Very high, 4xAA!

Medlem

Jag har bara en kort fråga, eftersom du ändå har Ultra.
Vad borde jag få för fps med upplösningen 1280/1024 med de här specifikationerna? (Längst ned på sidan. Och snälla, tro inte att jag gör ett lamt försök att skryta, jag vill bara ställa in rätt inställningar från början för att inte bli otroligt besviken på att det skulle hacka.)

Medlem

Ja, alltså att köpa ett ultra nu är ganska osmart, med tanke på att geforce 9 lanseras om en månad, och ultra kortet är fortfarande väldigt dyrt. Om du promt ska ha ett nytt grafikkort nu så skulle ett 8800gts 512mb bara ett betydligt bättre köp då det nästan presterar lika bra och är betydligt billigare. Eller ännu bättre, två 8800gt i SLI. Man får ett 8800gt för ca 2000:-, två stycken blir då 4000:- och där får du betydligt mer kraft och mer kraft för pengarna än ett Ultra. Hade jag varit dig hade jag dock väntat på geforce 9 helt klart. Ett ultra nu är bara osmart som fan.

Med det där systemet postat i den tråden får du ca 20 - 25 fps med allt på veryhigh i 1280x1024 och ingen AA...

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

Ja, alltså att köpa ett ultra nu är ganska osmart, med tanke på att geforce 9 lanseras om en månad, och ultra kortet är fortfarande väldigt dyrt. Om du promt ska ha ett nytt grafikkort nu så skulle ett 8800gts 512mb bara ett betydligt bättre köp då det nästan presterar lika bra och är betydligt billigare. Eller ännu bättre, två 8800gt i SLI. Man får ett 8800gt för ca 1700:-, två stycken blir då 3400:- och där får du betydligt mer kraft och mer kraft för pengarna än ett Ultra. Hade jag varit dig hade jag dock väntat på geforce 9 helt klart. Ett ultra nu är bara osmart som fan.

Med det där systemet postat i den tråden får du ca 20 - 25 fps med allt på veryhigh i 1280x1024 och ingen AA...

Jag kollade faktiskt upp de korten samt Intels och Nvidias planer inför framtiden, innan jag beställde. Men jag ansåg inte att det var värt de extra pengarna och den extra väntetiden. Så jag är medveten om att det inte är det bästa systemet. (QX9650 är ju faktiskt redan lanserad, så 6850 är redan slagen.)

Men då vet jag iallaflal att jag skall skippa AA, tack så mycket.

Medlem

Du blir nog tvungen att köra med tweaks eller sänka inställningarna lite om du ska kunna spela med flyt på veryhigh i 1280x på det systemet ändå...

Jag står fast vid att om du köper två 8800gt så får du ett betydligt snabbare system än om du bara köper ett ultra. Jag såg fel, det är 256mb versionen som kostar ca 1700:-, den vanliga 512mb versionen kostar ca 2000:-

Bäst av allt vore för dig att köpa två 8800gts 512mb i SLI så får du ännu mer kraft till priset av det samma som ett ultra (ca 5500kr)

Kör du på det, två 8800gts 512mb i SLI kommer du kunna maxa crysis i 1280x1024 och få en bra FPS, kanske att du även kan slänga på lite AA också...

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

Du blir nog tvungen att köra med tweaks eller sänka inställningarna lite om du ska kunna spela med flyt på veryhigh i 1280x på det systemet ändå...

Jag står fast vid att om du köper två 8800gt så får du ett betydligt snabbare system än om du bara köper ett ultra. Jag såg fel, det är 256mb versionen som kostar ca 1700:-, den vanliga 512mb versionen kostar ca 2000:-

Bäst av allt vore för dig att köpa två 8800gts 512mb i SLI så får du ännu mer kraft till priset av det samma som ett ultra (ca 5500kr)

Kör du på det, två 8800gts 512mb i SLI kommer du kunna maxa crysis i 1280x1024 och få en bra FPS, kanske att du även kan slänga på lite AA också...

Men saken var även den att jag tänkte att 9-serien lanseras i februari. Mot sommaren kommer värstingkorten i 9-serien (enligt Nvidia) och då sänks priset på 8-serien, som då blir gammal. Då tänkte jag faktiskt köpa ett till XFX Ultra och koppla samman i SLI för att få ökad prestanda. Låter det bra, du som kan? (Jag är inte så insatt i olika konfigurationer.)

Medlem

Det är väl en bra tanke, men ett ultra är bara lite bättre än 8800gts 512mb i de flesta spel. Dock i crysis presterar dom likvärdigt. I och med att ett 8800gts'et är så pass mycket billigare än ultra tjänar du mycket på att köpa två sådana i stället för två ultra.

Här kan du se hur 8800gts 512mb presterar mot ett ultra:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3175%20&p=3

Som du kan se, inte så stor skillnad i de flesta av spelen. Tro mig, ett ultra nu, och ett till ultra i sommar är inte en så väldigt smart lösning. Köp två 8800gts 512mb i SLI och du kommer få en riktigt fin dator som kommer kunna maxa crysis utan problem. Speciellt nu när patchen kommer on någon vecka.

signatur

Knasterband2 skrev:

Medlem

Jag som har

Ds3
e6750
8800 Gt
2048 mb ram

Kör very high på allt i multiplayer med 30-40 fps och singelplayer 45-55

signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Laxen:

Det är väl en bra tanke, men ett ultra är bara lite bättre än 8800gts 512mb i de flesta spel. Dock i crysis presterar dom likvärdigt. I och med att ett 8800gts'et är så pass mycket billigare än ultra tjänar du mycket på att köpa två sådana i stället för två ultra.

Här kan du se hur 8800gts 512mb presterar mot ett ultra:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3175%20&p=3

Som du kan se, inte så stor skillnad i de flesta av spelen. Tro mig, ett ultra nu, och ett till ultra i sommar är inte en så väldigt smart lösning. Köp två 8800gts 512mb i SLI och du kommer få en riktigt fin dator som kommer kunna maxa crysis utan problem. Speciellt nu när patchen kommer on någon vecka.

Det är dock tyvärr lite försent då datorn hämtas på fredag. (Beställdes i December.) Men jag kan inte annat än att var nöjd ändå eftersom jag aldrig haft en riktigt bra dator och nu byter upp mot en av de bättre. (SLI inte inräknat)

Hmm, nu blev texten fetstilad av någon anledning.:O

Medlem

Du behöver inte skriva i fet text bara för att jag gör det (då ska man veta att det är ett fel i FZ forum system som gör att det blir så, jag lade alltså inte dit fet stil från början)

Du kan fortfarande avbryta köpet och skicka tillbaka datorn, det enda du förlorar är frakten på 100, eller om det blir 200 sammanlagt för att det är fram och tillbaka. Så kan du göra en ny beställning med två 8800gts istället

Skrivet av FortuN:

Jag som har

Ds3
e6750
8800 Gt
2048 mb ram

Kör very high på allt i multiplayer med 30-40 fps och singelplayer 45-55

Tror jag så mycket jag vill på...

Får ca 25 - 30 fps med allt på veryhigh i 1024x768 i SP med ett överklockat 8800gtx... Eller kör du SLI? Och vilket upplösning kör du på?

signatur

Knasterband2 skrev:

Medlem
Skrivet av Laxen:

Du behöver inte skriva i fet text bara för att jag gör det (då ska man veta att det är ett fel i FZ forum system som gör att det blir så, jag lade alltså inte dit fet stil från början)

Du kan fortfarande avbryta köpet och skicka tillbaka datorn, det enda du förlorar är frakten på 100, eller om det blir 200 sammanlagt för att det är fram och tillbaka. Så kan du göra en ny beställning med två 8800gts istället

Tack för tippset:) Men jag behåller nog min beställning då jag är riktigt nöjd med den.;) Och fetstilen hade jag ingen aning om hur man blev av med, det var inte medvetet.:(

Inaktiv

kebbe_90: Grejen är ju att 8800GT i SLI (drygt 4000kr) spöar 8800Ultra (6000kr). Du sparar nästan 2000kr på att byta, och får dessutom bättre resultat i spel. Jag skulle lätt avbokat om jag var du. För ungefär 6600kr får du ju 8800GTS i SLI. Ett sådant kort slår ju Ultra i single i vissa spel!

Medlem

Må så vara, men jag behåller beställningen trots detta. Det kommer alltid att finnas bättre alternativ.

Inaktiv

Jag ska också köpa en ny dator med ett 8800 ultra kort. jag undrar om jag ska ta ett eller två stycken? blir det stor skillnad i crysis om man har två grafikkort ?

Inaktiv

Om du hade läst hela tråden hade jag inte behövt skriva igen.

I alla fall så är 8800Ultra en utgående modell och inget bra val. För lite drygt 4000kr får du 8800GT 512 i SLI som piskar 8800Ultra som kostar 6000kr. Men om du nu hade tänkt att betala 6000kr för Ultra kan du ju köra på 8800GTS 512 i SLI. Ett 8800GTS slår 8800Ultra själv i många spel.

Inaktiv

Men två ultra kort er väll bättre en 8800GT 512 i SLI ( om man bortser från priset )? eller ska jag vänta på 9 serien ? Men det lutar åt 8800GT 512 i SLI !:up:

Inaktiv

8800 GTS slår 8800 Ultra? Va snackar du om Smexy? Vart har du fått detta ifrån?

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

ja dom nya gts 2 såna i sli är ju lätt grymmare än ultra. drar mindre ström, kan överklockas grymt bra så vadå inte så konstigt.

Inaktiv

Plockade ihop en burk åt en polare för 2veckor sedan med en Q6600 på 3.4ghz och 2st Ultra i Sli och trots det systemet, så kan jag inte anse att det går bra i Crysis.
Då lirar han i 1900* upplösning (24") skärm, i DX10 och Very High och det går tungt, vissa situationer 8-10fps vilket inte är spelbart.

Kör man däremot DX9 med Very Hogh modden så går det bättre.

Men överklockning gör en hel del.

Mycket avgörs av Cpu, ju lägre hastighet på Cpu desto mer flakshalsar 8800 korten. En orginal C2D eller Quad i 3.0ghz är inget att hänga i granen om man vill lira Very High.

Kan lira Very High själv men då med Q6600 i 3.8-3.9ghz och 8800GT överklockat (den tar Ultra i spel / tester) och då håller jag kanske i snitt 30fps i Very High 1680*1050. Men det går ändå tungt i vissa strider..

Ska dock hämta ut ett GTS imorgon och det verkar lovande, kostar 2-3000:- mindre än Ultra och tar Ultra i vanliga upplösningar:

http://static.pici.se/pictures/bYblkWbRU.png

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

8800GTS slår 8800GTX i de flesta spel, och i vissa slår det 8800Ultra. Ultra är dock också bättre i en del spel.

Fan vad många det är som köper 8800Ultrakort. Jag trodde att de flesta visste att det är en utgående modell.:(

ForEvo: Din polare borde i alla fall dra ner på upplösningen. 1900 x 1200 blir jäkligt tungt i Crysis. CPU är väl faktiskt inte sådär viktigt i dagens spel? Skillnaden i prestanda beror ju i största delen på grafikkortet. Intel Core 2 Duo och Quad Core ligger i alla fall ganska jämt i prestanda i spel just nu.

Du kör väl 8800GT i SLI? Hur fan skulle det annars vara möjligt att få 30fps på Very High i 1680 x 1050 med ett 8800GT? Jag ligger på 15-20 med mitt. Nu kör jag i och för sig med E6850 men det verkar ganska konstigt.

Medlem

kom ihåg nu att 8800GTS har kommit ut i en ny bättre version här. Så folk inte rör ihopp det.

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Ja, ni rör ihop det med 8800GTS 512.
Det står inte för 512MB det är alltså namnet på själva GPU kortet. Lägg till bemärkelsen 512 om ni menar 512 kortet.. suck.

Och för den delen så är Crysis det mest CPU krävande spelet som finns nu? Så där har du fel igen Smex.

signatur

Inaktiv
Skrivet av Smexy:
Skrivet av DarthZ:

8800GTS slår 8800GTX i de flesta spel, och i vissa slår det 8800Ultra. Ultra är dock också bättre i en del spel.

Fan vad många det är som köper 8800Ultrakort. Jag trodde att de flesta visste att det är en utgående modell.:(

ForEvo: Din polare borde i alla fall dra ner på upplösningen. 1900 x 1200 blir jäkligt tungt i Crysis. CPU är väl faktiskt inte sådär viktigt i dagens spel? Skillnaden i prestanda beror ju i största delen på grafikkortet. Intel Core 2 Duo och Quad Core ligger i alla fall ganska jämt i prestanda i spel just nu.

Du kör väl 8800GT i SLI? Hur fan skulle det annars vara möjligt att få 30fps på Very High i 1680 x 1050 med ett 8800GT? Jag ligger på 15-20 med mitt. Nu kör jag i och för sig med E6850 men det verkar ganska konstigt.

Lite taskigt o dra ner upplösningen då hans native upplösning på 24" skärmen är 1900...

Jag kör ju i dx9 och inte dx10, kör med Very High modden. Betydligt bättre i dx9 måste jag säga, däremot tappar man väl några effekter.

Dessutom överklockar jag, 3.85ghz Q6600 med 4gb minne och 8800GT kortet i 771mhz Core / 1890 Shader och 2100mem gör nog en hel del..

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Ja, ni rör ihop det med 8800GTS 512.
Det står inte för 512MB det är alltså namnet på själva GPU kortet. Lägg till bemärkelsen 512 om ni menar 512 kortet.. suck.

Och för den delen så är Crysis det mest CPU krävande spelet som finns nu? Så där har du fel igen Smex.

Trodde att alla skulle förstå att jag menade det nya kortet. Var i mitt inlägg skriver jag att Crysis inte är det mest CPU krävande spelet? Jag skrev bara att det är grafikkortet som spelar störst roll i spel.

ForEvo: Ja, tänkte väl att du måste köra i DirectX 9. Överklockning hade jag räknat med. Han kan ju alltid köra i High. Det är fortfarande väldigt snyggt och han får mycket bättre FPS.

Inaktiv

Du skrev att spel inte var spec cpu krävande.. eller nåt liknande, orkar inte läsa om. Men du lär knappast kunna spela Crysis på en AMD 3200:a..

8800GTS och 8800GTS 512 är in samma kort.
Eftersom jag har ett 8800GTS 640MB (som jag snart haft 1 år) så är det klart att jag anser att kortet fortfarande är relevant.

signatur

Inaktiv

Men i prestanda i spel är Intel Core 2 Duo och Quad Core ganska jämna. Därför spelar ju faktiskt CPU:n inte jättestor roll. Kör du exempelvis med en E6750 och någon annan med Q6600 lär personen i fråga inte få mycket bättre FPS i Crysis. Kanske något, men inte särskilt mycket.

Ska använda 512 efter framöver, jag lovar.

Medlem
Skrivet av ForEvo:

Kan lira Very High själv men då med Q6600 i 3.8-3.9ghz och 8800GT överklockat (den tar Ultra i spel / tester) och då håller jag kanske i snitt 30fps i Very High 1680*1050.

Jag fattar inte en sak här, hur kan du med ett överklockat GT snitta 30 fps med veryhigh tweaken i XP med en upplösning på 1680x1050 då jag med ett överklockat GTX snittar runt 20 i 1280x960 med samma inställningar i xp? (Nu snackar jag första island banan i crysis)

(Jag har 2gb ram, jag har en dual core CPU, 4600+ så det är inga övriga skit komponenter jag har)

Hur är det möjligt? kan du ta lite screens med r_showdisplayinfo 1 på eller med fraps så man ser lite framerates du har? Jag tror nämligen inte att du snittar 30 fps i den upplösningen på de inställningarna...

signatur

Knasterband2 skrev:

Inaktiv
Skrivet av Laxen:
Skrivet av ForEvo:

Kan lira Very High själv men då med Q6600 i 3.8-3.9ghz och 8800GT överklockat (den tar Ultra i spel / tester) och då håller jag kanske i snitt 30fps i Very High 1680*1050.

Jag fattar inte en sak här, hur kan du med ett överklockat GT snitta 30 fps med veryhigh tweaken i XP med en upplösning på 1680x1050 då jag med ett överklockat GTX snittar runt 20 i 1280x960 med samma inställningar i xp? (Nu snackar jag första island banan i crysis)

(Jag har 2gb ram, jag har en dual core CPU, 4600+ så det är inga övriga skit komponenter jag har)

Hur är det möjligt? kan du ta lite screens med r_showdisplayinfo 1 på eller med fraps så man ser lite framerates du har? Jag tror nämligen inte att du snittar 30 fps i den upplösningen på de inställningarna...

Men du, kanske det här kan de dig en vägledning:
http://static.pici.se/pictures/TBWuhKsUf.png

Medlem

Det där är ju först och främst taget med ett GTS 512 och inte ett GT som du sa att du hade. Det är ganska stor skillnad mellan ett GT och det kortet. OCh så presterar ju GTS 512 bättre i crysis än ett GTX, så om du har ett GTS förstår jag om du får uppåt 30 fps på de inställningarna. Sedan är 3dmark poäng ganska intetsägande i detta fallet då processorn gör 50% av poängen. Jag får 10 tusen poäng med min X2 4600+ överklockad, hade jag haft en överklockad Q6600 eller E6850 hade jag också fått runt 15 - 16 tusen. Så illa är det...

Sedan är crysis ganska oberoende på vilken CPU du har bara den är hyfsad. Allt hänger på grafikkortet i crysis. En kille bytte från en athlon x2 4800+ till en quad core q6600, blev ingen skillnad i crysis enligt honom.

I övrigt är det är jävla fint system du har, gillar det verkligen. Blev inspirerad av ditt chassi, kanske ska ta och köpa ett sådant. Antec är bra och min gamla antec låda är verkligen kass, kör med öppen sida xD. Hur pass bra kylningar har ditt chassi? Skärmen du har är ju bra fin den med. Hade en SyncMaster 19" CRT skärm, den hade jag länge och var riktigt nöjd med, nu har brorsan den då jag skaffade en Sony trinitron 21" CRT, fast den är inte så bra som jag trodde då viss text och vissa ikoner blir oskarpa på något sätt. Har testat allt möjligt, olika upplösningar, olika refreshrates, moir är det inte och sedan har jag testat runt med lite andra inställningar i skärmen panel men inget verkar funka. Kanske man skulle ta och uppgradera till en ny Syncmaster plattskärm? Är lite sugen på en sådan som du har. Hur är den? Hur presterar den i spel och hur bra bild har den? Vilen upplösning gäller i spel på den skärmen?

signatur

Knasterband2 skrev:

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

Det där är ju först och främst taget med ett GTS 512 och inte ett GT som du sa att du hade. Det är ganska stor skillnad mellan ett GT och det kortet. OCh så presterar ju GTS 512 bättre i crysis än ett GTX, så om du har ett GTS förstår jag om du får uppåt 30 fps på de inställningarna. Sedan är 3dmark poäng ganska intetsägande i detta fallet då processorn gör 50% av poängen. Jag får 10 tusen poäng med min X2 4600+ överklockad, hade jag haft en överklockad Q6600 eller E6850 hade jag också fått runt 15 - 16 tusen. Så illa är det...

Sedan är crysis ganska oberoende på vilken CPU du har bara den är hyfsad. Allt hänger på grafikkortet i crysis. En kille bytte från en athlon x2 4800+ till en quad core q6600, blev ingen skillnad i crysis enligt honom.

I övrigt är det är jävla fint system du har, gillar det verkligen. Blev inspirerad av ditt chassi, kanske ska ta och köpa ett sådant. Antec är bra och min gamla antec låda är verkligen kass, kör med öppen sida xD. Hur pass bra kylningar har ditt chassi? Skärmen du har är ju bra fin den med. Hade en SyncMaster 19" CRT skärm, den hade jag länge och var riktigt nöjd med, nu har brorsan den då jag skaffade en Sony trinitron 21" CRT, fast den är inte så bra som jag trodde då viss text och vissa ikoner blir oskarpa på något sätt. Har testat allt möjligt, olika upplösningar, olika refreshrates, moir är det inte och sedan har jag testat runt med lite andra inställningar i skärmen panel men inget verkar funka. Kanske man skulle ta och uppgradera till en ny Syncmaster plattskärm? Är lite sugen på en sådan som du har. Hur är den? Hur presterar den i spel och hur bra bild har den? Vilen upplösning gäller i spel på den skärmen?

Jag bytte till GTS igår, det skiljde ca 800p i 3dmark06 för mig när jag var klar med klocken.
Skillnaden i Crysis är enligt mig 2-3fps max på sin höjd..

Om han nu inte kände någon skillnad, vilket grafikkort hade han?

Antagligen körde han Cpuerna orginal, märker man inte skillnad på en klockad Quad eller en 4800+ så är något fel

Chassit är det bästa i kylväg jag haft, klår lät de P182 jag plockat ihop, den gör ju att jag kan klocka som jag gör utan vatten!

Supernöjd över skärmen också, riktigt snygg IRL, det är 1680*1050 som gäller på skärmen!

Inaktiv

He he testade demot på min dator bara för att få se vilka inställningar jag kunde köra på, jag tog på optimal settings och då fick jag allt på low och upplösningen 800x600

längtar tills jag får min nya dator

Skriv svar