Arma III-utvecklare gripna för spioneri i Grekland

Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

sumererna var väll rätt långt före grekerna vill jag minas .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av tetuti:

Lite slapphänt journalistik med hänsyn till källhänvisningen; att tacka PCG för något de i sin tur hänvisar till EDGE visar på att ni (läs FZ) inte har studerat PCG's artikel särskilt ingående.

"Jag känner en snubbe som känner en snubbe..."

Nu ska vi inte vara såna. Har du verkligen läst artiklarna själv? PCG gav ett litet tack till Edge för att dom uppmärksammat händelsen, men den mesta informationen har dom plockat från andra ställen. Läs själv Edges artikel och jämför, den är inte direkt matnyttig om man säger så. Dessutom hänvisade ju Edge faktiskt till In.gr, vilket även PCG gjorde.

Tycker det var rätt av FZ att hänvisa till PCG


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan den ekonomiska krisen och att två personer blir arresterade för spionage. Inte heller varför alla helt plötsligt ska vara rent ut sagt diskriminerande mot hela Greklands befolkning, även den som saknar den gemene mannens intelligensnivå måste väl ändå förstå att man inte helt enkelt kan skylla på landets befolkning i sin helhet för något som har ett flertal bakomliggande orsaker.

Och nu när vi även är inne på detta ämne, så kan man konstatera att den ekonomiska krisen har slagit extra hårt mot Grekland. Detta beror främst på fyra olika faktorer: Dels är man starkt beroende av exportinkomster och turism, något som tenderar att minska i tider av ekonomisk kris. Dels är det införandet av euron som har skadat landet, när Europeiska Centralbanken sätter räntenivån är det de stora ekonomiska makternas behov (läs: Frankrike och Tyskland) som styr, inte ett mindre lands behov i Europas utkanter.

Den tredje faktorn som spelar in är att man sålt ut stora delar av den offentliga sektorn och sänkt skatterna för företagen under tidigare kriser, något som har orsakat stora förluster för den grekiska staten. Den fjärde faktorn, som hänger ihop med den ovan nämnda; är som det ofta påpekas skattesmitningar. Nämnvärt är dock att detta sker i överlag mest bland höginkomsttagare och storföretag. Jag vill minnas att KKE gjorde ett uttalande för drygt ett år sedan, där man påpekade att storföretagen endast bidrog med cirka 2,5 miljoner euro i skatt, något som egentligen borde inbringa en inkomst på 50 miljoner euro till den grekiska staten. Dessa storföretag och individer har även sammanlagt drygt 620 miljarder euro på Schweiziska bankkonton, något som till och med överträffar den beryktade grekiska statsskulden.

Slutligen, för att motverka eventuella fördomar som folk har om grekerna:
Det har påståtts att grekerna är lata, ändå är deras genomsnittliga arbetstimmar per vecka 41,3. Detta medan det europeiska genomsnittet ligger på 36,6 enligt EU:s statistikbyrå.
Det har påståtts att de pensionerar sig i tidig ålder, dock är den genomsnittliga pensionsåldern 61,4 år. I Sverige har vi visserligen en högre pensionsålder, men Grekland ligger ändå över Europa-snittet.

Medlem
Skrivet av qweex2:
Skrivet av tetuti:

Lite slapphänt journalistik med hänsyn till källhänvisningen; att tacka PCG för något de i sin tur hänvisar till EDGE visar på att ni (läs FZ) inte har studerat PCG&amp;#039;s artikel särskilt ingående.

"Jag känner en snubbe som känner en snubbe..."

Nu ska vi inte vara såna. Har du verkligen läst artiklarna själv? PCG gav ett litet tack till Edge för att dom uppmärksammat händelsen, men den mesta informationen har dom plockat från andra ställen. Läs själv Edges artikel och jämför, den är inte direkt matnyttig om man säger så. Dessutom hänvisade ju Edge faktiskt till In.gr, vilket även PCG gjorde.

Tycker det var rätt at FZ att hänvisa till PCG

Precis, felet från min sida var väl dock att jag skulle ha nämnt att ursprungstipset kom från Edge, även om Edge som källa inte hade fått fram mycket information. PCG kom med majoriteten av den intressanta informationen.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

I det här fallet förstår jag inte var Greklands intelligens kommer in i diskussionen, det är ju inte dom som är idioterna i dramat.

Medlem
Skrivet av Hjelmern:

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan den ekonomiska krisen och att två personer blir arresterade för spionage. Inte heller varför alla helt plötsligt ska vara rent ut sagt diskriminerande mot hela Greklands befolkning, även den som saknar den gemene mannens intelligensnivå måste väl ändå förstå att man inte helt enkelt kan skylla på landets befolkning i sin helhet för något som har ett flertal bakomliggande orsaker.

Och nu när vi även är inne på detta ämne, så kan man konstatera att den ekonomiska krisen har slagit extra hårt mot Grekland. Detta beror främst på fyra olika faktorer: Dels är man starkt beroende av exportinkomster och turism, något som tenderar att minska i tider av ekonomisk kris. Dels är det införandet av euron som har skadat landet, när Europeiska Centralbanken sätter räntenivån är det de stora ekonomiska makternas behov (läs: Frankrike och Tyskland) som styr, inte ett mindre lands behov i Europas utkanter.

Den tredje faktorn som spelar in är att man sålt ut stora delar av den offentliga sektorn och sänkt skatterna för företagen under tidigare kriser, något som har orsakat stora förluster för den grekiska staten. Den fjärde faktorn, som hänger ihop med den ovan nämnda; är som det ofta påpekas skattesmitningar. Nämnvärt är dock att detta sker i överlag mest bland höginkomsttagare och storföretag. Jag vill minnas att KKE gjorde ett uttalande för drygt ett år sedan, där man påpekade att storföretagen endast bidrog med cirka 2,5 miljoner euro i skatt, något som egentligen borde inbringa en inkomst på 50 miljoner euro till den grekiska staten. Dessa storföretag och individer har även sammanlagt drygt 620 miljarder euro på Schweiziska bankkonton, något som till och med överträffar den beryktade grekiska statsskulden.

Slutligen, för att motverka eventuella fördomar som folk har om grekerna:
Det har påståtts att grekerna är lata, ändå är deras genomsnittliga arbetstimmar per vecka 41,3. Detta medan det europeiska genomsnittet ligger på 36,6 enligt EU:s statistikbyrå.
Det har påståtts att de pensionerar sig i tidig ålder, dock är den genomsnittliga pensionsåldern 61,4 år. I Sverige har vi visserligen en högre pensionsålder, men Grekland ligger ändå över Europa-snittet.

Tack detta är ett av ganska få vettiga inlägg i den här diskussionen som förs här på fz. Alltför många ser chockrubriker i kvällspressen och tror att allt hänger på pensionsålder eller enbart på korruption, så är det självklart inte.

Inaktiv

En risk de säkert var medvetna om, de åker ju faktiskt till ett land som varit en topstyrd diktatur under hela sin existens.

Vad är skillnaden på spionage och spioneri? Är spioneri den juridiska benämningen?

Medlem
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Finns väl inget bevis på att matten uppfanns i grekland eller av greker, forskare har teorier om var och hur den kan ha utvecklats men samtidigt behöver det inte betyda att grekland är världens smartaste land för att en person eller en liten grupp kom på matematiken. Du frågar t.om själv om grekland inte är världens smartaste, du vet ju inte själv. Vill inte vara emot dig, bara nämner allmänt som en argumentation.

Medlem

De kanske skall börja betala skatt först och sluta lata sig.
Arma 3 och spionage, lite långsökt. ge dem böter och beslagta bilderna.

Medlem

Följ lagen eller bli straffad efter den. Att det ska vara så svårt att förstå för vanliga människor. Ta er nu samman och se det som det är. Två utländska medborgare har fotat ett skyddsobjekt eller liknande i syfte att föra vidare det de fotat i ett spel. Syftet till att de fotat något som varit förbjudet att fota och är straffbart att fota saknar betydelse, de har brutit mot lagen. Att de ämnat sprida bilderna i digital form i ett spel måste sägas vara en förvärrande omständighet då det gör informationen tillgänglig till flera främmande makter och utan några större problem.

Medlem
Skrivet av Jormun:
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Finns väl inget bevis på att matten uppfanns i grekland eller av greker, forskare har teorier om var och hur den kan ha utvecklats men samtidigt behöver det inte betyda att grekland är världens smartaste land för att en person eller en liten grupp kom på matematiken. Du frågar t.om själv om grekland inte är världens smartaste, du vet ju inte själv. Vill inte vara emot dig, bara nämner allmänt som en argumentation.

Det här var ett vettigt inlägg.
Man kan svara utan att smutskasta folk!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Hjelmern:

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan den ekonomiska krisen och att två personer blir arresterade för spionage. Inte heller varför alla helt plötsligt ska vara rent ut sagt diskriminerande mot hela Greklands befolkning, även den som saknar den gemene mannens intelligensnivå måste väl ändå förstå att man inte helt enkelt kan skylla på landets befolkning i sin helhet för något som har ett flertal bakomliggande orsaker.

Och nu när vi även är inne på detta ämne, så kan man konstatera att den ekonomiska krisen har slagit extra hårt mot Grekland. Detta beror främst på fyra olika faktorer: Dels är man starkt beroende av exportinkomster och turism, något som tenderar att minska i tider av ekonomisk kris. Dels är det införandet av euron som har skadat landet, när Europeiska Centralbanken sätter räntenivån är det de stora ekonomiska makternas behov (läs: Frankrike och Tyskland) som styr, inte ett mindre lands behov i Europas utkanter.

Den tredje faktorn som spelar in är att man sålt ut stora delar av den offentliga sektorn och sänkt skatterna för företagen under tidigare kriser, något som har orsakat stora förluster för den grekiska staten. Den fjärde faktorn, som hänger ihop med den ovan nämnda; är som det ofta påpekas skattesmitningar. Nämnvärt är dock att detta sker i överlag mest bland höginkomsttagare och storföretag. Jag vill minnas att KKE gjorde ett uttalande för drygt ett år sedan, där man påpekade att storföretagen endast bidrog med cirka 2,5 miljoner euro i skatt, något som egentligen borde inbringa en inkomst på 50 miljoner euro till den grekiska staten. Dessa storföretag och individer har även sammanlagt drygt 620 miljarder euro på Schweiziska bankkonton, något som till och med överträffar den beryktade grekiska statsskulden.

Slutligen, för att motverka eventuella fördomar som folk har om grekerna:
Det har påståtts att grekerna är lata, ändå är deras genomsnittliga arbetstimmar per vecka 41,3. Detta medan det europeiska genomsnittet ligger på 36,6 enligt EU:s statistikbyrå.
Det har påståtts att de pensionerar sig i tidig ålder, dock är den genomsnittliga pensionsåldern 61,4 år. I Sverige har vi visserligen en högre pensionsålder, men Grekland ligger ändå över Europa-snittet.

Som Sverige dvs. men ingen kris här just nu i alla fall. Alla greker är skattesmitare skyll nu inte på höginkomsttagarna bara för att de tjänar mer. Procentuellt är det lika mycket över hela befolkningen.

Medlem
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

om de nu "kom på matten" så har de fanimej inte lärt sig att applicera den på verkligenheten ännu i varje fall...

Medlem
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Mogres:
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Han menar väl i nutid, dingus. Jag har inte hört om någon ny matte revelation från Grekland det senaste århundradet. De har ju till och med haft seriösa problem med ekonomin på sistone.

Vilka snillen, grekerna.

man är inte trög om man har ekonomiska problem

jo

Medlem
Skrivet av Hjelmern:

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan den ekonomiska krisen och att två personer blir arresterade för spionage. Inte heller varför alla helt plötsligt ska vara rent ut sagt diskriminerande mot hela Greklands befolkning, även den som saknar den gemene mannens intelligensnivå måste väl ändå förstå att man inte helt enkelt kan skylla på landets befolkning i sin helhet för något som har ett flertal bakomliggande orsaker.

Och nu när vi även är inne på detta ämne, så kan man konstatera att den ekonomiska krisen har slagit extra hårt mot Grekland. Detta beror främst på fyra olika faktorer: Dels är man starkt beroende av exportinkomster och turism, något som tenderar att minska i tider av ekonomisk kris. Dels är det införandet av euron som har skadat landet, när Europeiska Centralbanken sätter räntenivån är det de stora ekonomiska makternas behov (läs: Frankrike och Tyskland) som styr, inte ett mindre lands behov i Europas utkanter.

Den tredje faktorn som spelar in är att man sålt ut stora delar av den offentliga sektorn och sänkt skatterna för företagen under tidigare kriser, något som har orsakat stora förluster för den grekiska staten. Den fjärde faktorn, som hänger ihop med den ovan nämnda; är som det ofta påpekas skattesmitningar. Nämnvärt är dock att detta sker i överlag mest bland höginkomsttagare och storföretag. Jag vill minnas att KKE gjorde ett uttalande för drygt ett år sedan, där man påpekade att storföretagen endast bidrog med cirka 2,5 miljoner euro i skatt, något som egentligen borde inbringa en inkomst på 50 miljoner euro till den grekiska staten. Dessa storföretag och individer har även sammanlagt drygt 620 miljarder euro på Schweiziska bankkonton, något som till och med överträffar den beryktade grekiska statsskulden.

Slutligen, för att motverka eventuella fördomar som folk har om grekerna:
Det har påståtts att grekerna är lata, ändå är deras genomsnittliga arbetstimmar per vecka 41,3. Detta medan det europeiska genomsnittet ligger på 36,6 enligt EU:s statistikbyrå.
Det har påståtts att de pensionerar sig i tidig ålder, dock är den genomsnittliga pensionsåldern 61,4 år. I Sverige har vi visserligen en högre pensionsålder, men Grekland ligger ändå över Europa-snittet.

Dina 4 faktorer är snarae argument för att den genomsnittlige greken faktiskt är lite dummare.
1. Att tillåta en ekonomi att bli så beroende av en abstrakt inkomstkälla som turism är inte smart?
2. Medlemskap i EU (och därigenom EMU) röstades fram av det grekiska folket. Länder som fått välja (antingen genom att rösta nej till EU (Norge) eller rösta nej till EMU (Sverige) har betydligt sundare ekonomier än Grekland. Inte så smart att gå med i EU om det är så uppenbart att man som långt-från-Bryssel-liggande land marginaliseras med automatik?
3. Jag misstänker att det även här ligger folkvalda grekiska representanter bakom dessa beslut?
4. Kriminalitet är alltid dumt. Både av den grekiska staten som inte sätter stopp för den och även av de grekiska företagen som skadar sitt land. Om du menar att utländska företag har "rånat" Grekland - läs om punkt 4 från början...

Och slutligen, angående din statistik på arbetstider - det spelar ingen roll hur många timmar du lägger på jobbet, det spelar större roll vad du gör när du är på jobbet. I enkelhet är det värt mer för en nationalekonomi att en kärnfysiker i Sverige jobbar 36 timmar/vecka än att en grekisk glassförsäljare på beachen jobbar 61 timmar/vecka...

Medlem
Skrivet av Sandman666:
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Mogres:
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Han menar väl i nutid, dingus. Jag har inte hört om någon ny matte revelation från Grekland det senaste århundradet. De har ju till och med haft seriösa problem med ekonomin på sistone.

Vilka snillen, grekerna.

man är inte trög om man har ekonomiska problem

jo

Jag håller med davvearak faktiskt, även de rikaste personerna hamnar i kläm och får ekonomiska problem vilket är svårt att tro men det är sant, sker när du minst anar.

Medlem
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

För jag kommer också ihåg när alla Greker gemensamt satte sig ner och löste komplicerade matematiska problem som länge gäckat övriga världens vise män, speciellt när jag blundar, och generaliserar allt vad jag kan.

Medlem

Regeringen i Grekland framstår iallafall för mig som en aning fundamentalistiska. Förbjöd dom inte internetcafeer och liknande för några år sedan? Kommer inte ihåg vad det gällde, men jag vill minnas att det var korkat.

Medlem

Hoppas att de lyckas lösa missförståndet. :\ Vore jäkligt tråkigt för alla om de fick fängelsestraff...

Medlem

Orsaken till att Grekland tar militär säkerhet ganska allvarligt är främst spänningarna mellan dem och Turkiet sedan Cypern invaderades, närheten till västbanken och flera länder i norra Afrika som har drabbats av oroligheter bidrar nog ganska kraftigt med.
Hade de tillstånd löser det sig nog men det är faktiskt olagligt och straffbart att fotografera militära anläggningar i Sverige också så det här är inget konstigt alls.

Medlem

"Hur tänker du kring det här?"

jag viste inte att grekland hade råda att ha sina militär baser öppna

Medlem
Skrivet av Sharpblade:

Tjaa, eller så är det kanske inte så smart att stå och fota militäranläggningar i ett främmande land och tro att det är helt ok..

Här i Sverige är de ju klassade som skyddsobjekt och att stå och fotografera ett skyddsobjekt är ju olagligt, oavsett nationalitet.

Sedan att dra igång ett åtal som leder till fällande (och strängare) domar med tanke på deras uppsåt är ju en annan femma

Edit: Pucktvåa..

Man får inte heller teckna av ett skyddsobjekt, gör man det så ska man vara beredd på att ge en jävligt bra förklaring...

Medlem

Jag tycker själv att bohemia borde skrota idén med Grekland... Ge oss nordic operations innehållande norra delarna av sverige och norge!

Medlem

Man kan tycka att det borde lösa sig, men om Grekland vill skapa ett exempel så är det kört. Det är inte så smart att ta bilder på en militär anläggning utan tillstånd, särskilt inte om man ska lägga in det i ett spel där flera hundra tusen människor kommer se det också. Kanske förtjänar dom fängelse för sin stupidity?

Medlem
Skrivet av nils45:

Man kan tycka att det borde lösa sig, men om Grekland vill skapa ett exempel så är det kört. Det är inte så smart att ta bilder på en militär anläggning utan tillstånd, särskilt inte om man ska lägga in det i ett spel där flera hundra tusen människor kommer se det också. Kanske förtjänar dom fängelse för sin stupidity?

Frågan är ju dock om det är rätt personer som straffas isf... Bohemia kanske skickade iväg två stackare med uppgift att fotografera diverse militära områden, utan anvisning om att fråga om lov. Vad gör man som anställd i den situationen? Man litar förmodligen på företaget man jobbar hos, och hoppas att dom har koll på vilka regler som gäller. Inte helt lätt att veta vilka länder som har vilka regler, även om dom flesta av oss kanske hade ifrågasatt uppgiften innan dom genomförde den.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Digu21:

Såå två personer som står helt öppet och fotograferar på en mlitärbas är plötsligt ondskefulla spioner ??

Hur vet du att de stod helt öppet? Dessutom, hade du stått och filmat ett skyddsobjekt i Sverige så hade Polisen gripit dig för olovlig avbildning. Så det är inte någon grekisk förekomst.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:
Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

Skrivet av davvearak:
Skrivet av Molotov:

tja vad säger man.
Grekland, har ju bevisats att det inte är världens smartaste folk heller.

är grekland inte världens smartaste? för vem fan kom på mattten o allt annat sånt skit

sumererna var väll rätt långt före grekerna vill jag minas .

Egyptierna var tidigt ute också.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Bra gjort av grekiska myndigheter, för det är ju rätt uppenbart att dessa män tagit foton i syfte att förbereda för en Tjeckisk invasion av Grekland. Att finna bra landstidningsplattser kommer minimera förlusterna för den tjeckiska flottan!

Bara för att de kommer från Tjeckien betyder ju inte det att dem de möjligen spionerar för måste vara Tjecker. Med din logik så måste alla spioner arbeta för sitt eget land. Det stämmer ju inte, eller hur?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv

grekland va intressant under antiken , nu är det tråkigt och grått

123
Skriv svar