SVT sänder e-sport från Dreamhack ikväll

Medlem

Hoppas att E-sporten blir större av det här så man ser de här oftare


signatur

In Hoc Signo - PPP

Medlem

Jäkla DOTA 2 till att dra ut på tiden... Missförstå mig inte, jag gillar DOTA 2. Men just nu vill jag se SC2-finalen!

Way to go SVT! Dom har verkligen jobbat upp sig de senaste åren när det gäller programkvalité. Nu väntar jag bara på att de återupplivar Kontroll igen!

phi
Medlem

Det var ju för fan inte DOTA2 jag ville se.

Medlem

dbbelpost...


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Villeju intese DOTA ville se SC2!

Tyvärr verkar det som att SC2 spelades igår?
http://dhopen.binarybeast.com/


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Det är dock DOTA 2, inte SC2.

Inaktiv

Tror nog fasen DotA2 spöar SC2 vad gäller tittvänlig esport. Kanske dock bara är för att jag är mer insatt i DotA än i SC2.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem

jodå SC2 finalen körs snart sa dom nyss, nice!:)


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Väldigt uppskattat! Kan inte kolla live på datorn pga skitdåligt nät just nu. Härlig överraskning.

Medlem

SC2 finalen är sjukt intensiv

Inaktiv
Skrivet av NsMs:

Vad jag vet så frågar de bara ett antal personer (minst 1000 ska det vara för att räknas som tillförlitligt tror jag) om de kommer se på ett program och sen så tar de bara x9000. De flesta har ju också boxen på hela tiden även om de inte tittar så att kolla vilka som är på kanalen funkar inte.

Stämmer bra, exakt såhär går det till.

Så man ska inte lita alldeles för mycket på tittarsiffror som rapporteras då det kan visa rätt fel. Precis som opinionsundersökningar, ett parti kan ha 5% med en undersökning och 9% med en annan beroende på vilka som utförde undersökningen.

Medlem
Skrivet av Morgurthion:

Tror nog fasen DotA2 spöar SC2 vad gäller tittvänlig esport. Kanske dock bara är för att jag är mer insatt i DotA än i SC2.

Kan inte hålla med. Ska jag vara helt ärlig så tyckte jag Dota2 tävlingen var fruktansvärt tråkig.

Detta kommer från någon som inte är insatt i några av spelen.

Medlem

Jag såg det här igår. Tyckte ena laget inte var så super roliga att kolla på. Dom gröna ägde ju dom röda haha =).

Medlem

Synd att dom inte visade CS SM och Cs turneringen imo. Fnatic sopade ju banan! SVT får rekrytera Heaton och Walle

Medlem

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.


signatur

IDKFA

Kunde ni verkligen inte ha skrivit detta en aning tidigare igår?

Medlem
Skrivet av qweex2:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av qweex2:

Är själv inte så intresserad av att kolla, men tycker det är en bra grej att stötta. Tänker därför ha på TVn på SVT2 när det sänds, så får dom en tittare till. Vem vet, jag kanske till och med tycker det är roligt (har nog aldrig kollat på en SC2-match förut).

Nu vet jag ju iofs inte hur många som faktiskt vill titta på SC2, men ju fler tittare, desto bättre (i SVT:s ögon). Om fler gör som jag kanske vi får se mer e-sport på svensk TV i framtiden

Du måste dock ha en sån där dosa som faktiskt rapporterar att du tittar på SVT för att dem ska kunna veta att du tittar

Hmm, har aldrig reflekterat över det. Aldrig tänkt på hur det skulle gå till, men jag trodde dom kunde se det ändå på något sätt Hur gör dom till exempel när dom rapporterar att "såhär många tittare har vi aldrig haft förut", eller "x tittare är nytt rekord"?

Har dom kanske en bunt hushåll som rapporterar vad dom tittar på, och sedan räknas något snittvärde över hela landet ut?

Min familj har faktiskt haft en sån där låda runt 5 år nu.
De kommer och kopplar in den i TV:n (nyare modeller lyssnade på högtalarna) så behöver man logga in med ålder och kön när man ska titta på TV.
Om man är en del av de som bor i hushållet har man snabbinloggning så det är bara att trycka på en knapp.

Kommer ihåg att morsan hade på UR när hon lagade mat bara för att hon tyckte att det var bra att vi hade sådant så att det var bäst att det blev registrerat.

Medlem

Uppskattade sändningen trots att jag inte är speciellt intresserad av e-sport egentligen. Kvalitémässigt så var det ju dock rätt enkelt att välja att streama över internet istället för att kolla på TVn då jag saknar HD-kanaler.

Det enda jag kan "klaga" på är den svenska "hallåan". Jag hör till den skara som kan tycka att det är fånigt att använda "online-förkortningar" i talspråk och utelämna personernas egentliga namn och endast presentera dem med deras nickname.

Bra initiativ av SVT dock!

Medlem

Första gång jag ser något sånt här och det var faktiskt roligt att kolla på. Jag har aldrig varit stor strategi spelare håller ofta till RPG men jag måste säga vilken jäkla multitasking de har, älskade hur han (Mana) vinnaren använde sina sköldar helt sjukt, alla säkert spelar så men för mig var det nytt eftersom som sagt jag spelar inte mycket strategi spel.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Inaktiv

Skicka gärna mail till svt och skriv några uppskattande ord så att vi får se mer e-sport i tv!

Medlem
Skrivet av anon_80744:

Skicka gärna mail till svt och skriv några uppskattande ord så att vi får se mer e-sport i tv!

Men produktionen höll ju ganska dålig kvalitet från SVTs sida, när de "restreamade" Dreamhacks stream så var det bra men så fort de skulle göra något eget så gick produktionsnivån ned avsevärt. Det kändes som att ett par mediaelever hade slängt ihop något över en helg.

Medlem

inget jag ville titta på (sett mig trött på SC2matcher) men jag tycker endå det är bra att sånt här sänds, bra intiativ av svt!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skrivet av eagiz:
Skrivet av FilleLunkan:

Skicka gärna mail till svt och skriv några uppskattande ord så att vi får se mer e-sport i tv!

Men produktionen höll ju ganska dålig kvalitet från SVTs sida, när de "restreamade" Dreamhacks stream så var det bra men så fort de skulle göra något eget så gick produktionsnivån ned avsevärt. Det kändes som att ett par mediaelever hade slängt ihop något över en helg.

Tror snarare att det handlade om att Svt provade nya nya marker genom att sända detta, för att kolla hur stor dragkraft tv-sänd e-sport kan ha, därav det låga produktionsvärdet.

Medlem

Riktigt kul att SVT sände från Dreamhack! Fick MLG vibbar av det vilket var riktigt kul, även fast jag inte lirar SC2!

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.

Det är inget RTS, och inga av de snygga sakerna och detaljerna är där bara för att att det ska vara snyggt eller detaljerat. Men till skillnad från StarCrafts 1vs1-matcher så är det totalt tio spelare som möts i en match. Alla spelare styr varsin unik hjälte med minst fyra stycken väldigt kraftfulla abilities. Varje hjälte har även plats för sex stycken item, som många av dem ger aura-effekter eller ibland till och med nya abilities, Utöver det finns det runor, minions, netrala creeps, roshan, turrets, förstörbara träd, fow osv osv. Att det ser rörigt ut beror på att du inte vet vad som händer, det är INTE tvärt om; att du inte vet vad som händer för att det är rörigt. Effekterna Valve använder sig av är till för att göra hela den här soppan MINDRE rörig, och som DotA-spelare måste jag säga att de lyckats djävligt bra. Kan du varje hjältes abilities osv så är det istället extremt tydligt vad som pågår på skärmen.

Så jag förstår självklart att StarCraft är mycket lättare att följa för den oinsatte, men förstår man sig på DotA så är det en mycket intressantare sport. StarCraft är också intressant, men det blir lite som att jämföra Tennis med Hockey, en 1v1-sport mot en lagsport, och jag tycker helt enkelt att lagsporter är så sjukt mycket mer intressant.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av mrFluffy:

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.

Det är inget RTS, och inga av de snygga sakerna och detaljerna är där bara för att att det ska vara snyggt eller detaljerat. Men till skillnad från StarCrafts 1vs1-matcher så är det totalt tio spelare som möts i en match. Alla spelare styr varsin unik hjälte med minst fyra stycken väldigt kraftfulla abilities. Varje hjälte har även plats för sex stycken item, som många av dem ger aura-effekter eller ibland till och med nya abilities, Utöver det finns det runor, minions, netrala creeps, roshan, turrets, förstörbara träd, fow osv osv. Att det ser rörigt ut beror på att du inte vet vad som händer, det är INTE tvärt om; att du inte vet vad som händer för att det är rörigt. Effekterna Valve använder sig av är till för att göra hela den här soppan MINDRE rörig, och som DotA-spelare måste jag säga att de lyckats djävligt bra. Kan du varje hjältes abilities osv så är det istället extremt tydligt vad som pågår på skärmen.

Så jag förstår självklart att StarCraft är mycket lättare att följa för den oinsatte, men förstår man sig på DotA så är det en mycket intressantare sport. StarCraft är också intressant, men det blir lite som att jämföra Tennis med Hockey, en 1v1-sport mot en lagsport, och jag tycker helt enkelt att lagsporter är så sjukt mycket mer intressant.

Jag vet att det kallas moba den genren, men tycker fortfarande det är ett strategispel där av RTS

Sen har jag spelat den genren mycket och tycker dota 2 ser helt enkelt för j**igt ut, om man tänker på hur alla de andra spelen ser ut i samma genre. Men tur är den att smaken är som baken och man måste inte gilla allt.

Jag kollar själv mycket på olika streams, varav team och 1v1 matcher. Jag tycker dock att charmen försvinner i tex dota/lol/hon är när man inte kan lyssna på hur teamet kommunicerar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av mrFluffy:

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.

Det är inget RTS, och inga av de snygga sakerna och detaljerna är där bara för att att det ska vara snyggt eller detaljerat. Men till skillnad från StarCrafts 1vs1-matcher så är det totalt tio spelare som möts i en match. Alla spelare styr varsin unik hjälte med minst fyra stycken väldigt kraftfulla abilities. Varje hjälte har även plats för sex stycken item, som många av dem ger aura-effekter eller ibland till och med nya abilities, Utöver det finns det runor, minions, netrala creeps, roshan, turrets, förstörbara träd, fow osv osv. Att det ser rörigt ut beror på att du inte vet vad som händer, det är INTE tvärt om; att du inte vet vad som händer för att det är rörigt. Effekterna Valve använder sig av är till för att göra hela den här soppan MINDRE rörig, och som DotA-spelare måste jag säga att de lyckats djävligt bra. Kan du varje hjältes abilities osv så är det istället extremt tydligt vad som pågår på skärmen.

Så jag förstår självklart att StarCraft är mycket lättare att följa för den oinsatte, men förstår man sig på DotA så är det en mycket intressantare sport. StarCraft är också intressant, men det blir lite som att jämföra Tennis med Hockey, en 1v1-sport mot en lagsport, och jag tycker helt enkelt att lagsporter är så sjukt mycket mer intressant.

Jag vet att det kallas moba den genren, men tycker fortfarande det är ett strategispel där av RTS

Sen har jag spelat den genren mycket och tycker dota 2 ser helt enkelt för j**igt ut, om man tänker på hur alla de andra spelen ser ut i samma genre. Men tur är den att smaken är som baken och man måste inte gilla allt.

Jag kollar själv mycket på olika streams, varav team och 1v1 matcher. Jag tycker dock att charmen försvinner i tex dota/lol/hon är när man inte kan lyssna på hur teamet kommunicerar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av mrFluffy:

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.

Det är inget RTS, och inga av de snygga sakerna och detaljerna är där bara för att att det ska vara snyggt eller detaljerat. Men till skillnad från StarCrafts 1vs1-matcher så är det totalt tio spelare som möts i en match. Alla spelare styr varsin unik hjälte med minst fyra stycken väldigt kraftfulla abilities. Varje hjälte har även plats för sex stycken item, som många av dem ger aura-effekter eller ibland till och med nya abilities, Utöver det finns det runor, minions, netrala creeps, roshan, turrets, förstörbara träd, fow osv osv. Att det ser rörigt ut beror på att du inte vet vad som händer, det är INTE tvärt om; att du inte vet vad som händer för att det är rörigt. Effekterna Valve använder sig av är till för att göra hela den här soppan MINDRE rörig, och som DotA-spelare måste jag säga att de lyckats djävligt bra. Kan du varje hjältes abilities osv så är det istället extremt tydligt vad som pågår på skärmen.

Så jag förstår självklart att StarCraft är mycket lättare att följa för den oinsatte, men förstår man sig på DotA så är det en mycket intressantare sport. StarCraft är också intressant, men det blir lite som att jämföra Tennis med Hockey, en 1v1-sport mot en lagsport, och jag tycker helt enkelt att lagsporter är så sjukt mycket mer intressant.

Jag vet att det kallas moba den genren, men tycker fortfarande det är ett strategispel där av RTS

Sen har jag spelat den genren mycket och tycker dota 2 ser helt enkelt för j**igt ut, om man tänker på hur alla de andra spelen ser ut i samma genre. Men tur är den att smaken är som baken och man måste inte gilla allt.

Jag kollar själv mycket på olika streams, varav team och 1v1 matcher. Jag tycker dock att charmen försvinner i tex dota/lol/hon är när man inte kan lyssna på hur teamet kommunicerar.

I vilka spel brukar man höra hur spelarna kommunicerar..?

Jag har sett på många turneringar i alla möjliga spel, aldrig har jag samtidigt hört hur spelarna kommunicerar...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av mrFluffy:

Dota 2 var skit, sc2 var grymt. Kom på igår varför jag inte gillar dota 2, för mycket "snygga" saker och detalier för ett rts. Blir bara rörigt.

Det är inget RTS, och inga av de snygga sakerna och detaljerna är där bara för att att det ska vara snyggt eller detaljerat. Men till skillnad från StarCrafts 1vs1-matcher så är det totalt tio spelare som möts i en match. Alla spelare styr varsin unik hjälte med minst fyra stycken väldigt kraftfulla abilities. Varje hjälte har även plats för sex stycken item, som många av dem ger aura-effekter eller ibland till och med nya abilities, Utöver det finns det runor, minions, netrala creeps, roshan, turrets, förstörbara träd, fow osv osv. Att det ser rörigt ut beror på att du inte vet vad som händer, det är INTE tvärt om; att du inte vet vad som händer för att det är rörigt. Effekterna Valve använder sig av är till för att göra hela den här soppan MINDRE rörig, och som DotA-spelare måste jag säga att de lyckats djävligt bra. Kan du varje hjältes abilities osv så är det istället extremt tydligt vad som pågår på skärmen.

Så jag förstår självklart att StarCraft är mycket lättare att följa för den oinsatte, men förstår man sig på DotA så är det en mycket intressantare sport. StarCraft är också intressant, men det blir lite som att jämföra Tennis med Hockey, en 1v1-sport mot en lagsport, och jag tycker helt enkelt att lagsporter är så sjukt mycket mer intressant.

Jag vet att det kallas moba den genren, men tycker fortfarande det är ett strategispel där av RTS

Sen har jag spelat den genren mycket och tycker dota 2 ser helt enkelt för j**igt ut, om man tänker på hur alla de andra spelen ser ut i samma genre. Men tur är den att smaken är som baken och man måste inte gilla allt.

Jag kollar själv mycket på olika streams, varav team och 1v1 matcher. Jag tycker dock att charmen försvinner i tex dota/lol/hon är när man inte kan lyssna på hur teamet kommunicerar.

I vilka spel brukar man höra hur spelarna kommunicerar..?

Jag har sett på många turneringar i alla möjliga spel, aldrig har jag samtidigt hört hur spelarna kommunicerar...

Jag pratade mest om streams då, men eftersom jag sett streams där de gör det och sen när man ser utan att de kommunicerar så blir det rätt platt i mitt tycke.


signatur

IDKFA

123
Skriv svar