Cpu för fallout 4 ?

Medlem
Cpu för fallout 4 ?

Hej jag skulle behövt lite hjälp jag tänkte uppgradera cpu för fallout 4 har just nu i7 3820 3,80 ghz
har kollat lite på detta: https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... Så min fråga är är det lönt att uppgradera ? sen kollade jag även på ett i7 4790 paket men då så är ju socketen äldre så då kanske jag får byta modekort igen senare hmm så vad tror ni är smartast att göra. Kollade även på i7 5820k men det kanske är lite väl bra cpu ? i övrigt har jag 7970 ghz crossfire så om någon kunde hjälpt mej är jag tacksam.

Medlem

Frågan är om det är värt det. Testet som Drama visade är spelet jävligt tung på CPUn så visst skulle du se skillnad. Men en annan fråga är om du skulle tjäna mer på byta grafikkort istället. Har spelet stöd för crossfire och skalar det bra? Tidigare spel som Skyrim skalade skitdåligt med flera kort i SLI när man matade på med mods.

Googlade lite på Nvidias hemsida och visst har folk problem med SLI. Mest troligt kommer du med crossfire stöta på liknande problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ja både SLI och Crossfire verkar det vara struligt med. Om jag var du skulle jag lugna mig med att köpa något för fallout 4 tills det kommit lite mer optimeringar till det. Under tiden så testa följande settings om du får dålig prestanda i spelet.

Shadow Quality Medium (Shadow Quality fixar fps drops man får i vissa inomhus miljöer)
Shadow Distance Medium (Denna fixar de kraftiga fps drops man kan få utomhus i vissa miljöer. tex Corvega och financal district)
Godrays Low (denna ger överlag lite bättre prestanda särkilt med AMD kort efter som godrays hör till gameswork som är nvidia tjafts)

Sen får du ställa in Tesselation i grafikkorts drivrutinerna till 8x eller 16x vad som funkar för dig. Jag kör på 8x.

Mitt system:
Amd FX-8350@4.2 ghz
ATI R9 280 3gb
16GB Ram
Windows 10 64-bit

Med dessa settings som jag skrev där uppe så håller sig spelet mellan 50-60 fps. Före det mesta 60 fps dock är det som i alla andra beth spel vissa ställen som fps dippar på och då är den nere i 50 snåret. Ja både SLI och Crossfire verkar det vara struligt med. Om jag var du skulle jag lugna mig med att köpa något för fallout 4 tills det kommit lite mer optimeringar till det. Under tiden så testa följande settings om du får dålig prestanda i spelet.

Shadow Quality Medium (Shadow Quality fixar fps drops man får i vissa inomhus miljöer)
Shadow Distance Medium (Denna fixar de kraftiga fps drops man kan få utomhus i vissa miljöer. tex Corvega och financal district)
Godrays Low (denna ger överlag lite bättre prestanda särkilt med AMD kort efter som godrays hör till gameswork som är nvidia tjafts)

Sen får du ställa in Tesselation i grafikkorts drivrutinerna till 8x eller 16x vad som funkar för dig. Jag kör på 8x.

Mitt system:
Amd FX-8350@4.2 ghz
ATI R9 280 3gb
16GB Ram
Windows 10 64-bit

Med dessa settings som jag skrev där uppe så håller sig spelet mellan 50-60 fps. Före det mesta 60 fps dock är det som i alla andra beth spel vissa ställen som fps dippar på och då är den nere i 50 snåret.

Medlem
Skrivet av Kalle Ohlsson:

Hej jag skulle behövt lite hjälp jag tänkte uppgradera cpu för fallout 4 har just nu i7 3820 3,80 ghz
har kollat lite på detta: https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... Så min fråga är är det lönt att uppgradera ? sen kollade jag även på ett i7 4790 paket men då så är ju socketen äldre så då kanske jag får byta modekort igen senare hmm så vad tror ni är smartast att göra. Kollade även på i7 5820k men det kanske är lite väl bra cpu ? i övrigt har jag 7970 ghz crossfire så om någon kunde hjälpt mej är jag tacksam.

Din dator är inte på något sätt speciellt dålig. Fallout 4 kommer att optimeras inom den närmsta månaden så jag hade definitivt väntat på det istället. Spelare med riktiga high-end maskiner klagar också så jag hade inte oroat mig.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Fick lite att fundera på, Om jag tänker uppgradera är det stor skillnad mellan i5 6600k och i7 3820 ? någon som vet ?

Medlem

Lägg pengarna du är beredd på att spendera på att uppgradera allt till att bara lägga på grafikkortet då har du gjort den bästa uppgraderingen. Du behöver inte uppgradera nått annat om det bara är för spelens skull.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kalle Ohlsson:

Hej jag skulle behövt lite hjälp jag tänkte uppgradera cpu för fallout 4 har just nu i7 3820 3,80 ghz
har kollat lite på detta: https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... Så min fråga är är det lönt att uppgradera ? sen kollade jag även på ett i7 4790 paket men då så är ju socketen äldre så då kanske jag får byta modekort igen senare hmm så vad tror ni är smartast att göra. Kollade även på i7 5820k men det kanske är lite väl bra cpu ? i övrigt har jag 7970 ghz crossfire så om någon kunde hjälpt mej är jag tacksam.

Är det verkligen CPU du ska uppgradera?

Jag kör Fallout 4 med alla inställningar uppdragna till max (Ultra), på en i7 2600k och ett 780Ti. Har inte kollat FPS men det flyter på bra hela tiden så jag har inget att klaga på.

Medlem

Tycker att du hellre borde satsa på att överklocka processorn eller tweaka grafikinställningarna. Att byta till en 6600K kommer inte ge dig mer prestanda jämfört med överklockning. Bättre att spara dina pengar och invänta Kaby Lake, alternativt Cannonlake. Allt från Sandy Bridge och uppåt är fortfarande fullt kapabla till att driva dagens spel, och din 3820 är det absolut inget fel på.

Medlem

Får ursäkta för sent svar, verkar inte som spelet får crossfire så jag tänker lite på 980 ti någon här som vet hur mycket bättre det är 7970 ghz crossfire ? Jo jag får nog hellre överklocka cpu lite kanske.

1
Skriv svar