Varning: konsolkommandon kan döda dina Fallout 4-saves

Robot
Varning: konsolkommandon kan döda dina Fallout 4-saves

Betehsda går ut och småviftar ett varningens finger.


Medlem
Varning: konsolkommandon kan döda dina Fallout 4-saves

Det är väl på egen risk man använder consolen, men när man inte kan göra flera mainstory questar osv och de inte fixar problemen, eller har det att funka från första början så måst man ju skip state.

Medlem

tror det är ett sätt för dom att säga till folk att lek inte med det ni inte förstår för att sedan komma till oss och grina om det skiter sig

Medlem

Förstöra sparfiler med konsolkommandon? Fånigaste jag hört på länge! Standard att man sparar INNAN man kör något kommando, separat save. Om kommandot du kör då har fuckat något så är det bara ladda om.

Det låter ju på artikeln som att konsolkommandon skulle korrumpera din sparfil så den inte går att läsa längre.


signatur

HELL BOB! DU DEN ALLSMÄKTIGE! DU ÄR EN!
Tjock nörd i Dublin

Medlem
Skrivet av axelmonster:

Förstöra sparfiler med konsolkommandon? Fånigaste jag hört på länge! Standard att man sparar INNAN man kör något kommando, separat save. Om kommandot du kör då har fuckat något så är det bara ladda om.

Det låter ju på artikeln som att konsolkommandon skulle korrumpera din sparfil så den inte går att läsa längre.

Du kan inte ha utgångspunkten att alla tänker så. Det är bra du gör det med dom måste tala för den breda massan.


signatur

<Djupt i din buk med mina knivar>

Medlem

Det har de nog alltid sagt om alla sina spel, men om man sparar INNAN man använder konsol kommandon bör inte det vara någon problem alls.

Iofs har inte märk att tex noclip skulla ha förstört mina saves ändå. Använder man "tyngre" kommandon ja kanske då.

Medlem
Skrivet av axelmonster:

Förstöra sparfiler med konsolkommandon? Fånigaste jag hört på länge! Standard att man sparar INNAN man kör något kommando, separat save. Om kommandot du kör då har fuckat något så är det bara ladda om.

Det låter ju på artikeln som att konsolkommandon skulle korrumpera din sparfil så den inte går att läsa längre.

*facepalm*

Medlem
Skrivet av axelmonster:

Förstöra sparfiler med konsolkommandon? Fånigaste jag hört på länge! Standard att man sparar INNAN man kör något kommando, separat save. Om kommandot du kör då har fuckat något så är det bara ladda om.

Det låter ju på artikeln som att konsolkommandon skulle korrumpera din sparfil så den inte går att läsa längre.

jag tror denna "varning" är inte riktad till dom som har varit med i leken ett tag =D

Medlem

även om man kör god mode bara ibland ???

Medlem

Sen så använder man konsol kommandon så stängs achievements av ändå (tills man startar om spelet dvs).

Jag har genom god-mode och no-clip (kommandona "tgm" och "tcl" respektive) byggt mig en solid vägg runt hela Sanctuary och inte haft problem med saves nånsin. Man sparar som sagt en ny fil (inte bara quicksaves) innan man pillar med konsollen så är det lugnt.

Avstängd
Skrivet av SWEBarb:

även om man kör god mode bara ibland ???

Det är mycket möjligt. Det skulle kunna vara något scenario då du ska ta skada men inte gör det eller dylikt, vilket gör att när sparfilen laddas får den ett värde den inte förväntar sig och krashar.

Jag säger inte att det måste eller kommer hända, men det finns alltid en chans.

Medlem

Inte bra, med tanke på att Dogmeat försvann för mig en gång så console-spawn var den enda lösningen. Får hoppas att det inte händer igen


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag tror de menar att använder man consolkommandon som t.ex noclip/unlock så kommer man åt saker som man inte skall komma åt innan man har en quest för detta vilket resulterar till att du sabbar main story och eventuellt triggerpoints och inte kan slutföra vissa missions, har man otur så kanske man sabbar main storyn helt och hållet.

Exempel: (spoiler alert) det är några som har stött på problem med att få med MacCready som följeslagare pga av att man varit på ett ställe utan quest, läs mer här: http://steamcommunity.com/app/377160/discussions/0/4968811369...

Däremot om man bara håller på bygger baser och fixar lite byggmaterial med hjälp av kommandon tror jag inte gör någon skada.

Istället för att fuska upp lådor/kassaskåp/dörrar så kan man skriva ner namnet på platsen man varit på och vad det var som man inte kunde öppna t.ex: Financial District höghus nr 3, kassakåp golv 1:a vån. När du väl varit på ett ställe kan du utnyttja fast travel för att återkomma dit senare när du fått lite mer hacking/lockpick skills.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Inaktiv

Bara för att spelet inte fuckar ur på en gång när man använt konsolkommandon betyder det inte att det inte kan göra det senare. Tror man bör vara försiktig och tänka igenom det man gör en extra gång.
Tror vissa är för snabba att leta konsolkommandon när de tror att något har buggat sig. Som quests som inte går att slutföra och companions man inte kan hitta. Det är inte alltid man har en klar bild om hur spelet är uppbyggt och "ska" fungera trots att man tror det.
Ibland är det bättre att låta det vara så kanske det löser sig senare istället för att kanske sabba ytterligare händelseförlopp i spelet.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Bara för att spelet inte fuckar ur på en gång när man använt konsolkommandon betyder det inte att det inte kan göra det senare. Tror man bör vara försiktig och tänka igenom det man gör en extra gång.
Tror vissa är för snabba att leta konsolkommandon när de tror att något har buggat sig. Som quests som inte går att slutföra och companions man inte kan hitta. Det är inte alltid man har en klar bild om hur spelet är uppbyggt och "ska" fungera trots att man tror det.
Ibland är det bättre att låta det vara så kanske det löser sig senare istället för att kanske sabba ytterligare händelseförlopp i spelet.

Tyvärr inte i caset jag nämnde fast det skall nog självklart inte vara så, men då Fallout 4 inte är direkt buggfritt vilket garanterat medför vissa problem om man inte håller sig inom ramarna åtminstone tills man patchat spelet en eller flera gånger. Åter igen Kommer du inte in på ett ställe är det nog inte meningen att du skall komma in där just för stunden, antingen hittar man en note med password eller en nyckel eller så återkommer man dit senare när man har en quest eller bättre skills.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Lovar detta är något dom skriver för ofta har konsol lirar ingen aning vad dom fifflar med(inte för pc mäniskor är jätteklippska alla vi har våra nötter med )

Men i mängden kan ni tänka er vad för problem? fallout sabbade min konsol, mitt spel fungerar inte längre! alla support problem tickets osv?

jag är nästan bergis på detta, och det har inte alls i göra med saves.

Om inte du gör något fel helt och hållet och rör runt som en nötta.

Medlem

Spara innan man pillar med sånt kan vara bra. Dock kan pill få konsekvenser längre fram i spelet om man har otur. Tror dock den risken är väldigt liten.

Medlem

Har kört med konsolkommandon väldigt mycket, har stött på en drös med saker som varit "blocking progress" typ. Har fått använda moveto npc en hel del och sen använt en massa commandon som tar bort kroppar för alla raiders försvann inte från min ö ibland så min fps blev uppkäkad nästan varje gång jag kom dit.

Men givetvis, spar alltid innan jag leker med konsolen, backuppar saven på skrivbordet också innan jag gör det utifall.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

vad e kommandot för att ta bort döa kroppar som ligger överallt efter en settlements attack? Jävligt störigt kropparna inte försvinner av sig själv efter ett tag.
nm jag hitta bra sett att fixa de på..


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

1
Skriv svar