Sluta med "Vad tycker ni?"-nyheter.

Medlem
Sluta med "Vad tycker ni?"-nyheter.

Antagligen har det gjorts någon fin marknadsföringsundersökning om hur mycket tid personer lägger ner på nyhetssidor, där man sett en viss ökad "närvaro" när artiklar skrivs med slutraden "Vad tycker ni?".

Min åsikt om det här är att det det känns både oseriöst och fördummande av sina läsare, men framför allt får jag en frän smak av onödigt tiggeri. Dessutom tror jag att om man nu TYCKER något om själva nyheten så kommer man kommentera i vilket fall som helst, och OM nu den otroligt infantila frågan skulle påverka något väsentligt skulle det i så fall vara mer kommentarer i form av "Nej." "Ja.", dvs. helt irrelevanta inlägg i en "diskussionstråd".

Sluta upp med dessa pubertala skrik efter uppmärksamhet och koncentrera er på att skriva nyheter, inte "första diskussionsinlägg" - låt diskussionerna uppkomma om läsarna finner intresse.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Sluta upp med dessa pubertala skrik efter uppmärksamhet

Det är ju sådant du sysslar med regelbundet, så ganska så ironiskt att det kommer ifrån dig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Det finns en poäng i det du säger, det får absolut inte kännas skitnödigt.


signatur
phi
Medlem

Kan väl ärligt talat säga att jag också stört mig en hel del på det. Som Carl här ovan uttryckte det så har det ofta känts väldigt "skitnödigt" varpå jag struntat i att läsa kommentarerna helt och hållet.

Medlem

Håller med Bjosarn här.

Medlem

Jag håller med om att det är oproffsigt. Det är väldigt vanligt på FZ, speciellt när skribenten inte hittat/orkat hitta särskilt mycket information om ämnet i fråga och "fyller ut" med sådana där frågor till läsarna.


signatur

Imperator

Medlem

Det känns i vilket fall som detta "fenomen" har förekommit allt mer på senare tid. De mest intressanta trådarna är ironiskt nog under allmänt snack, imo. Nyhetsinläggen och ibland recensionerna känns mest som "arkadhall" där man "fiskar" efter att få flest poäng (tummar upp). Har själv skrivit i dessa, fast aldrig med tanken att söka uppmärksamhet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Det känns i vilket fall som detta "fenomen" har förekommit allt mer på senare tid. De mest intressanta trådarna är ironiskt nog under allmänt snack, imo. Nyhetsinläggen och ibland recensionerna känns mest som "arkadhall" där man "fiskar" efter att få flest poäng (tummar upp). Har själv skrivit i dessa, fast aldrig med tanken att söka uppmärksamhet.

Jag som trodde folk skrev i artiklars kommentarfält för att de hade en åsikt


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av magma:

Det känns i vilket fall som detta "fenomen" har förekommit allt mer på senare tid. De mest intressanta trådarna är ironiskt nog under allmänt snack, imo. Nyhetsinläggen och ibland recensionerna känns mest som "arkadhall" där man "fiskar" efter att få flest poäng (tummar upp). Har själv skrivit i dessa, fast aldrig med tanken att söka uppmärksamhet.

Jag som trodde folk skrev i artiklars kommentarfält för att de hade en åsikt

Vad varje enskild person bestämmer sig för att skriva som kommentar till en artikel får stå för dom själva.
Spekulerar om att det nya systemet kan vara en bidragande faktor.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det stör mig verkligen inte. Snarare tvärtom att det inte blir så jävla skitnödigt korrekt.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Redaktör

Jag håller med om att diskussionsuppmaningar används lite för ofta och lite för slarvigt. Vi tar en diskussion om det internt.


signatur
Medlem

Jag ser faktiskt inte problemet.

Jag tror knappast "Vad tycker ni?" frågan påverkar antalet onödiga och slarviga kommentarer i en artikel.

Som Bjosarn nämnde så skriver individer i artikeln om artikeln väcker intressen utan att frågan ställs men det betyder ju inte att folket kommer bete sig bättre för det.

Eller har jag förstått allting fel?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tack ni som lyssnat och det känns bra att responsen kom snabbt!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En tanke med frågorna är ju också att ha en dialog och interaktivitet med läsarna. Det är en av sakerna som är så bra med webbjournalistik – kontakten med läsarna. Varje åsikt är viktig.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

En tanke med frågorna är ju också att ha en dialog och interaktivitet med läsarna. Det är en av sakerna som är så bra med webbjournalistik – kontakten med läsarna. Varje åsikt är viktig.

Verkar som att någon tog åt sig av kritiken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Mikaelh:

En tanke med frågorna är ju också att ha en dialog och interaktivitet med läsarna. Det är en av sakerna som är så bra med webbjournalistik – kontakten med läsarna. Varje åsikt är viktig.

Verkar som att någon tog åt sig av kritiken.

Jag har säkert skrivit ett antal "skitnödiga" frågor. Men det förändrar inte vad jag just skrev. Interaktiviteten är viktig och det är en av de bästa och roligaste delarna av webbjournalistik, imo.

Jag är helt på Mikaels linje i den här frågan. Ibland har det kanske blivit någon överflödig frågeformulering här eller där, men det är inget fel i att faktiskt utnyttja de fördelar som webbpublicering ger.

Medlem

Jo precis, jag tycker det är helt rätt att uppmana till diskussion. Sedan hur man formulerar det är en svår sak, även om man har ett par olika sätt att skriva på. Läser man tio nyheter per dag så är det inte så konstigt att ungefär samma formulering kommer åter.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar