Xcom: Enemy Unknown blir enklare på Easy

Robot
Xcom: Enemy Unknown blir enklare på Easy

Läs fullständiga patch notes för senaste Xcom-uppdateringen här på FZ.

#xcom-enemy-unknown, #2k


Medlem
Xcom: Enemy Unknown blir enklare på Easy

So not right, varför ska allt bli så jäkla lätt nu för tiden!

Inaktiv
Skrivet av eine_petule:

So not right, varför ska allt bli så jäkla lätt nu för tiden!

För den lättaste svårighetsgraden, inte spelet.

Medlem

För att p12:or inte ska spamma hur värdelöst ett spel är på div. Sidor för dom inte klarar av tutorial på easy nuförtiden.

Medlem

De borde ta bort XCOM ur titeln helt och hållet enligt mig. Sorry, men jag blev så besviken på att detta var nästa steg i XCOM/UFO sagan. Utan XCOM i titeln hade jag tagit spelet för vad det är, och inte dömt det efter vad det borde varit.

Medlem

Tycker spelet är nog svårt på normal....inte omöjligt men snarare "utmanande" .... and it feels good

Medlem

Man kan få det svårare också genom att aktivera Second Wave.
Information
http://www.pcgamer.com/2012/10/17/xcom-mod-second-wave/
Installations filer.
http://xcom.nexusmods.com/mods/7


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Inaktiv

Classic är ju lagom svårt, sen har vi då normal och easy..hur lätt ska man ha det egentligen? vad är nöjet med att bara gå igenom spelet utan någon som helst utmaning?

suck..är väl därför vi har healthregen i spel..

Medlem

Kör på iron man normal.
Har kört gamla xcom spel också men det hade också en lång inlärningskurva och mycket micklande och åkte på mycket stryk i dom spelen

Men normal kanske är lite för lätt men classic om det är som gamla xcom (Har inte hunnit testa) känns som då kommer det ta tid som jag inte riktigt har i dagens läge.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blev också besviken, tyckte gameplayet och hela combat systemet var för enkelt. Det är alldeles för repetetivt och förutsägbart och hilvde vad trött jag är på att se cutscensen varje gång man stöter på en gruipp aliens. Att man inte kan överraska dem på ett vettigt sätt heller är också B, men AIn är rätt sunkig så det hade väl blivit för enkelt då.

Ufopedian är dessutom ointressant skriven och det är det första X-Com liret där jag får tvinga mig till att läsa igenom hela. Även researchen och det man manufactrar är dåligt balanserat och helt ointressant. Det mesta är skit man inte har någon nytta av och det är alldeles för lite saker att researcha tycker jag personligen. Item systemet för karaktärerna är rätt B också och basbyggandet känns menlöst och inte särkskilt genomtänkt eller polerat.
Tråkigt som fan, hade hoppats att kunna spela detta spelet till förbannelse men icke :/

Medlem
Skrivet av Ondo:

Man kan få det svårare också genom att aktivera Second Wave.
Information
http://www.pcgamer.com/2012/10/17/xcom-mod-second-wave/
Installations filer.
http://xcom.nexusmods.com/mods/7

Kör själv några av moddarna från Nexus, gör spelet mycket mer angenämt att spela nu

Spela spelet på iron man impossible om ni nu klagar på att det är svårt :/


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av Wintermist:

De borde ta bort XCOM ur titeln helt och hållet enligt mig. Sorry, men jag blev så besviken på att detta var nästa steg i XCOM/UFO sagan. Utan XCOM i titeln hade jag tagit spelet för vad det är, och inte dömt det efter vad det borde varit.

Hur kan man bli besviken på ett av årets bästa spel?

Medlem

Vill jag ha det lätt tittar jag på en god film då är det lätt ska ni veta behöver inte röra ett finger

Medlem

Jag tycker spelet är bra, inte lika bra som originalet, men ändå bra mycket bättre än många andra spel som säljs idag. Saknar en del saker från originalet (action points, multiple bases, multiple skyrangers) och är irriterad på vissa andra (free move on sight).

Medlem

Alltså jag lackar ur, när jag väljer svårighetsgraden easy så förväntar jag mig fan att det blir svårare. THE WORLD IS GOING TO HELL

Medlem
Skrivet av Fisse:

Blev också besviken, tyckte gameplayet och hela combat systemet var för enkelt. Det är alldeles för repetetivt och förutsägbart och hilvde vad trött jag är på att se cutscensen varje gång man stöter på en gruipp aliens. Att man inte kan överraska dem på ett vettigt sätt heller är också B, men AIn är rätt sunkig så det hade väl blivit för enkelt då.

Ufopedian är dessutom ointressant skriven och det är det första X-Com liret där jag får tvinga mig till att läsa igenom hela. Även researchen och det man manufactrar är dåligt balanserat och helt ointressant. Det mesta är skit man inte har någon nytta av och det är alldeles för lite saker att researcha tycker jag personligen. Item systemet för karaktärerna är rätt B också och basbyggandet känns menlöst och inte särkskilt genomtänkt eller polerat.
Tråkigt som fan, hade hoppats att kunna spela detta spelet till förbannelse men icke :/

Håller med till fullo. Det är ett bra spel i sig, men som Xcom-fan förväntar man sig mycket mer än ett brädspel med lite fluff runt.

Medlem

Jag har enbart kört på classic och tycker det motsvarar originalets svårighetsgrad ganska bra.
Tänker man inte efter lite så får man i regel betala väldigt dyrt för det, pengar är en bristvara och alliansens medlemsländer är ständigt redo att överge dig.
Tvingar dig att tänka strategiskt och försiktigt, precis som det ska vara.

Medlem

Har hittils bara spelat igenom spelet på normal, och tyckte svårighetsgraden där va hyffsat balanserad iallafall (precis påbörjat Classic). Gör inget för min del om dom gör Easy lättare, för vi som vill ha mera utmaning finns det gott om alternativ ändå (Classic, Impossible + Ironman-mode). Firaxis vill ju bara göra spelet mer tillgängligt och detta är enligt mig ett bra sätt att göra det på.

Medlem

Det är nog ganska många som vill lära sig spelet först och kör spelet på easy innan de ger sig på de svårare nivåerna.
Jag tycker det bästa systemet för svårighetsgrader var det som fanns i Thief, där man bara fick full tillgång till spelet om man körde på svåraste nivån, det motiverade en att ta den större utmaningen även om man klarat spelet på lättare nivåer bara för att få hela upplevelsen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skönt om du frågar mig. Jag är fruktansvärt usel på den här typen av spel men tycker dem är roliga. Hade ett mindre helvete med Ethereals redan på easy!

Medlem

Ser inget fel i detta så länge det inte påverkar spelet i övrigt, om det kan göra så att fler får upp ögonen för spelet så är det ju bara bra. Alla har en gång varit nybörjare, detta är lätt att glömma när man gjort något en längre tid oavsett vad det gäller (som att det idag är hur enkelt som helst att köra bil men att det inte var det när man lärde sig).

Det jag ogillar är när spelet inte låter mig själv välja svårighetsgrad utan tvingar mig att spela igenom spelet flera gånger för att nå den nivå där jag anser att spelet blir en utmaning (ett ypperligt exempel är Gears of War på Insane där sista bossen var det enda som gjorde skäl för namnet och detta tack vare att AI´n "fuskade").

Problemet med Xcom verkar inte vara svårighetsgraden utan mer att spelet inte är lika komplext som originalet samt att det verkar vara fullt av buggar (baserat på det jag läst och sett av spelet).

Medlem

Jag blir så trött när jag ser alla dessa "Det är ju alldeles för lätt" kommentarer.
Inse att alla inte sitter tio timmar om dagen och nöter spelen tills de kan banorna i sömnen. En del av oss har ett liv också.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag blir så trött när jag ser alla dessa "Det är ju alldeles för lätt" kommentarer.
Inse att alla inte sitter tio timmar om dagen och nöter spelen tills de kan banorna i sömnen. En del av oss har ett liv också.

Håller med om att det är helt meningslöst att klaga på att en svårighetsgrad som man själv inte spelar på justeras. Sen har det nog inte alltid så mycket att göra med hur mycket tid man har till att spela, jag spelar själv bara 3-4 timmar i veckan men tycker spel utan en rejäl utmaning är tråkiga.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Akronym:

Jag blir så trött när jag ser alla dessa "Det är ju alldeles för lätt" kommentarer.
Inse att alla inte sitter tio timmar om dagen och nöter spelen tills de kan banorna i sömnen. En del av oss har ett liv också.

Håller med om att det är helt meningslöst att klaga på att en svårighetsgrad som man själv inte spelar på justeras. Sen har det nog inte alltid så mycket att göra med hur mycket tid man har till att spela, jag spelar själv bara 3-4 timmar i veckan men tycker spel utan en rejäl utmaning är tråkiga.

Kan både förstå och respektera detta. Vill själv ha en "lagom" utmaning, inte för lätt, inte för svårt. Poängen är att var den där gyllene svårighetsgraden ligger är väldigt olika från person till person. Så på ett spel där man kan välja svårighetsnivå helt själv, så har jag svårt att tolerera folk som klankar ner på de lätta svårighetsnivåerna, och de som spelar på dem. Det är bara troll beteende, och sådant tillför ingenting konstruktivt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Akronym:

Jag blir så trött när jag ser alla dessa "Det är ju alldeles för lätt" kommentarer.
Inse att alla inte sitter tio timmar om dagen och nöter spelen tills de kan banorna i sömnen. En del av oss har ett liv också.

Håller med om att det är helt meningslöst att klaga på att en svårighetsgrad som man själv inte spelar på justeras. Sen har det nog inte alltid så mycket att göra med hur mycket tid man har till att spela, jag spelar själv bara 3-4 timmar i veckan men tycker spel utan en rejäl utmaning är tråkiga.

Kan både förstå och respektera detta. Vill själv ha en "lagom" utmaning, inte för lätt, inte för svårt. Poängen är att var den där gyllene svårighetsgraden ligger är väldigt olika från person till person. Så på ett spel där man kan välja svårighetsnivå helt själv, så har jag svårt att tolerera folk som klankar ner på de lätta svårighetsnivåerna, och de som spelar på dem. Det är bara troll beteende, och sådant tillför ingenting konstruktivt.

Jag instämmer helt med det.

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Akronym:

Jag blir så trött när jag ser alla dessa "Det är ju alldeles för lätt" kommentarer.
Inse att alla inte sitter tio timmar om dagen och nöter spelen tills de kan banorna i sömnen. En del av oss har ett liv också.

Håller med om att det är helt meningslöst att klaga på att en svårighetsgrad som man själv inte spelar på justeras. Sen har det nog inte alltid så mycket att göra med hur mycket tid man har till att spela, jag spelar själv bara 3-4 timmar i veckan men tycker spel utan en rejäl utmaning är tråkiga.

Kan både förstå och respektera detta. Vill själv ha en "lagom" utmaning, inte för lätt, inte för svårt. Poängen är att var den där gyllene svårighetsgraden ligger är väldigt olika från person till person. Så på ett spel där man kan välja svårighetsnivå helt själv, så har jag svårt att tolerera folk som klankar ner på de lätta svårighetsnivåerna, och de som spelar på dem. Det är bara troll beteende, och sådant tillför ingenting konstruktivt.

Problemet är dock att när de i sina undersökningar upptäcker att merparten av de som spelar inte spelar klart det eftersom de anser spelet vara för svårt så kanske de nästa gång gör ett enklare spel även för de som spelar på svåraste. Jag har sett många spelserier gå den här vägen och det bästa exemplet är Rainbow Six serien och Ghost Recon serien. Jag hade mer än gärna sett att spelen som gjordes kunde tilltala alla, ingen hade varit gladare än jag över detta, tyvärr är verkligheten helt annorlunda. Ett spel som nya Miami Hotline hade inte varit samma spel om det hade funnits en svårighetsgrad som tillät en ta mer stryk, samma sak är det med spel som I Wanna Be The Guy och dess uppföljare, tar man bort detta är dessa så tappar även spelen sin "identitet".

Det är en konst att göra ett spel som funkar lika bra för en nybörjare som en som kräver en rejäl utmaning av sina spel. Det är få utvecklare som lyckas med detta och därför blir oftast resultatet att spelet blir förenklat även för de som vill ha denna utmaning (mycket tack vare att dessa är en större målgupp och således innebär det mer pengar för utgivaren/utvecklaren).

Kan ta ett annat exempel och det är konsol, det är få spel (om än några) som tillåter en att stänga av hjälpfunktioner som Aim Assist och Auto Aim och detta är något som jag personligen stör mig på då jag vill kunna välja själv om jag vill ha detta på eller ej.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Kan ta ett annat exempel och det är konsol, det är få spel (om än några) som tillåter en att stänga av hjälpfunktioner som Aim Assist och Auto Aim och detta är något som jag personligen stör mig på då jag vill kunna välja själv om jag vill ha detta på eller ej.

Har spelat en hel del på konsol (PS3) tidigare, och tyckte det hörde till vanligheten att kunna stänga av sådana assists.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av PcGamer:

Kan ta ett annat exempel och det är konsol, det är få spel (om än några) som tillåter en att stänga av hjälpfunktioner som Aim Assist och Auto Aim och detta är något som jag personligen stör mig på då jag vill kunna välja själv om jag vill ha detta på eller ej.

Har spelat en hel del på konsol (PS3) tidigare, och tyckte det hörde till vanligheten att kunna stänga av sådana assists.

Bara för att man kan stänga av dessa via en meny så innebär det inte att så faktiskt sker. Det som händer är oftast bara att man minskar denna hjälp men den är knappast avstängd. Ett sätt att se ifall den är det är att låta siktet vara helt orört, om en fiende får det att röra sig så är det ett bevis på att hjälpen fortfarande finns kvar.

1
Skriv svar