Robot
Scrolls

Hearthstone hann före och har lockat över 20 miljoner digitalkortspelare. Men Scrolls från Minecraft-skaparna Mojang hittar en egen nisch – mer avancerat och mindre tursamt.

#scrolls, #mojang, #blizzard, #hearthstone-heroes-of-warcraft


Medlem
Scrolls

Hade velat veta lite om musik och voice-acting också, även om det bara är en liten detalj. Tycker det är något som Hearthstone har lyckats med - tillför ju ändå en hel del mysfaktor

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Hade velat veta lite om musik och voice-acting också, även om det bara är en liten detalj. Tycker det är något som Hearthstone har lyckats med - tillför ju ändå en hel del mysfaktor

Har inte hunnit spela så jättemycket ännu men tycker definitivt att musiken är helmysig, tänkte faktiskt på det medans jag spelade och höll på att mecka i menyn

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Hade velat veta lite om musik och voice-acting också, även om det bara är en liten detalj. Tycker det är något som Hearthstone har lyckats med - tillför ju ändå en hel del mysfaktor

Musiken är helt fantastiskt bra, voice acting finns inte, tror inte någon av karaktärerna någonsin säger något.

Medlem

Tror detta spel kommer bara ha en inbiten elit som har tid och här kommer det nog inte finnas casual spelare som bara vill ha 15min roligt.. lite då och då...

och detta spel är väl inte gratis?

Releasehästryttare

-Scrolls är ett avancerat svar på Hearthstone-
Gillar inte titeln på denna resention då scrolls va spelbart långt före heartstone, du kunde köpa dig in i scrolls pre release i våren 2013 och först i början av 2014 så kom folk som inte va sc2 proffs eller kände folk på blizzard in.

Medlem
Skrivet av Devan:

-Scrolls är ett avancerat svar på Hearthstone-
Gillar inte titeln på denna resention då scrolls va spelbart långt före heartstone, du kunde köpa dig in i scrolls pre release i våren 2013 och först i början av 2014 så kom folk som inte va sc2 proffs eller kände folk på blizzard in.

Ännu ett troll som går raka spåret från titel till kommentatorsfältet. Ett tips är ju att läsa recensionen innan man börjar leka viktig, för det ser ju så dumt ut när man klagar på något som redan har nämnts i texten

Medlem
Skrivet av onliner72:

Tror detta spel kommer bara ha en inbiten elit som har tid och här kommer det nog inte finnas casual spelare som bara vill ha 15min roligt.. lite då och då...

och detta spel är väl inte gratis?

Du kan ladda ner en begränsad demo-version av spelet gratis. Uppgraderingen till den fulla spelversionen kostar ~38:-.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

dmn
Medlem

Synd att spelet har grafik som ser ut som stryk.

Och nej, det är inte retro-chic, det är bara fult!

Medlem
Skrivet av dmn:

Synd att spelet har grafik som ser ut som stryk.

Och nej, det är inte retro-chic, det är bara fult!

Smaken är som baken.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

suck..trodde man dog om man losade en av stenare..för tusan sänk stenarna till 6 7 hp i stället


signatur

New life, New hope

dmn
Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av dmn:

Synd att spelet har grafik som ser ut som stryk.

Och nej, det är inte retro-chic, det är bara fult!

Smaken är som baken.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

Nej, smaken är inte som baken.
Alla har en bak.
Långt ifrån alla har smak.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av dmn:

Synd att spelet har grafik som ser ut som stryk.

Och nej, det är inte retro-chic, det är bara fult!

Smaken är som baken.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

Nej, smaken är inte som baken.
Alla har en bak.
Långt ifrån alla har smak.

Om du inte har hört uttrycket förut kan jag förklara det för dig: Det syftar på att baken är delad (två skinkor) vilket är en metafor för att människor kan ha mer än EN åsikt om samma sak.

Medlem

Nej men titta, Frost ger något annat än en trea!

Medlem

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

Visst hade det kunnat finnas någon parallell, men du ser ju inte mycket nyheter om Magic idag, till skillnad från det mer aktuella HearthStone.
Är lite sugen på att prova, men jag har för mycket spel för stunden iaf

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

Visst hade det kunnat finnas någon parallell, men du ser ju inte mycket nyheter om Magic idag, till skillnad från det mer aktuella HearthStone.
Är lite sugen på att prova, men jag har för mycket spel för stunden iaf

Du kanske inte ser mycket om Magic online, men jag ser betydligt mer av Magic på andra ställen.
Magic gör sig helt enkelt inte lika bra på dator, att hålla i korten känns mycket bättre och det är något man kan spela fler än 1-2 åtgången.

Visst nu är alla 3 spelen "kort"spel, men Scrolls är betydligt mycket mer annorlunda mot Magic och Hearthstone and vad Heathstone och Magic är till varandra.

Medlem

Notch skriver en del kring spelet i sin bok och därför har jag blivit riktigt taggad att äntligen kunna testa det!

Medlem
Skrivet av Ender:

Visst hade det kunnat finnas någon parallell, men du ser ju inte mycket nyheter om Magic idag, till skillnad från det mer aktuella HearthStone.

Skämtar du med mig?
Förutom att grundspelet i sig har ca 12 miljoner aktiva spelare, så finns det ju ett tiotal dataspelsvarianter på kortspelet, varav Duels of The Planeswalkers är en aktuell storsäljare på Steam och övriga platformar (iPad, Android, Xbox, PS).


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält

Och Hearthstone, som det jämförs flitigt med det recensionen?


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält

Förvisso, men Magic låter dig agera under motståndarens tur också.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält

Det finns spelfält i Magic också, även om de summonerade djuren inte tvingas gå i raka, separarerade linjer. Fast med flying, landwalking, first strike, haste, lifelink, indestructible, reach, hexproof, shroud, trample, vigilance, flanking, banding, rampage, shadow, echo, phasing, undying etc etc etc...
Förutom att spelet i grund har betydligt fler korttyper som interagerar med varandra i olika synergier, så ja - det är ofantligt mer komplext än båda spelen tillsammans.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skribent
Skrivet av DarkZide8:

Hade velat veta lite om musik och voice-acting också, även om det bara är en liten detalj. Tycker det är något som Hearthstone har lyckats med - tillför ju ändå en hel del mysfaktor

Framförallt musiken är fantasy-mysig, tycker jag. Den grafiska stilen funkar – jag gillar slagfälten, animationerna och korten. Men avatarbilder och övriga figurer (butiksnissen på bilden i recensionen till exempel) är inte lika klockrena.

Svårt att slå Hearthstone estetiskt, men Scrolls kommer åtminstone i närheten!

Skrivet av Xepheros:

Nej men titta, Frost ger något annat än en trea!

Gav även en tvåa till #The Crew.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Ender:

Visst hade det kunnat finnas någon parallell, men du ser ju inte mycket nyheter om Magic idag, till skillnad från det mer aktuella HearthStone.

Skämtar du med mig?
Förutom att grundspelet i sig har ca 12 miljoner aktiva spelare, så finns det ju ett tiotal dataspelsvarianter på kortspelet, varav Duels of The Planeswalkers är en aktuell storsäljare på Steam och övriga platformar (iPad, Android, Xbox, PS).

Uhm, nej? Som aktiv spelare kanske det finns massor av information om spelet och expansioner mm. Men som casual läsare av FZ så har jag inte sett så många Magic relaterade nyheter. HearthStone spelar jag själv, det har fått otroligt många spelare snabbt och har just fått sin första expansion släppt. Säger inte att något är "bättre" än det andra, bara att jag inte ser det som någon stor sak att man inte jämför Scrolls med det i en artikel.

Skrivet av roob:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält

Och Hearthstone, som det jämförs flitigt med det recensionen?

scrolls har ett antal stenar med 10 liv i varje som man måste mosa


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Ender:

Uhm, nej? Som aktiv spelare kanske det finns massor av information om spelet och expansioner mm. Men som casual läsare av FZ så har jag inte sett så många Magic relaterade nyheter. HearthStone spelar jag själv, det har fått otroligt många spelare snabbt och har just fått sin första expansion släppt. Säger inte att något är "bättre" än det andra, bara att jag inte ser det som någon stor sak att man inte jämför Scrolls med det i en artikel.

Jo, FZ skriver minimalt om Magic, men det betyder väl inte att andra medier slutat rapportera om nya spel i franchisen? Det släpps ju minst en handfull dataspel baserade på Magic varje år, som vardera spelas av miljoner spelare.
Så oavsett vad känns det skumt att jämföra med en förenklad nykomling och inte ett ord om modern till alla samlarkortspel, som de så uppenbart hämtat inspiration från?

Därmed inte sagt att senaste iterationen av Magic-dataspel är bättre (då de gjort en bunt val som varit minst sagt tvivelaktiga och därmed också fått skit i spelmedia om detsamma), men desto större anledning att jämföra med dem.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

k3m
Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av dmn:

Synd att spelet har grafik som ser ut som stryk.

Och nej, det är inte retro-chic, det är bara fult!

Smaken är som baken.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

Nej, smaken är inte som baken.
Alla har en bak.
Långt ifrån alla har smak.

Om du inte har hört uttrycket förut kan jag förklara det för dig: Det syftar på att baken är delad (två skinkor) vilket är en metafor för att människor kan ha mer än EN åsikt om samma sak.

Ja! Smaken är som baken, delad och tur är väl det ändå

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av roob:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av HYBRiS:

Lustigt att beskriva Scrolls som ett mer avancerat Hearthstone, men inte nämna ett ord om föregångaren Magic, som både är mer avancerat och föregångaren/inspirationen till de båda.

vet inte om jag håller med om magic är mera advanced...
scrolls har tros allt ett spel fält

Och Hearthstone, som det jämförs flitigt med det recensionen?

scrolls har ett antal stenar med 10 liv i varje som man måste mosa

Okej. Men du skrev spelfält och det har de andra spelen också ;p


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

1
Skriv svar