Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

Medlem

Moderaterna är duktiga på att få yngre röstare. Först så ger dom skattesänkningar till hemläxläsning så att alla överklassföräldrar kan anställa privatlärare, sen ska dom sänka studiebidraget för att fortsätta finansiera massinvandringen och slutligen ska dom göra en DDR och se till att reglera data- och tv-spelandet...Låter rimligt...Istället för att spendera några av alla hundratals miljarder i skattesänkningar av inkomstskatten på mer lärare, mindre klasser och högre lön för lärare som normalbegåvade människor skulle göra.

Medlem
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Glöm inte att SD röstar blått i 9 av 10 frågor, så ett de facto alliansparti är de nog allt.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Glöm inte att SD röstar blått i 9 av 10 frågor, så ett de facto alliansparti är de nog allt.

Det är skillnad på att vara alliansparti och att vara högerparti. Alliansen samarbetar ju ingenting med SD. Att de röstar samma som allianspartier är nog för att det passar deras högervärderingar bäst. Konstigt vore dock om SD började rösta med vänstern eller sossarna 9 av 10 gånger.

Medlem

Puh.. Tog 1 timme ungefär, men nu har jag läst igenom alla kommentarer.
Ok, nu ska farfar skriva några rader här ungdomar.
Som flera här har påpekat så har snubben en poäng i sitt uttalande. Men jag tror att det inte bara är själva spelandet som gör att datorspelen kan påverka skolresultaten negativt. Jag kommer ihåg min tid i mellanstadiet, då jag hade min första dator (c128) att jag kunde drömma mig bort i spelens värld i klassrummet. Hur ska jag komma vidare i Blue Max? Eller, kommer jag att klara commando ikväll? Frågor som gjorde att jag kunde missa lärarens febrila försök att få min uppmärksamhet.

Till er som menar att det är skolans fel att resultaten sviktar, vill jag gärna påpeka att det visst kan vara så, men redan på min tid var vi många i klassen. 34st omotiverade elever i högstadiet (1987-89) på 1 lärare, men jag kan inte minnas att det var speciellt stökigt för det. Visst fanns det dom som troligtvis hade någon bokstavskombination, men det fanns ju ingen sådan diagnos på den tiden.
Jag vill passa på att meddela att det materiel vi hade på den tiden var uselt. Skolböckerna var så slitna att i åk6 var läraren tvungen att göra stenciler på den bok som var bäst bevarad och dela ut i klassen. Ja, böckerna var tryckta någon gång i början på 70-talet och hade gått i arv sedan dess. När grannskolans fotboll hade fått punka fick de ärva vår gamla eftersom vi hade fått en ny förra året, det fanns helt enkelt inte pengar till ännu en ny.
Det finns mycket mer att skriva om tillståndet på skolan under denna tid, men detta är ingen essä.
Poängen är ändå att socialdemokraternas skolverige på inga sätt var bättre än det vi har nu.
Vad är då problemet? Varför sjunker resultaten? Jag tror att mycket beror på just den tid vi lever i. Barn och ungdomar har så fruktansvärt mycket att välja på, när det gäller fritidsaktiviteter och samtidigt kräver vår samtid att de måste lära sig mycket mer i skolan än förr. Dessutom, om jag under min skoltid hade visst att jag skulle studera tills jag fyllt 30, kanske hoppet hade falnat ganska snart.
Nej, nu får det räcka. Jag hade visst inte svaret iallafall. Typiskt, jag som trodde att mitt datorspelande hade gjort mig smart.

Medlem

Jag tror även att det kan ha med respekt att göra. När jag gick i grundskolan på 80-talet så hade man respekt för lärarna. De kunde vara hårda ibland och ibland hade man lärare som man näääästan kunde vara lite rädd för. Jag vet en lärare som lärde ut i religion på högstadiet på vår skola. När man gick på mellanstadiet hörde man rykten om hur sträng den läraren var och man var nästan livrädd första lektionen med läraren sen när man började högstadiet. Nu var han inte så sträng som alla rykten sa men man hade ändå stor respekt för honom. Det är ju inte bra om man är rädd för lärarna men saken är att det känns som dagens unga inte har samma respekt för de äldre som när jag var liten. Och lärarrollen har ändrats så att läraren nästan ska vara som en kompis för eleverna. På senare år har det ju kommit mer och mer lagar om vad en lärare får och inte får göra med/mot elever och det tror jag gör att eleverna tappar ännu mer respekt för lärarna. Inte för att jag tycker lärarna ska få aga elever igen men jag tror det är nyttigt att eleverna vet vem som bestämmer i klassrummet.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Finns bakomliggande orsaker till de dåliga resultaten i skolan idag. Att skylla på att kiddsen spelar för mycket är att förenkla ett problem som grundar sig i ett skolsystem som inte är anpassat efter den tid vi lever i idag.

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Medlem

Vissa barn har nog en ohälsosam relation till spel, på samma sätt som vissa ungdomar har en ohälsosam attityd till sprit/tobak. Att dra alla över en kam är nog inte helt rättvist, men verkar inte som man försöker det här iallafall.

Jag känner väl personligen att barn/ungdomar skulle få lite mer att tänka på om deras handlingar fick större konsekvenser. (Något som spätts på av min erfarenhet som konduktör och femtielva falskbiljetter om dan). Jag säger INTE att prygel är på plats eller nånsin är acceptabelt, men någon form av materiel eller ekonomisk konsekvens av dåligt agerande vore välkommet. Samtidigt kan man ju inte straffa folk för att vara dåliga i skolan, det är ju inte som att jag VILLE få det där IG:et i Matte B, men när hjärnan inte vill så.... :/

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Glöm inte att SD röstar blått i 9 av 10 frågor, så ett de facto alliansparti är de nog allt.

Skrivet av Introx:

Det är skillnad på att vara alliansparti och att vara högerparti. Alliansen samarbetar ju ingenting med SD. Att de röstar samma som allianspartier är nog för att det passar deras högervärderingar bäst. Konstigt vore dock om SD började rösta med vänstern eller sossarna 9 av 10 gånger.

Det vore bra om du kollade fakta innan du börjar sprida lögner.

SD röstar inte 9/10 gånger med regeringen.

http://debatt.svt.se/2013/09/26/s-fortsatter-att-ljuga-om-hur...

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag svarade "Nej" i FZ-omröstningen in the sense att jag sket i att göra tråkigt, repetitivt, meningslöst skolarbete som var under min nivå eftersom jag ville göra något jag gillade istället.

Själv levde jag på tidiga 80 talet och lirade C64 24/7. Men jag håller med. Jag har fått en bättre förståelse för saker, en förståelse som skolan aldrig kunde ha gett mig, och det tackar jag datorspelen för. Bara en sån sak; varför görs det inte mer studiebesök på arbetsplatser i skolan? Varför kommer det inte en lagerarbetare eller en projektledare till skolan och pratar om deras arbeten? Typ inspirera eller åtminstone få bort förutfattade meningar från saker som normalt kan ses som "skitjobb".

Grundskolans uppgift är att förbereda för livet, gymnasiet och högskola är att inrikta elever mot arbete. Skolan vs Arbete är som före och efter svart bälte: Allt du gör innan är bara träning, när du kommer ut i arbetslivet så är det då den riktiga träningen börjar och det är då det gäller.

Skolan fyller folk med massor av irrelevant material för att folk inte riktigt vet vad de vill i den åldern och de förbereder dig då för alla möjliga framtidsplaner, vilket gör skolan generisk och rätt meningslös.

Å andra sidan finns de de som vet vad de vill men är helt fel ute, jag ville t.ex. bli stridspilot, men chansen att bli det är - som de flesta vuxna vet - mikroskopisk. Om någon hade talat om det för mig och sagt: "Du är ute och cyklar, du är nörd och ska sitta vid datorn och programmera nätverksprotokoll för det kommer du att bli jävligt duktig på" så hade jag gjort ett bättre val i skolan. Tyvärr finns ingen G.O.A.T i dagens skola.

Förutom Engelska och Svenska så har ingenting av det jag lärde mig i skolan har varit avgörande i mitt arbetsliv - merparten av det jag har lärt mig (t.ex. programmering) har jag lärt mig hemma, framför tangentbordet pg av att jobbet krävde det - på arbetstid har du inte tid för sånt. Kanske borde regering(ar) se till att anpassa skolan till verkligheten mer och sluta gnälla på andra för sina egna misslyckanden. Skolan ska inte vara frikopplad från arbetslivet, den ska vara helt styrd av den så att den blir relevant och eleverna ska bli anställningsbara, om de inte väljer att gå vidare till högre studier. Datorer och spel är verktyg för att bygga en bättre skola, vi har en blomstrande spelbransch i Sverige, se till att använd den till att ta fram användbara verktyg - och håll verktygen uppdaterade.

(Jag lämnade för övrigt gymnasiet på tidigt 90 tal, så inget av det jag skriver ska tas som en kommentar på dagens skola, utan som en mer generell kommentar på skolan i sig, men det jag såg då är fortfarande högst relevant idag - skolan är bortkopplad från arbetslivet. Datorer är ett utmärkt verktyg för att lära sig, och inte bara för oss i IT-branschen).

Medlem
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Mirage:

Det som gör att elever presterar sämre är för stora klasser/för få lärare, blandade årsgrupper i klasserna, dåligt med budget till skolorna och sist men inte minst, läraren har noll rättigheter och eleverna får göra precis vad fan de vill på lektionerna, detta stök återspeglas sedan i resultatet.

Jag tror att det är en stor mix av faktorer som bidrar till problem där spel mycket väl kan vara en av dessa. Det handlar om att kunna se engagemang och motivation ur ett större perspektiv. Spel är för mig (inget generaliserande här) som en drog där en vinst i LoL eller en timme i FF8 är en "quick fix". En direkt tillfredställelse medan mina läxor och andra åtaganden i arbetsrelaterade syften kräver en större insats under längre tidsperiod och är om än inte lika tillfredställande i ett nutidsperspektiv. Det är nog allt viktigare att förtydliga, framförallt för pojkar, varför de bör se sina studier i ett längre perspektiv för att se den positiva sidan av sina studier.

Som sagt, spel är absolut inte den stora boven men den spelar en viss roll för många. Sedan ska vi inte ens börja diskutera omotiverade lärare, mobbning etc.. som är en betydligt större faktor till dåliga skolresultat enligt min mening.

PS. Läraren har absolut inte noll rättigheter, hen kan mycket väl sätta skitungarna på plats... dock lär det resultera i polisanmälningar, avsked etc. när kidsen gråter ut i media.

Så mao, tandlösa eftersom jobb inte växer på träd


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Glöm inte att SD röstar blått i 9 av 10 frågor, så ett de facto alliansparti är de nog allt.

Skrivet av Introx:

Det är skillnad på att vara alliansparti och att vara högerparti. Alliansen samarbetar ju ingenting med SD. Att de röstar samma som allianspartier är nog för att det passar deras högervärderingar bäst. Konstigt vore dock om SD började rösta med vänstern eller sossarna 9 av 10 gånger.

Det vore bra om du kollade fakta innan du börjar sprida lögner.

SD röstar inte 9/10 gånger med regeringen.

http://debatt.svt.se/2013/09/26/s-fortsatter-att-ljuga-om-hur...

Det är i vågmästarrollen de röstar 8 av 10 med alliansen. Alltså när de har avgörandet i sin hand. Det har ökat till 9 av 10 nu enligt Dagens Nyheter.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Glöm inte att SD röstar blått i 9 av 10 frågor, så ett de facto alliansparti är de nog allt.

Skrivet av Introx:

Det är skillnad på att vara alliansparti och att vara högerparti. Alliansen samarbetar ju ingenting med SD. Att de röstar samma som allianspartier är nog för att det passar deras högervärderingar bäst. Konstigt vore dock om SD började rösta med vänstern eller sossarna 9 av 10 gånger.

Det vore bra om du kollade fakta innan du börjar sprida lögner.

SD röstar inte 9/10 gånger med regeringen.

http://debatt.svt.se/2013/09/26/s-fortsatter-att-ljuga-om-hur...

Det är i vågmästarrollen de röstar 8 av 10 med alliansen. Alltså när de har avgörandet i sin hand. Det har ökat till 9 av 10 nu enligt Dagens Nyheter.

Bra källa...Inte. DN har en rätt klar agenda.

Citat:
Vi lät riksdagens utredningstjänst (RUT) utreda hur många gånger oppositionspartierna har röstat tillsammans med regeringen under riksmötet 2012/13. SD röstade vid 54 procent av omröstningarna tillsammans med regeringen. För Socialdemokraternas del var siffran 49 procent. Miljöpartiet röstade i 48 procent av fallen med regeringen och Vänsterpartiet i 30 procent av fallen. Vi kan därför återigen konstatera att Socialdemokraternas påstående är en ren lögn
Slucitat.

Det här är ALLA omröstningar. Det går inte att bara se på hur dom röstar i vågmästarroll om man inte tittar på vilka förslag dom röstar med och emot.
http://blog.svd.se/politikdirekt/2011/10/m-granskning-sds-inf...

Skriv svar