Steam Machines kan bli trögstartade - inget suspend/resume-stöd

KoP
Medlem

Svårt att se hur Steam machine ska kunna bli någon större succé. Bortkastat projekt i min mening.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men great, så värdelöst är linux liksom

Lägger inte tillverkarna av hårdvara in ordentligt stöd I Linux så vad ska Valve göra? Jag gissar på att detta kommer ändras när Steam Machines får lite försäljning. Money talks.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men great, så värdelöst är linux liksom

Felet är inte linux. Klart som satan att du kan lägga ner datorn i viloläge och sen boota upp igen med alla inkopplade enheter fungerande.
Linux slår allt annat i alla kategorier förutom support till just spel.

Medlem

Så vems är felet, det är ju inte valves fel? linux har ju alltid varit rätt värdelöst när det gäller spel dock.

Medlem
Skrivet av conthox:

För er som är känsliga, trots att detta inte är ett "PC master race", så lade jag det i spoiler...

När jag uppgraderade min dator så fick min gamla dator bli arbetsdator som jag köra via fjärrskrivbord + media + steam streamer till TV. Står i vardagsrummet och trots att den har ett par år på nacken fungerar utmärkt. Ingen mening med dyr konsol eller steambox. Kan spela spel med både tangentbord + mus och handkontroll i soffan när jag inte har lust att sitta framför datorn.

Det var som fan!
Säg till när du kan lira Uncharted serien på den, först då känns det relevant överhuvudtaget... kan ju faktiskt vara så att folk skaffar sig konsoler just för specifika titlar som inte kan nås på annat håll.
Steamboxen har jag dock varit emot sedan dag 1, om folk verkligen vill lira på PC så skaffar de sig en riktig, och då köper de även en kontroll till denne om de hellre vill spela med en sådan, precis som du har gjort.

Medlem
Skrivet av Squeek:

Säg till när du kan lira Uncharted serien på den, först då känns det relevant överhuvudtaget... kan ju faktiskt vara så att folk skaffar sig konsoler just för specifika titlar som inte kan nås på annat håll.
Steamboxen har jag dock varit emot sedan dag 1, om folk verkligen vill lira på PC så skaffar de sig en riktig, och då köper de även en kontroll till denne om de hellre vill spela med en sådan, precis som du har gjort.

Tja, en del köper en konsol för 4k bara för att spela vissa utvalda titlar. Jag tycker det är mastigt, speciellt med tanke på att en uppgradering till PC kostar detsamma men öppnar upp för långt fler titlar. Men som du själv är inne på "smaken är som baken". Det var inte menat att starta ett fanboy-krig, utan det var bara hur jag hade gjort istället för att lägga pengarna på en, enligt mig då, onödig Steambox.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Squeek:
Skrivet av conthox:

För er som är känsliga, trots att detta inte är ett "PC master race", så lade jag det i spoiler...

När jag uppgraderade min dator så fick min gamla dator bli arbetsdator som jag köra via fjärrskrivbord + media + steam streamer till TV. Står i vardagsrummet och trots att den har ett par år på nacken fungerar utmärkt. Ingen mening med dyr konsol eller steambox. Kan spela spel med både tangentbord + mus och handkontroll i soffan när jag inte har lust att sitta framför datorn.

Det var som fan!
Säg till när du kan lira Uncharted serien på den, först då känns det relevant överhuvudtaget... kan ju faktiskt vara så att folk skaffar sig konsoler just för specifika titlar som inte kan nås på annat håll.
Steamboxen har jag dock varit emot sedan dag 1, om folk verkligen vill lira på PC så skaffar de sig en riktig, och då köper de även en kontroll till denne om de hellre vill spela med en sådan, precis som du har gjort.

Det många inte tänker på är att det kommer vara ca 70-100ms delay genom trådad uppkoppling med Valves streamingtjänst. Medelmänniskan reagerar och känner av fördröjningar över ca 30ms.

Det gör att många spel verkligen känns jobbiga att spela och en del snabba spel som beat em up eller liknande blir helt ospelbara.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

Nej, det är Linux. DirectX finns bara i Windows och därför får vi dras med Microsofts skräp till mjukvara. Synd det inte lades mer krut på OpenGL, då hade Windows varit ett minne blott (förhoppningsvis).

Linux kommer att ha vulkan istället som är utvecklat utav khronos group tillsammans med valve och flera gpu tillverkare och spelföretag likt directx 12 är det också en låg nivå api som kommer finnas tillgänglig för alla platformar.

Medlem
Skrivet av Brona:

Är detta inte mest ett problem för de som installerar Steam OS på laptops? Kan inte se att det spelar nån större roll på en mediamaskin, då den ändå inte kan göra uppdateringar/installationer under suspend likt Xbone/PS4.

SteamOS är inte menat för att installeras på laptops men det är klart att det går, det är istället bättre att installera valfri linux distribution istället valve rekommenderar ubuntu.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

DX12 är väl windows 10 exklusivt.

Steam machines kommer att ha tillgång till openGL och vulkan istället den nya api:en som är baserad delvis på mantle men skapad utav khronos group som även är ansvaraiga för openGL.

12
Skriv svar