Detta säger Bethesda om Scrolls-bråket

Medlem

– Mojangs publika uttalanden har inte visat hela bilden. <- ok om dom inte gör det, så tala om vad hela bilden är för hitills har det bara vara PR-självmord...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Enbart "Scrolls" är ett lika dåligt namn på ett spel som bara: "Duty", det fattas kontext, men, Mojangs logotyp pekar på att det rör sig om något medeltida / fantasyaktigt vilket "The Elder Scrolls" i grunden står för. Det är inte konstigt att de drar fram kanonerna och skriker varumärkesintrång.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Ska Activision börja stämma spel som har "Duty" eller "Call" i sin titel? EA kanske borde börja stämma spel vars titel innehåller "Dead" eller "Space"?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Enbart "Scrolls" är ett lika dåligt namn på ett spel som bara: "Duty", det fattas kontext, men, Mojangs logotyp pekar på att det rör sig om något medeltida / fantasyaktigt vilket "The Elder Scrolls" i grunden står för. Det är inte konstigt att de drar fram kanonerna och skriker varumärkesintrång.

This. +1
Helt rätt. Mojang borde byta namn på spelet bara och respektera Elder scrolls serien. Tramsigt om detta går ända till rätten.... Jag gillar minecraft och Mojang men jag tycker att Bethesta har mer "rätt" här.

Medlem
Skrivet av Dreako:
Skrivet av walter_iego:

Enbart "Scrolls" är ett lika dåligt namn på ett spel som bara: "Duty", det fattas kontext, men, Mojangs logotyp pekar på att det rör sig om något medeltida / fantasyaktigt vilket "The Elder Scrolls" i grunden står för. Det är inte konstigt att de drar fram kanonerna och skriker varumärkesintrång.

This. +1
Helt rätt. Mojang borde byta namn på spelet bara och respektera Elder scrolls serien. Tramsigt om detta går ända till rätten.... Jag gillar minecraft och Mojang men jag tycker att Bethesta har mer "rätt" här.

-2

Jag är glad att det har gått bra för Notch, men jag förstår inte mening med att publicera juridiska dokument online på det sättet som han gjort. Är det för att vi ska tycka synd om honom? Självklart leder detta till publicitet som ställer folk på antingen den ena sidan eller den andra. Vissa tycker alltid stora företag är "dumma", och den "lilla" personen är alltid den som har rätt, det verkar vara en principsak. Jag vet inte vad Bethseda får ut av allt det här; kanske är de "evil-doers" och vill att han (Notch) ska förlora en del av sin förmögenhet bara för sakens skull, eller så handlar det om att de enbart vill skydda varumärket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

man kan ju förstå varför det aldrig blir fred i världen.. när man bråkar om 7 bokstäver.

Medlem

Jag förstår inte hur dom tror att dom har rätt till ordet scrolls? Så om nån gör ett spel med namnet "Elder" blir dom också på hoppade?

Medlem

Det finns absolut inget logiskt sätt att Bethesda skulle ha något att säga till om här men det skulle inte ens förvåna mig om de får rätt.

Jag antar att advokaterna inte vet att ordet scroll(s) existerade före Bethesda namnsatte sin spelserie.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Enbart "Scrolls" är ett lika dåligt namn på ett spel som bara: "Duty", det fattas kontext, men, Mojangs logotyp pekar på att det rör sig om något medeltida / fantasyaktigt vilket "The Elder Scrolls" i grunden står för. Det är inte konstigt att de drar fram kanonerna och skriker varumärkesintrång.

Kan bara hålla med - totalt intetsägande. Det ger nästan intrycket att de vill rida på Elder Scrolls som begrepp.

Absolut inte värt att kämpa för.

Titlar har stor betydelse tycker jag. Tönt-titlar som en svensk film ala "Ärtor och morrhår" t.ex kände jag sånt motstånd mot bara på namnet. Ingen aning om det är en bra film eller inte.

Annan sunkig titel är "Bodycount" som ger bild av att här är det bara att massakrera så mycket kroppar som det går. Spännande för 8-åring kanske.

Medlem
Skrivet av matte89:
Skrivet av kyostize:
Skrivet av totte1015:

Hata Bethesdas, Hata Bethesdas, Hata Bethesdas, Hata Bethesdas!!!!!!!!!!!

Tänker aldrig i hela helvetet köpa någonting av dom, hoppas dom blir Dos'sade av någon hackergrupp!

Jävla as

HATA DIG HATA DIG!!
Bethesda gör världens bästa spel Skyrim, Oblivion, Fallout, RAGE, Jag kommer då alltid föredra Bethesdas spel framför nå jävla minecraft fjantar.

Nu var det ju inte Bethesda som "gjorde" Rage, utan id Software. Sen så ska man inte dissa minecraft, spelet drog ju in en mindre förmögenhet som utvecklare kan bara drömma om.

Jo, men sedan kan man ju också se det ironiska med det hela. Zenimax var det som startade detta och inte Bethesda, Zenimax köpte Id Software som gjorde Rage. Rage gör det detsamma som Scrolls gör men mot det gamla Streets of Rage och jag tror inte att Zenimax inser det. De bör bara lägga ner hela skiten och gå vidare.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av walter_iego:

Enbart "Scrolls" är ett lika dåligt namn på ett spel som bara: "Duty", det fattas kontext, men, Mojangs logotyp pekar på att det rör sig om något medeltida / fantasyaktigt vilket "The Elder Scrolls" i grunden står för. Det är inte konstigt att de drar fram kanonerna och skriker varumärkesintrång.

Kan bara hålla med - totalt intetsägande. Det ger nästan intrycket att de vill rida på Elder Scrolls som begrepp.

Absolut inte värt att kämpa för.

Titlar har stor betydelse tycker jag. Tönt-titlar som en svensk film ala "Ärtor och morrhår" t.ex kände jag sånt motstånd mot bara på namnet. Ingen aning om det är en bra film eller inte.

Annan sunkig titel är "Bodycount" som ger bild av att här är det bara att massakrera så mycket kroppar som det går. Spännande för 8-åring kanske.

Jag känner ingen som refererar Morrowind, Oblivion eller Skyrim som t.ex. The Elder Scrolls - Skyrim. Alla benämner dem endast som det sista ordet som talar om vilket spel i serien det handlar om.
Själv kan jag endast tänka mig att fans av just denna serie skulle vara de enda som skulle få tankarna åt Elder Scrolls, en vanlig person ser inte likheter på det sättet. Tänk bara hur många titlar i spel världen som är ännu mer likartade, o inte fan ser vi företagen bakom dem hålla på med dessa idiotier.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Jag känner ingen som refererar Morrowind, Oblivion eller Skyrim som t.ex. The Elder Scrolls - Skyrim. Alla benämner dem endast som det sista ordet som talar om vilket spel i serien det handlar om.
Själv kan jag endast tänka mig att fans av just denna serie skulle vara de enda som skulle få tankarna åt Elder Scrolls, en vanlig person ser inte likheter på det sättet. Tänk bara hur många titlar i spel världen som är ännu mer likartade, o inte fan ser vi företagen bakom dem hålla på med dessa idiotier.

Jag hade själv en inarbetad titel i en produkt(ej spel) där de stora drakarna bara snodde det rakt av. Både brandade OEM-programvara till samma namn, döpte tjänster hos sig till samma namn.

Men vem fasen som liten företagare har pengar att gå emot dessa drakarna. Förlorat mål blir bara att betala allas kostnader. Så om "Notch" verkligen känner sig trampad på har han min sympati.

Men jag tycker likväl Bethesda gör rätt att bevaka sitt område och sina titlar.

Rätt som det är kommer kinserna in på denna marknaden också och det vet vi ju hur mycket de respekterar varumärken och logotyper och copyright. Det skulle säkert komma med ett spel som hette just Elder Scrolls - Skyrom eller liknande. Inga skrupler alls.

Det tillverkar ju produkter med CE-märkning och säger att det är Chinese Export det står för - samma typsnitt och rubbet som Europas märkningslogo.

Viktiga principer med immateriella tillgångar som varumärken och copyright. Om det naggas i kanten för mycket är verkligt skadligt för mycket näringsverksamhet.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Winzi:

Jag känner ingen som refererar Morrowind, Oblivion eller Skyrim som t.ex. The Elder Scrolls - Skyrim. Alla benämner dem endast som det sista ordet som talar om vilket spel i serien det handlar om.
Själv kan jag endast tänka mig att fans av just denna serie skulle vara de enda som skulle få tankarna åt Elder Scrolls, en vanlig person ser inte likheter på det sättet. Tänk bara hur många titlar i spel världen som är ännu mer likartade, o inte fan ser vi företagen bakom dem hålla på med dessa idiotier.

Jag hade själv en inarbetad titel i en produkt(ej spel) där de stora drakarna bara snodde det rakt av. Både brandade OEM-programvara till samma namn, döpte tjänster hos sig till samma namn.

Men vem fasen som liten företagare har pengar att gå emot dessa drakarna. Förlorat mål blir bara att betala allas kostnader. Så om "Notch" verkligen känner sig trampad på har han min sympati.

Men jag tycker likväl Bethesda gör rätt att bevaka sitt område och sina titlar.

Rätt som det är kommer kinserna in på denna marknaden också och det vet vi ju hur mycket de respekterar varumärken och logotyper och copyright. Det skulle säkert komma med ett spel som hette just Elder Scrolls - Skyrom eller liknande. Inga skrupler alls.

Det tillverkar ju produkter med CE-märkning och säger att det är Chinese Export det står för - samma typsnitt och rubbet som Europas märkningslogo.

Viktiga principer med immateriella tillgångar som varumärken och copyright. Om det naggas i kanten för mycket är verkligt skadligt för mycket näringsverksamhet.

Visst har Bethesda rätt att bevaka sitt område och sina titlar.
Men som i detta fall så var det nu Zenimax som ägare av Bethesda som drog igång det hela och försöker få rätt i detta ärende. Samtidigt som de egentligen skulle kunna sitta i samma sits som Notch i och med deras uppköp av id Software som med sitt spel Rage har i närmare grad större likhet med Streets of Rage till namnet än vad Scrolls har gentemot Bethesdas The "Elder Scrolls - [Titel]"
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.

Ja det är viktigt med dessa principer med varumärken och copyright, men i detta fall tycker jag att det går övergränsen. Speciellt (om jag nu förstått det rätt) då Scrolls inte ens är samma typ av spel som The Elder Scolls spelen.

Vi kan ju ta en titt på "Star Trek" och "Star Wars", helt olika i sitt kanon, dvs. ursprung och syfte, men den senarenämnda lånade onekligen "Star" för att det lät riktigt fint.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar