför man måste hålla sig till binärt när det kommer till antal spelare.
Varför Just 32, 64, 128, 265, 512? Vad är det här, ramminnen eller? Varför inte bara köra på simpelt 30 vs 30 eller liknande?
För att 30vs30 är 32vs32 men med två slottar disablade
Gör du mjukvara till en binär dator så manifesteras begränsningarna oftast i "powers of 2"
Bra att DICE testat fler spelare, men jag tror nog att fler spelare kunnat vara än mer episkt om bara banorna var gjorda för det.
Se bara på PR (BF2) och deras senaste 128 spelar testserver.
64 spelare är ändå fullt tillräckligt för den här typen av arcadigt spel som Battlefield är.
Mja... blir nog kaos med fler än 64 spelare.... men som sagt, släng in en gigantisk karta för 256 som man kan spela som omväxling! Kaos är kul emellanåt!
Det behöver dock inte bli kaos om man spelar seriöst med bra plutonchef och gruppbefäl.
Tänk er Swedish Strategic Group (SSG) i BF3.
http://www.ssg-clan.se/
http://www.youtube.com/watch?v=jb8codFx6OA&feature=related
Det är Public, dvs om det är 256 spelare på servern, din grupp är 6 pers, så kan du gissa att övriga 250 spelare är publicnoobs som bara springer som fån eller campar med en sniper med 600x Zoom.
Kan inte bli annat än Kaos.
Ducati Streetfighter 848
JAHA de kan klara 256 spelare men det är fortfarande 24-32 spelare till konsol -.-
Jag antar att du inte riktigt fattar vad konsolernas hårdvara ligger på jämfört med PC...
Konsoler är gjorda för spel vilker är varför de kan ha hyffsad grafik men prestandan suger som f*n om de inte håller tillbaka.
Allt beror på banorna, med tanke på hur få banor som skickas med nu för tiden, och att mod tools/map editors är ovanliga, skulle det nog splittra spelarbasen rejält. För att inte tala om hur svårt det skulle blir att hitta så många hederliga spelare samtidigt, ska de stödja 256 spelare får de nog slänga upp Hamachi servrar för piratkopiorna också
Tyvärr är det nog sant, men vi kör på standardsvar "GTFO" så länge de bara ger konsolerna 24 spelare, hoppas det märks i försäljningen. 360 är ändå en större marknad än PC även för detta spel...
Låter som ett rimligt beslut. Rent instinktivt så låter det ju som att mer spelare = bättre, men i praktiken så funkar det ju sällan så. Kaos är väl det vanligaste resultatet, om inte spelet och banorna är noggrant designade för att fokusera spelarna i produktiva roller.
Det andra problemet är väl spelarnas egon, om man ska uttrycka det så. Man spelar ju för att man vill göra bra ifrån sig, bli "hjälte" för laget. Ju fler spelare, desto mindre effekt kan varje spelare på striden i stort. 64 (2 lag med 32) är väl nästan vid gränsen för där en ensam spelare kan ha en märkbar roll. Med 256 så kommer man drunkna i massan, helt enkelt.
Minns hur MAG till PS3 skröt om att ha 256 spelare på samma server, men i slutändan så blev det 256 spelare uppdelade i 4 grupper av 64 spelare på olika delar av banan, så det var aldrig riktigt den mängden man såg. 64 passar utmärkt för mig, det är siffra som ringer fint och har gjort serien en tjänst under hela sin tid.
JAHA de kan klara 256 spelare men det är fortfarande 24-32 spelare till konsol -.-
Ja, 256 spelare till PC. Konsoll kan helt enkelt inte mäta sig i prestandan. Och ja, jag vet att jag drog just upp MAG som ett exempel som klarar 256 spelare, men då måste vi också jämföra hur dem hanterar bandbredden. Battlefield 3 ska skicka information som förstörelse av spelvärlden, exakta rörelser för att göra animationerna så mjuka som möjligt, beräkningar av alla skotten som flyger korts och tvärs över hela banan, Battlefield 3 äter bandbredd per spelare verkligen för att skicka information. MAG gjorde allt detta väldigt simplifierat och utnyttjade en väldigt minimal mängd av bandbredd per spelare för att kunna klara 256 spelare.
http://www.gamer.ru/system/attached_images/images/000/327/078/original/glorious_pc_masterrace.png?1298309012
Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.