Detta är sista gången vi får veta hur många som spelar World of Warcraft

Robot
Detta är sista gången vi får veta hur många som spelar World of Warcraft
Medlem
Detta är sista gången vi får veta hur många som spelar World of Warcraft

okej...

Medlem

WoW går B2P calling it.

Gen
Medlem

Antagligen pga tokens? En betalar för en annan.

Medlem

Oftast döljs saker i dålig dager, tex långsamma monitorer..
Responstid: blank

osv...


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Heh, okey? Själv tycker jag det är ett utmärkt verktyg för att mäta hur bra det går för ett spel. Ja ni har tappat spelare, ganska fort, ja det går fortfarande djävligt bra för WoW, men om detta är ett sätt att förneka att det går sämre och sämre för WoW så vet jag inte vad jag ska säga. So what? Ett mmo i WoW anda lever bara så länge utvecklare släpper nytt bra innehåll. Ni börjar tryta på idéer känns det som, så efter denna slutspurt så är ni nog nere på ~1m inom 2 år, efter det stänger ni ner alla servrar då spelet inte är lika lönsamt mer.

Avstängd

Då drar dom in ca 569 mil (SEK) i prenumeranter i månaden. Förutsatt att alla betalar månadskostnad och inte med tokens.

Medlem

Det går så dåligt alltså. Nåja, inte konstigt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Notera att det är väldigt många kineser som spelar WoW, och de betalar per timme eller dag eller något sånt. En timmes/dags spelande räknas som en prenumerant.

Siffran är mycket lägre om man räknade som de flesta egentligen tänker sig. "Aktiva månadsprenumeranter"

Medlem

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Är nog ganska många som kör med tokens nu för guld. Men man skulle ju kunna lägga på kostnaden för dem för de som köper dem för pengar...

Litet konstigt beslut helt plötsligt så jag undrar också om de förbereder för en ny modell för spelet. Tvivlar starkt på att det är den sista expansionen (iaf att det är pga det man ändrar) eftersom man skulle hinna med många kvartalsrapporter under dess livslängd.

Medlem
Skrivet av Remus:

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.

Förutom att dom gått ut med dom har planer med wow 10 år framåt, och även ska göra tiden kortare mellan expansioner.

Medlem
Skrivet av Remus:

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.

Blizzard har redan skrivit att dem redan börjat utveckla expansionen som skall efterträda Legion. Men den kan ju skrotas.

Medlem

Börjar prognoserna se så dåliga ut på änvändarbasen?? Eller menar dem att de tjänar så pass mycket på mikrotransaktioner så de täcker upp spelar förlusten?

Eller vill de inte ha den "dåliga" PRen för sina investerare som det innebär att spelet kommer "bara" sjunker till ett "par" miljoner?

Hursomhelst tycker jag det verkar märkligt, finns chansen att de gör detta för att röja vägen för ett nytt mmo och de inte vill tävla med sig själva också, men hittills tycker jag nog det mest lutar åt mikrotransaktioner.

Wow: The secret King of candy crush expansion;)

Medlem

Slutade (igen!) för några månader sedan efter en hel del skoj med WoD. Blir nog en vända med Legion också, men inga längre perioder. Har mindre tid för grinding spel, oavsett vilka de är, så...
Coolt att spelet fortfarande går runt, sin ålder till trots. Hoppas dock att Legion blir den sista expansionen så att de kan släppa WoW2 någon gång

Medlem
Skrivet av Ender:

Slutade (igen!) för några månader sedan efter en hel del skoj med WoD. Blir nog en vända med Legion också, men inga längre perioder. Har mindre tid för grinding spel, oavsett vilka de är, så...
Coolt att spelet fortfarande går runt, sin ålder till trots. Hoppas dock att Legion blir den sista expansionen så att de kan släppa WoW2 någon gång

chanserna att ett world of warcraft 2 skulle komma är nog jäkligt små

Medlem
Skrivet av Rion:

Då drar dom in ca 569 mil (SEK) i prenumeranter i månaden. Förutsatt att alla betalar månadskostnad och inte med tokens.

Du vet att en token betalas av någon? Och en token är dyrare än en subscription till spelet. Så... Ja, basically så betalar någon annan för din speltid om du skaffar en token med guld.

Medlem

Så det går alltså så dåligt för dom att dom försöker tysta det?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Remus:

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.

Förutom att dom gått ut med dom har planer med wow 10 år framåt, och även ska göra tiden kortare mellan expansioner.

Det gick dom ut med vid släppet av tbc om jag minns rätt. Men riktigt så blev det inte.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Remus:

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.

Det finns inte en chans att de lägger ner WoW. Som Rion skrev: en halv miljard SEK i månaden för enbart speltid. Lägg då även till character services, nyköp, in-game store, merch, etc, så ser du nog att det är en plusaffär med stor marginal.

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Remus:

5,5 miljoner? Trodde det låg runt 8-10 miljoner fortfarande?

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kan tänka mig Legion blir den sista expansionen och man möter Sargeras i en senare stor patch.

Detta beroende förstås på hur många spelar som kommer tillbaka och siffrorna börja peka uppåt igen.

Men jag tror Legion kan mycket väl vara sista expansionen.

Det finns inte en chans att de lägger ner WoW. Som Rion skrev: en halv miljard SEK i månaden för enbart speltid. Lägg då även till character services, nyköp, in-game store, merch, etc, så ser du nog att det är en plusaffär med stor marginal.

Det är inte alls säkert. En av deras största produkter tappar spelare och minskar sina inkomster jävligt fort med den här trenden. Det är något som kan få aktieägarna och investerarna jävligt sura att företaget inte fördelar sin arbetskraft på produkter som har en bättre framtid.
ActivizionBlizzard får inte alla pengarna i egen ficka utan måste betala löner, skatt och underhåll av maskiner och utrustning så den riktiga vinsten är mycket lägre än man tror. Fortsätter den här trenden nästa år och vinsten är halverad än en gång kanske aktieägarna söker sig till mer luktrativa företag där man inte mjölkar en döende ko.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det är inte alls säkert. En av deras största produkter tappar spelare och minskar sina inkomster jävligt fort med den här trenden. Det är något som kan få aktieägarna och investerarna jävligt sura att företaget inte fördelar sin arbetskraft på produkter som har en bättre framtid.
ActivizionBlizzard får inte alla pengarna i egen ficka utan måste betala löner, skatt och underhåll av maskiner och utrustning så den riktiga vinsten är mycket lägre än man tror. Fortsätter den här trenden nästa år och vinsten är halverad än en gång kanske aktieägarna söker sig till mer luktrativa företag där man inte mjölkar en döende ko.

Jo, självklart är det inte pengar rakt ner i fickan. Kan ju dock alltid mjölka mikrotransaktioner mer än vad de gör nu, kolla på F2P-alternativ (TOR lyckades överleva på det sättet), snabbare/mer content, få det till en legitim e-sport (är ju något de försöker lösa i Legion), etc. Filmen är ju också ett sätt att skapa intresse och öka spelarbasen.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Slutade (igen!) för några månader sedan efter en hel del skoj med WoD. Blir nog en vända med Legion också, men inga längre perioder. Har mindre tid för grinding spel, oavsett vilka de är, så...
Coolt att spelet fortfarande går runt, sin ålder till trots. Hoppas dock att Legion blir den sista expansionen så att de kan släppa WoW2 någon gång

chanserna att ett world of warcraft 2 skulle komma är nog jäkligt små

Enda anledningen jag kan se till att de inte skulle släppa en uppföljare är väl att de inte känner att de kan tillföra någonting nytt till spelet. Dagens toppgrafik verkar ju mest lämpa/rikta in sig på realism, vilket inte är vad WoW siktar på. Jag gissar på att det finns goda chanser ifall tekniska framsteg gör att det verkligen kommer kännas som en "Tvåa" och inte bara en till expansion. Finns gott om sådana spel...COD, BF för att bara nämna ett par.

Men att de inte skulle vilja följa upp en kassako som dragit in så många miljarder? Näe, det finns nog inte i registret.

Medlem

Kan ett börsboterat bolag bara skita i att presentera sånt? För mig känns det ju som att antalet aktiva spelare är av intresse om jag varit delägare.

1
Skriv svar