Dragon Age Inquisition: Actionspel eller riktigt RPG?

Medlem
Dragon Age Inquisition: Actionspel eller riktigt RPG?

Tja

Jag har som många av er andra sett fram emot Dragon Age Inquisition väldigt mycket. Jag har hört hur Bioware lovat flertalet gånger att det inte ska bli bara ett action-spel. Att man förstår kritiken tvåan fick. Dom har lovat att fans av ettan inte ska bli besvikna.

Men efter att jag tittar på fler och fler filmer ifrån spelets gameplay så blir jag bara mer och mer tveksam. Alla filmer spelas på en XBOX (antar jag) och du ser din karaktär rakt bakifrån. Det är actionbetonat hela tiden. Det som Bioware kallar "Tactical Mode" verkar tillsynes bara vara en pausfunktion där du kan dela ut order för att sedan gå tillbaka till Actionläget.

Vad vet vi egentligen om DA:I? Har någon sett bilder/filmer på ett riktigt "Tactical Mode"? Där man kan se hela sitt party uppifrån (Dragon Age Origin-stilen)? Eller kommer Bioware att svika oss och kasta ett spel som är ännu mera actionbetonat än DA2?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Så som jag har fattat det så ska man kunna spela på två olika sett. Det ena där man ser karaktären bakifrån som i ett action spel. Det andra sätter är som i DA1 där man ser det uppifrån och är mer taktiskt baserat.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Så som jag har fattat det så ska man kunna spela på två olika sett. Det ena där man ser karaktären bakifrån som i ett action spel. Det andra sätter är som i DA1 där man ser det uppifrån och är mer taktiskt baserat.

Precis, det är den informationen som jag har hört också. Men jag har fortfarande inte sett det det utzoomade läget i någon film alls. Visst är det tre månader kvar, men det kanske är dags för Bioware att visa något litet?

phi
Medlem
Skrivet av Nabyran:
Skrivet av joffjoff:

Så som jag har fattat det så ska man kunna spela på två olika sett. Det ena där man ser karaktären bakifrån som i ett action spel. Det andra sätter är som i DA1 där man ser det uppifrån och är mer taktiskt baserat.

Precis, det är den informationen som jag har hört också. Men jag har fortfarande inte sett det det utzoomade läget i någon film alls. Visst är det tre månader kvar, men det kanske är dags för Bioware att visa något litet?

Bioware (egentligen EA) vill sälja förhandsbokningar. Förhandsbokningar säljer tack vare marknadsföring och marknadsföringen riktar sig mot den stora massan. Den stora massan vill se actionpackade strider.

Vi andra får hoppas på att se mer från den taktiska aspekten av spelets strider.

Medlem
Skrivet av Nabyran:
Skrivet av joffjoff:

Så som jag har fattat det så ska man kunna spela på två olika sett. Det ena där man ser karaktären bakifrån som i ett action spel. Det andra sätter är som i DA1 där man ser det uppifrån och är mer taktiskt baserat.

Precis, det är den informationen som jag har hört också. Men jag har fortfarande inte sett det det utzoomade läget i någon film alls. Visst är det tre månader kvar, men det kanske är dags för Bioware att visa något litet?

Det fanns den där demonstrationen som någon filmade med en kamera, i slutet av den så visade de just det utzoomade läget i strid: https://www.youtube.com/watch?v=bbGN7OBngCQ
Fast syftar du på att även resten av spelet ska vara i någon form av isometrisk vy?

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Nabyran:
Skrivet av joffjoff:

Så som jag har fattat det så ska man kunna spela på två olika sett. Det ena där man ser karaktären bakifrån som i ett action spel. Det andra sätter är som i DA1 där man ser det uppifrån och är mer taktiskt baserat.

Precis, det är den informationen som jag har hört också. Men jag har fortfarande inte sett det det utzoomade läget i någon film alls. Visst är det tre månader kvar, men det kanske är dags för Bioware att visa något litet?

Det fanns den där demonstrationen som någon filmade med en kamera, i slutet av den så visade de just det utzoomade läget i strid: https://www.youtube.com/watch?v=bbGN7OBngCQ
Fast syftar du på att även resten av spelet ska vara i någon form av isometrisk vy?

Det är precis den vyn jag menar, dom startar tiden och kör 5 sekunder eller något sådant i den isometriska vyn. Sedan pausar dom, delar ut lite mer order och hoppar tillbaka till den "vanliga" action-vyn i tredje person. Det är den isometriska vyn jag hoppas att man kan spela hela spelet i. Precis som man kunde i Dragon Age: Origins.

Medlem

Och det är just den isometriska vyn som jag saknar bra filmer på. Precis som phi skriver så kan det vara så att man kablar ut det som ett "action-rpg" för att den stora massan vill ha detta.

Men jag kan tycka att det inte borde vara så svårt att göra en officiell gameplayfilm för oss strategi-nördar som älskade ettans sätt att spela.

Medlem

Fast ser man på hypen runt Pillars of Eternity så borde ju Bioware se att en stor del av "stora massan" önskar sig isometriskt och torde sälje många förhandsbokningar bara på det. Märkligt att de håller inne det OM det nu är spelbart helt i isometriskt.

Medlem
Skrivet av Olidion:

Fast ser man på hypen runt Pillars of Eternity så borde ju Bioware se att en stor del av "stora massan" önskar sig isometriskt och torde sälje många förhandsbokningar bara på det. Märkligt att de håller inne det OM det nu är spelbart helt i isometriskt.

Jo, det är helt klart lite tråkigt. Det bidrar starkt till att man börjar undra om de kommer att hålla sitt löfte. Men jag känner att jag har fått svar på min fråga, det finns inga trailers där man visar det isometriska perspektivet än. Jag hoppas bara att det kommer. Det man sett än så länge ser bara spelbart ut med gamepad.

Medlem

De vill visa sina miljöer och hur mycket man än gillar termometriskt ser miljöerna bättre ut från tredjeperson då man får en bättre känsla för världens storlek. Spelar just nu Divinity: OS som är kul och funkar bra med sin isometriska vy men världen känns ganska liten och instängt, då man ser en sån liten del av omgivningen. Finns ingen horisont att förhålla sig till, lite som att gå och titta ner i gatan hela tiden.

Skyrim ser nästan skrämmande stort ut från förstaperson eller tredjepersonsperspektiv men om man ser Skyrim med en isometrisk vy så tappar spelet ganska stor del av sin charm.(Se nedan)

Dock ger ju isometriskvy oslagbar taktisk kontroll i strider.

Är iaf min tanke om varför det kör med de tredjepersonsvy istället för att visa den isometriska i sina trailers4.

http://lancechamberlin.files.wordpress.com/2012/01/skyrim-iso...

phi
Medlem

Får nog hålla med Jaxz i det här fallet.

Jag har själv spelat igenom Dragon Age: Origins på både 360 (tredjeperson hela tiden förutom i striderna) och PC (isometrisk hela tiden) och det som slog mig var att jag hela tiden upplevde spelet som större, med mer närvarokänsla och mer atmosfär på 360 till följd av tredjepersonsvyn. Vissa områden kändes nästan episka att springa runt i.

En stor del av den känslan försvann helt när jag senare spelade det på PC och höll mig till att spela det ur isometrisk vy.

Medlem

Jag köper absolut det argumentet. Har faktiskt inte testat att spela DA:O i tredjeperson trots att jag spelat igenom spelet 5-6 gånger. Antar att man får lita på att Bioware håller vad de lovar.

Medlem

För egen del behöver jag inte kunna titta runt för att uppleva spelvärlden stor, jag lever mig in med all fakta man får i stora RPG och skapar min egen omgivningsbild. Det jag gillar isometriska är "myspys-faktorn" att sitta och överblicka mitt äventyrargäng som brickor i ett spel.

Medlem
Skrivet av phi:

Får nog hålla med Jaxz i det här fallet.

Jag har själv spelat igenom Dragon Age: Origins på både 360 (tredjeperson hela tiden förutom i striderna) och PC (isometrisk hela tiden) och det som slog mig var att jag hela tiden upplevde spelet som större, med mer närvarokänsla och mer atmosfär på 360 till följd av tredjepersonsvyn. Vissa områden kändes nästan episka att springa runt i.

En stor del av den känslan försvann helt när jag senare spelade det på PC och höll mig till att spela det ur isometrisk vy.

Det här visste jag inte. Trodde det var samma spel men jobbigare kontroller till konsolen och ingen möjlighet att köra med mods (texturer och modeller).

Får kanske planera om mitt köp och köra det på konsol om det verkligen ger bättre inlevelse i spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det borde ju inte vara särskilt svårt att göra ett gediget top-down-interface då man redan har en motor som kan visa modeller från valfri vinkel.

Tycker DAI påminner väldigt mycket om DAO med kameran sänkt i action mode, fast med mer modern grafikstil. Har absolut inga problem med det än så länge, hoppas bara det finns ett djup i striderna.

Medlem

Ett av mina favoriter bland isometriska är Temple of Elemental Evil, ett av de första isometriska med fysikmotor vilket gav extra dynamik. Så som teorn skrev, de är inte direkt krångligare top-down-interface och få det snyggt med dagens motorer.

phi
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av phi:

Får nog hålla med Jaxz i det här fallet.

Jag har själv spelat igenom Dragon Age: Origins på både 360 (tredjeperson hela tiden förutom i striderna) och PC (isometrisk hela tiden) och det som slog mig var att jag hela tiden upplevde spelet som större, med mer närvarokänsla och mer atmosfär på 360 till följd av tredjepersonsvyn. Vissa områden kändes nästan episka att springa runt i.

En stor del av den känslan försvann helt när jag senare spelade det på PC och höll mig till att spela det ur isometrisk vy.

Det här visste jag inte. Trodde det var samma spel men jobbigare kontroller till konsolen och ingen möjlighet att köra med mods (texturer och modeller).

Får kanske planera om mitt köp och köra det på konsol om det verkligen ger bättre inlevelse i spelet.

Det är väl lite olika från person till person när gäller inlevelsen. Men ett spel som Dragon Age: Origins tyckte jag fick bättre inlevelse i tredjepersonsvy eftersom att spelet saknar textbeskrivningar av miljöer m.m.

Jag har inga problem att leva mig in i spel med isometrisk vy om spelet har välskrivna miljöbeskrivningar. Jag tycker till och med att det är oftast blir bättre eftersom att jag får själv bygga upp en bild i huvudet över hur alla miljöer ser ut, hur karaktärerna beter sig osv.

Medlem

Tänkte återuppliva denna tråd istället för att göra en egen. Vet någon om man kan uppgradera Dragon Age: Inquisition Standard Edition till Game of the Year Edition i Origin? Har sökt runt lite, och vad jag har sett verkar det inte vara möjligt.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Tänkte återuppliva denna tråd istället för att göra en egen. Vet någon om man kan uppgradera Dragon Age: Inquisition Standard Edition till Game of the Year Edition i Origin? Har sökt runt lite, och vad jag har sett verkar det inte vara möjligt.

Antar att du hittat samma sida som jag gjorde, och enligt den så går det inte att uppgradera sin ursprungliga version till GOTY versionen, de tar upp just frågan om man borde få den möjligheten (fråga riktad till deras läsare, inte EA).
Som det ser ut så måste du köpa spelet på nytt eller köpa DLC'erna separat, vilket kostar 545kr men då inkluderas inte Deluxe edition grejerna. Så det bästa blir väl att vänta och se om de kör någon Black Friday eller julrea typ? GOTY versionen säljs i butik, men bara till konsol, PC versionen går endast via Origin verkar det som. Om du kör på konsol så kanske t.ex. Elgiganten ger ett bra pris på Black Friday.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av 73mpl4R:

Tänkte återuppliva denna tråd istället för att göra en egen. Vet någon om man kan uppgradera Dragon Age: Inquisition Standard Edition till Game of the Year Edition i Origin? Har sökt runt lite, och vad jag har sett verkar det inte vara möjligt.

Antar att du hittat samma sida som jag gjorde, och enligt den så går det inte att uppgradera sin ursprungliga version till GOTY versionen, de tar upp just frågan om man borde få den möjligheten (fråga riktad till deras läsare, inte EA).
Som det ser ut så måste du köpa spelet på nytt eller köpa DLC'erna separat, vilket kostar 545kr men då inkluderas inte Deluxe edition grejerna. Så det bästa blir väl att vänta och se om de kör någon Black Friday eller julrea typ? GOTY versionen säljs i butik, men bara till konsol, PC versionen går endast via Origin verkar det som. Om du kör på konsol så kanske t.ex. Elgiganten ger ett bra pris på Black Friday.

Ja, vi har nog läst samma. Spelar på PC, och klarade precis spelet men är grymt sugen på mer. Vi får väl hoppas att de släpper något till jul, frågan är om jag orkar vänta så länge dock.

1
Skriv svar